Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-19, 08:06
  #1
Medlem
slavakowskys avatar
Jag har ett privatlån hos en av de större bankerna och såg att för typ 4-5 månader sedan så gjordes en större inbetalning på mitt lån (som inte är från mig så klart).

Jag förstår ju att jag inte har rätt till pengarna, men nu har det börjat gå lite väl lång tid för att någon ska ha insett sitt misstag och korrigerat.

Finns det någon preskriptionstid innan detta förfaller?
Citera
2018-08-19, 08:13
  #2
Medlem
Trogskalles avatar
Kanske någon släkting eller vän som velat vara snäll och betalat?
Citera
2018-08-19, 08:21
  #3
Medlem
Zaedrewss avatar
Nej. Om du inte själv påtalar detta eller att den som gjorde möjligen fel inbetalning gör det, banken korrigerar. Oavsett så är det liksom inte din skyldighet att påtala att något måste gått fel här! Du liksom bara betalar det som räkningen säger varje månad. Sedan kanske som sagt du haft en lycklig stjärna som betalat av det för din skull och det är ju inget direkt man klagar på.
Citera
2018-08-19, 08:30
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trogskalle
Kanske någon släkting eller vän som velat vara snäll och betalat?
Normalt behöves nog lite lån-/kontonummer som troligen inte någon bank "får" lämna ut till vem som helst.
Men gäller det Nordea så kan det nog ibland räcka med personnummer (pga gamla "personkonto"/giro).

@TS: Räkna med att preskriptionstiden är tio år - Gäller det mesta i skuldbranschen.

Men jag skulle ändå inte säga något för att påminna dem - Du får ju även en lägre ränta under tiden och har kanske chansen att slutbetalningen inträffar innan det uppdagas.
De räntor som de då borde ha krävt dig på och som hunnit bli äldre än två år, bör de bli skyldiga att efterskänka eftersom "konsumentskulder" preskriberas efter just två år. (Förmodligen behöver du bevaka/kräva detta - Banken chansar säkert och begär även för gamla räntor.)

Så du har inget att förlora på att sitta lugnt i båten. Möjligen hinner du tappa chansen att få se inbetalningen för att se vem som var din välgörare ifall det var korrekt.

EDIT: Pga "penningtvättlagen" så borde belopp större än 9999:- från privatpersoner ha granskats extra noga och då skulle de även skickat dig en underrättelse vid betalningstillfället.
__________________
Senast redigerad av iconicatab 2018-08-19 kl. 08:35.
Citera
2018-08-19, 08:42
  #5
Medlem
slavakowskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Normalt behöves nog lite lån-/kontonummer som troligen inte någon bank "får" lämna ut till vem som helst.
Men gäller det Nordea så kan det nog ibland räcka med personnummer (pga gamla "personkonto"/giro).

@TS: Räkna med att preskriptionstiden är tio år - Gäller det mesta i skuldbranschen.

Men jag skulle ändå inte säga något för att påminna dem - Du får ju även en lägre ränta under tiden och har kanske chansen att slutbetalningen inträffar innan det uppdagas.
De räntor som de då borde ha krävt dig på och som hunnit bli äldre än två år, bör de bli skyldiga att efterskänka eftersom "konsumentskulder" preskriberas efter just två år. (Förmodligen behöver du bevaka/kräva detta - Banken chansar säkert och begär även för gamla räntor.)

Så du har inget att förlora på att sitta lugnt i båten. Möjligen hinner du tappa chansen att få se inbetalningen för att se vem som var din välgörare ifall det var korrekt.

Det krävs speciella ocr-nummer för att kunna göra inbetalning så ingen "vän" har kunnat göra inbetalning.
Nej jag tänker inte heller påpeka detta, kommer istället att lägga på mer amortering iom den sänkta räntan så kanske jag hinner betala av så mycket som möjligt innan det ev märks.
Däremot kommer jag inte att acceptera att betala ev mellanskillnad på räntebortfallet om jag inte har gjort något fel. Får brev hem varje månad så kommer ha koll.

Bara så underligt att någon lyckas göra en fel inbetalning på ett högt belopp utan att claima tillbaka det. Mest troligt har någon begärt slutbetalning, vilket bör märkas eftersom betalningarna nu fortsätter. Det går ju liksom inte jämföra med att swisha någon hundring till fel person, det märks ju alltid av.
Citera
2018-08-19, 09:27
  #6
Medlem
Alonens avatar
Antingen har du varit stupfull, och betalat i fyllan, eller så har morsan betalat - i lönndom.
Citera
2018-08-19, 09:59
  #7
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Normalt behöves nog lite lån-/kontonummer som troligen inte någon bank "får" lämna ut till vem som helst.
Men gäller det Nordea så kan det nog ibland räcka med personnummer (pga gamla "personkonto"/giro).

@TS: Räkna med att preskriptionstiden är tio år - Gäller det mesta i skuldbranschen.

Men jag skulle ändå inte säga något för att påminna dem - Du får ju även en lägre ränta under tiden och har kanske chansen att slutbetalningen inträffar innan det uppdagas.
De räntor som de då borde ha krävt dig på och som hunnit bli äldre än två år, bör de bli skyldiga att efterskänka eftersom "konsumentskulder" preskriberas efter just två år. (Förmodligen behöver du bevaka/kräva detta - Banken chansar säkert och begär även för gamla räntor.)

Så du har inget att förlora på att sitta lugnt i båten. Möjligen hinner du tappa chansen att få se inbetalningen för att se vem som var din välgörare ifall det var korrekt.

EDIT: Pga "penningtvättlagen" så borde belopp större än 9999:- från privatpersoner ha granskats extra noga och då skulle de även skickat dig en underrättelse vid betalningstillfället.

"Men gäller det Nordea så kan det nog ibland räcka med personnummer (pga gamla "personkonto"/giro)."

Nej, personkontot och lånet har olika nummer.


"Pga "penningtvättlagen" så borde belopp större än 9999:- från privatpersoner ha granskats extra noga och då skulle de även skickat dig en underrättelse vid betalningstillfället."

Hur kom du fram till det?

"eftersom "konsumentskulder" preskriberas efter just två år."

Nej, det är fel, konsumentskulder preskriberas efter tre år och detta är inte en konsumentskuld.
__________________
Senast redigerad av trottwell 2018-08-19 kl. 10:19.
Citera
2018-08-19, 10:22
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
@TS: Räkna med att preskriptionstiden är tio år - Gäller det mesta i skuldbranschen.

Sannolikt gäller detsamma som för preskription av skulder för privatpersoner, dvs tre år.

Har du t ex en skuld till ett företag t ex pga misskötta avbetalningar på ett köp i nån affär, så måste de lagsöka dig hos Kronofogden minst vart tredje år för att skulden ska kunna överlämnas för indrivning via KF.

Då ska företaget som vill ha betalt dessutom kunna bevisa att de verkligen skickat brev till dig med krav på betalning, dvs har de inte Rekat det brevet kan de inte bevisa nåt, så då säger man till KF att "jag har minsann inte fått nåt brev med krav på betalning" (de senaste tre åren), och vips var den skulden borta.
Citera
2018-08-19, 11:46
  #9
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lbl
Sannolikt gäller detsamma som för preskription av skulder för privatpersoner, dvs tre år.

Har du t ex en skuld till ett företag t ex pga misskötta avbetalningar på ett köp i nån affär, så måste de lagsöka dig hos Kronofogden minst vart tredje år för att skulden ska kunna överlämnas för indrivning via KF.

Då ska företaget som vill ha betalt dessutom kunna bevisa att de verkligen skickat brev till dig med krav på betalning, dvs har de inte Rekat det brevet kan de inte bevisa nåt, så då säger man till KF att "jag har minsann inte fått nåt brev med krav på betalning" (de senaste tre åren), och vips var den skulden borta.

Vad betyder "preskription av skulder för privatpersoner"?

Du skriver att preskriptionstiden för TS fall är tre år, preskriptionstiden för konsumentfordringar är tre år, hur kan du få detta till en konsumentfordran, har du någon källa?

"Då ska företaget som vill ha betalt dessutom kunna bevisa att de verkligen skickat brev till dig med krav på betalning, dvs har de inte Rekat det brevet kan de inte bevisa nåt, så då säger man till KF att "jag har minsann inte fått nåt brev med krav på betalning" (de senaste tre åren), och vips var den skulden borta."

Nej, så enkelt är det verkligen inte!

https://lawline.se/answers/16974

"Rättsfallet NJA 2007 s. 157 ger en viss vägledning. I fallet hade borgenären sänt 14 lösbrev till gäldenärens folkbokföringsadress. HD uttalade att när det är fråga om ett flertal försändelser får möjligheten att inte något nått gäldenären anses vara närmast försumbar. Enligt doktrinen torde 2-3 brev vara tillräckligt för att borgenären ska anses ha uppfyllt beviskravet"

http://www.diva-portal.org/smash/get...274/FULLTEXT02
Citera
2018-08-19, 12:02
  #10
Medlem
iSvempas avatar
Jag var med om något liknande för 30 år sedan. Jag och min då 2 åriga dotter gick in på en bank, det måste ha varit på en lönedag för det var knökfullt framför kassorna. Jag skulle lösa in en check på 900:- När det blev min tur lämnade jag fram checken och körkortet samtidigt som jag höll ett öga på dottern som sprang omkring i lokalen och ett på tjejen i kassan. Exakt när jag greppade pengarna och körkortet ser jag att dottern är på väg ut ur banken så jag rafsar åt mig prylarna och stoppar allt i fickan och kutar efter dottern.

Hemma ser jag att kassatjejen gett mig 9000:- i stället för 900:- Jag blev ställd och inte visste vad jag borde göra. Samtidigt ringer telefon som är tjejen i kassan som när hon redovisade dagens transaktioner ser att det fattas 8100:- så hon börjar lusläsa utbetalningarna och ser att jag fått 8100:- för mycket. Ärlig som jag är erkände jag för henne att jag upptäckte detta när jag kom hem. Dagen efter gick jag ner till banken med pengarna.

Jag hörde någonstans att om jag hade blånekat så hade hon inte kunnat ta tillbaks pengarna och att banken hade dragit av summan på hennes lön. Stämmer detta.
Citera
2018-08-19, 14:21
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Vad betyder "preskription av skulder för privatpersoner"?

Du skriver att preskriptionstiden för TS fall är tre år, preskriptionstiden för konsumentfordringar är tre år, hur kan du få detta till en konsumentfordran, har du någon källa?

NEJ, jag skrev INTE att "preskriptionstiden för TS fall är tre år"!
Förvanska inte vad andra skriver!
Jag skrev att: "Sannolikt gäller detsamma som för preskription av skulder för privatpersoner, dvs tre år.".

Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
"Då ska företaget som vill ha betalt dessutom kunna bevisa att de verkligen skickat brev till dig med krav på betalning, dvs har de inte Rekat det brevet kan de inte bevisa nåt, så då säger man till KF att "jag har minsann inte fått nåt brev med krav på betalning" (de senaste tre åren), och vips var den skulden borta."

Nej, så enkelt är det verkligen inte!

JO, det är precis vad det är, jag vet det med säkerhet eftersom jag blev av med en bunt gamla kreditkortsskulder just på det viset för ca nio år sen.

Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
https://lawline.se/answers/16974

"Rättsfallet NJA 2007 s. 157 ger en viss vägledning. I fallet hade borgenären sänt 14 lösbrev till gäldenärens folkbokföringsadress. HD uttalade att när det är fråga om ett flertal försändelser får möjligheten att inte något nått gäldenären anses vara närmast försumbar. Enligt doktrinen torde 2-3 brev vara tillräckligt för att borgenären ska anses ha uppfyllt beviskravet"

http://www.diva-portal.org/smash/get...274/FULLTEXT02

Nu handlar ju ditt fall om "ett flertal försändelser", men normalt sett när inkassobyråer ska förnya sina krav så skickar de bara ett enda brev om det.
Och de skickar ofta det enda brevet för sent, dvs det har gått längre tid än tre år sedan KF senast hörde av sig till Gäldenären, och då är det bara att påpeka det för KF så tar inte KF längre upp fallet.

Du behöver inte tjafsa vidare om detta då jag, som redan sagts, har personlig erfarenhet av att göra just detta, och därmed vet jag med säkerhet att det funkar så.
Citera
2018-08-19, 14:29
  #12
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lbl
NEJ, jag skrev INTE att "preskriptionstiden för TS fall är tre år"!
Förvanska inte vad andra skriver!
Jag skrev att: "Sannolikt gäller detsamma som för preskription av skulder för privatpersoner, dvs tre år.".



JO, det är precis vad det är, jag vet det med säkerhet eftersom jag blev av med en bunt gamla kreditkortsskulder just på det viset för ca nio år sen.



Nu handlar ju ditt fall om "ett flertal försändelser", men normalt sett när inkassobyråer ska förnya sina krav så skickar de bara ett enda brev om det.
Och de skickar ofta det enda brevet för sent, dvs det har gått längre tid än tre år sedan KF senast hörde av sig till Gäldenären, och då är det bara att påpeka det för KF så tar inte KF längre upp fallet.

Du behöver inte tjafsa vidare om detta då jag, som redan sagts, har personlig erfarenhet av att göra just detta, och därmed vet jag med säkerhet att det funkar så.

Bra, då vet vi att du saknar trovärdiga källor till dina påståenden.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback