Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-18, 21:31
  #1
Medlem
Såg en konstig sak på himlen idag kl 1048 i norra delen av landet.
Soligt och fint väder. Objektet blänkte tydligt, färdades rätt snabbt över himlen. Inga ljud. Inget i närheten på flightradar. Nordlig riktning.

Vad tusan kan det vara? Såg att ISS var på andra sidan halvklotet då, så den går bort. Kan man se nån annan satellit mitt på ljusa dagen så tydligt?

Tog en bild, men det blev bara en ljus prick med 90mm brännvidd.
https://minfil.com/f2tca0g0b9/ufo_-_kopia.JPG

Några ideer?
Citera
2018-08-18, 21:45
  #2
Medlem
arcsins avatar
Det kan inte ha varit ett satellitbloss? De kan synas på dagen.

Hur länge syntes objektet?
__________________
Senast redigerad av arcsin 2018-08-18 kl. 21:48.
Citera
2018-08-18, 22:05
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Det kan inte ha varit ett satellitbloss? De kan synas på dagen.

Hur länge syntes objektet?

Stod att sådana flares syntes några sekunder. Längre än så såg jag det. Svårt att säga hur lång tid, men jag hann fundera vad det var, hämta kameran, byta objektiv och byta ut ett kasst minneskort och ta några bilder.
Ett par minuter minst iaf. Upptäckte den när den var ungefär mitt på himlen.
__________________
Senast redigerad av Kattfarssas 2018-08-18 kl. 22:12.
Citera
2018-08-18, 22:14
  #4
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Stod att det sådana flares syntes några sekunder. Längre än så såg jag det. Svårt att säga hur lång tid, men jag hann fundera vad det var, hämta kameran, byta objektiv och byta ut ett kasst minneskort och ta några bilder.
Ett par minuter minst iaf. Upptäckte den när den var ungefär mitt på himlen.
Det är möjligt att satellitbloss syns längre i fullt dagsljus (har med vinkeln till solen att göra), men flera minuter låter väldigt länge. Inte heller ger https://www.heavens-above.com/IridiumFlares.aspx någon träff på ett bloss vid tidpunkten du angav. Du kan prova att ange din exakta position där, och göra en sökning. Kom ihåg att kryssa i att du vill visa bloss synliga dagtid.

Antagligen såg du något annat.
Citera
2018-08-18, 22:16
  #5
Medlem
Synd du inte hade ett riktigt teleobjektiv, jag skulle säga en väderballong eller liknande. ¨
Citera
2018-08-18, 22:19
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Det är möjligt att satellitbloss syns längre i fullt dagsljus (har med vinkeln till solen att göra), men flera minuter låter väldigt länge. Inte heller ger https://www.heavens-above.com/IridiumFlares.aspx någon träff på ett bloss vid tidpunkten du angav. Du kan prova att ange din exakta position där, och göra en sökning. Kom ihåg att kryssa i att du vill visa bloss synliga dagtid.

Antagligen såg du något annat.

Ok. Ja det är svårt med tiden som sagt. Kanske var kortare tid än ett par minuter också.
Tack för länken, ska kolla det.
Kan det varit någon raketuppskjutning någonstans? Om man zoomar in bilden tycker jag det ser likadant ut som de uppskjutningar man sett på film och farkosten har kommit högt upp.
Citera
2018-08-18, 22:21
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boilaggagg
Synd du inte hade ett riktigt teleobjektiv, jag skulle säga en väderballong eller liknande. ¨

Ja, jäkligt synd.
Min första tanke var faktiskt väderballong, men den blev så ljusstark så det kändes konstigt också.
Citera
2018-08-19, 14:49
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Såg en konstig sak på himlen idag kl 1048 i norra delen av landet.
Soligt och fint väder. Objektet blänkte tydligt, färdades rätt snabbt över himlen. Inga ljud. Inget i närheten på flightradar. Nordlig riktning.

Vad tusan kan det vara? Såg att ISS var på andra sidan halvklotet då, så den går bort. Kan man se nån annan satellit mitt på ljusa dagen så tydligt?

Tog en bild, men det blev bara en ljus prick med 90mm brännvidd.
https://minfil.com/f2tca0g0b9/ufo_-_kopia.JPG

Några ideer?

ISS syns i kanske 10-15 sekunder och färdas väldigt lågt över horisonten i söder.

Har nog aldrig sett reflektionen från en satellit under dagtid. På natten däremot så kan blänket vara ganska länge, beroende på hur snabbt den roterar.

Troligen så såg du ett flygplan. Det kan ha varit ganska långt borta och det är inte alltid ljudet når ner till betraktaren på grund av olika luftlager.
Alla flygplan är inte med på flightradar.
Transpondern ska vara påslagen samt att det ska finnas tillräckligt många antenner som tar emot signalen. I det området du befann dig i kanske det inte fanns någon som tog emot signalerna.
Citera
2018-08-19, 20:46
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
ISS syns i kanske 10-15 sekunder och färdas väldigt lågt över horisonten i söder.

Har nog aldrig sett reflektionen från en satellit under dagtid. På natten däremot så kan blänket vara ganska länge, beroende på hur snabbt den roterar.

Troligen så såg du ett flygplan. Det kan ha varit ganska långt borta och det är inte alltid ljudet når ner till betraktaren på grund av olika luftlager.
Alla flygplan är inte med på flightradar.
Transpondern ska vara påslagen samt att det ska finnas tillräckligt många antenner som tar emot signalen. I det området du befann dig i kanske det inte fanns någon som tog emot signalerna.

Hastigheten var liknande en satellit man kan se på natten faktiskt.
Tror inte det var flygplan. Ett väldigt blankpolerat litet flygplan isf. FR24 hade täckning. Kollade på en transatlantkärra som flög sin rutt över där jag befann mig, hög marschhöjd. Ljud hördes väl och flygplanet syntes tydligt. Om det varit ett litet plan skulle det åtminstone synts på bilden när jag förstorat den, men det var inte många pixlar stort. Kan man beräkna storleken förresten? Brännvidd, antal pixlar och upplösning?
Citera
2018-08-19, 20:57
  #10
Medlem
Ta kontakt med närmsta flygplats så kanske de kan tala om för dig vad det var.
Troligen har de haft föremålet på sin radar.
Citera
2018-08-19, 21:59
  #11
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Hastigheten var liknande en satellit man kan se på natten faktiskt.
Tror inte det var flygplan. Ett väldigt blankpolerat litet flygplan isf. FR24 hade täckning. Kollade på en transatlantkärra som flög sin rutt över där jag befann mig, hög marschhöjd. Ljud hördes väl och flygplanet syntes tydligt. Om det varit ett litet plan skulle det åtminstone synts på bilden när jag förstorat den, men det var inte många pixlar stort. Kan man beräkna storleken förresten? Brännvidd, antal pixlar och upplösning?
Du kan inte beräkna storleken på ett objekt du inte vet avståndet till.
Citera
2019-03-23, 21:03
  #12
Medlem
Såg också ett blänkande objekt på himlen igår, det varade i 4-5 sekunder innan det försvann, såg verkligen ut som ett flygande tefat, detta var i stockholm och 4 plan hade passerat samtidigt, detta objekt tycktes följa dom andra planen men på lägre höjd. Objektet tycktes inte ha några lampor igång utan bara blänkte och var silverfärgat. Trodde först det var ett glidflygplan men sen försvann det utan spår eller ljud efter sig. Det gick tyvärr för snabbt så hann inte få upp kameran, andra gången jag ser detta fenomen i mitt liv där ett UFO tycks vara bland andra plan samtidigt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback