Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-19, 01:11
  #1
Medlem
darkkos avatar
Jag har nyligen köpt en nvme hårddisk, och trodde det skulle vara en stor förändring från SATA SSD. Men jag upplever ingen förbättring alls. För att ge ett exempel, det tog 45 min att installera skyrim special edition, med en disk som enligt crystaldiskmark läser 3400 mb/s och skriver 2500 mb/s känns det som en orimligt lång tid. Jag förstår inte vad flaskhalsen är, jag har för övrigt en 7700k, 32 GB minne.
NVME disken är en WD Black 500 GB. Tacksam för alla tips!

/darkko
Citera
2018-08-19, 01:15
  #2
Medlem
infiltrants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkko
Jag har nyligen köpt en nvme hårddisk, och trodde det skulle vara en stor förändring från SATA SSD. Men jag upplever ingen förbättring alls. För att ge ett exempel, det tog 45 min att installera skyrim special edition, med en disk som enligt crystaldiskmark läser 3400 mb/s och skriver 2500 mb/s känns det som en orimligt lång tid. Jag förstår inte vad flaskhalsen är, jag har för övrigt en 7700k, 32 GB minne.
NVME disken är en WD Black 500 GB. Tacksam för alla tips!

/darkko

Vad har du för nätverk/router?
Citera
2018-08-19, 01:48
  #3
Medlem
darkkos avatar
Jag hade Skyrim som en ISO-fil på hårddisken, så jag behövde inte ladda hem något.
Citera
2018-08-19, 03:15
  #4
Medlem
Installerat drivrutinerna? Är den ens under användning? Vad säger task manager?
Citera
2018-08-19, 09:36
  #5
Medlem
W.Irvings avatar
Frågeställningen ter sig relaterad till hårdvara, testar ett annat delforum.

Programvara: Windows --> Hårdvara: PC
/Moderator
Citera
2018-08-20, 17:49
  #6
Medlem
darkkos avatar
Mina bekymmer har fortsatt, datorn har kraschat flera gånger, med galet oljud ur högtalarna. Detta har inte hänt tidigare, och har fått mig att tro att den är besatt, så jag skall ringa en exorcist och höra vad man kan göra! Jag vill ogärna behöva returnera den, även fast det är en demon.
Citera
2018-08-20, 18:40
  #7
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkko
Mina bekymmer har fortsatt, datorn har kraschat flera gånger, med galet oljud ur högtalarna. Detta har inte hänt tidigare, och har fått mig att tro att den är besatt, så jag skall ringa en exorcist och höra vad man kan göra! Jag vill ogärna behöva returnera den, även fast det är en demon.

Så, du har flera problem.

Det första problemet: Nvme kan vara trevligt, men upplevs definitivt inte som revolutionerande gällande allt. Jag har inte installerat Skyrim själv på länge, men det kan vara en dåligt skriven installerare som är långsam helt enkelt, behöver inte bero på din hårdvara. Eftersom du åtminstone i tester får bra värden, kan vi anta för nu att det är Ok.

Sen att du har problem med att den kraschar med konstigt ljud kan betyda flera saker, antingen tjuter det bara för att det ibland tjuter när Windows kraschar, alternativt har du problem med din nätdel eller annat. Eftersom du skriver "returnera den" antar jag att det är en "märkesdator" som är köpt färdig? I sådana fall rekommenderar jag att direkt returnera så du faktiskt får något som fungerar..
Citera
2018-08-20, 19:43
  #8
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkko
kraschat flera gånger, med galet oljud ur högtalarna.
Kolla upp om det finns uppdaterat bios, särskilt asus grejor.
Är det en märkesdator? fabrikat&modell?
Är det en hemmabyggd? Fabrikat och modell på ingående delar som nätagg, moderkort, processor, ram, grafik?
Är nånting överklockat eller på annat sätt fifflat med?
Kollat upp drivrutiner mm?
Är dator+monitor kopplade till jordade eller ojordade eluttag?
Hur är det med kylning/temperaturer?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback