Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-18, 19:33
  #1
Medlem
Vill göra en lång historia kort; pratade med en person på högtalartelefon och en person nära mig frågade om jag har kollat upp om min telefon är avlyssnad på grund av de konstiga ljuden som var konstanta under samtalet.
Jag har själv funderat mycket över dessa ljud plus andra saker men har alltid kommit på ursäkter till varför de uppkommer men det har aldrig slagit mig att det skulle kunna handla om avlyssning.

Konstiga saker som händer men som endast händer när jag ringer en viss person;

*alltid ett ganska högt statiskt ljud i bakgrunden under samtalet oavsett omgivning
*ett ”klickande” ljud som uppkommer från ingenstans med jämna mellanrum.
*är i princip ett konstant eko av min röst trots att jag oftast använder hörlurar och den andra personen också.
*personens telefon blir alltid kokhet och stänger av sig själv.
*ganska ofta stora skiftningar i hörbarhet/ljudnivå trots att ingen förändring har skett i position eller anslutning på vad som kan ses på telefonen
*har lagt märke till många gånger att en tredje person verkar veta saker den inte bör veta och frågar mig saker ofta på ett sätt som ger mig känslan av att personen redan vet svaret men vill att jag själv ska ge den svaret.

Jag har alltid förklarat bort sakerna med olika saker så som lagg, gammal telefon slump osv osv.

Det som talar emot att det skulle handla om avlyssning är att det alltid har varit så trots att jag och den andra personen har bytt telefon; jag en gång och den andra personen tre gånger.

Också att den tredje personen som verkar ha koll på en del privat fakta är väldigt ointelligent när det kommer till teknik och är ca 50 år. Det finns dock ytterligare några personer som eventuellt skulle kunna ligga bakom i så fall men det känns som att de har svagare motiv.

En annan sak är att jag bara märker av dessa fenomen när jag pratar i telefon med just denna person oavsett vilken telefon personen har använt (tre olika mobiltelefoner bl.a en samsung och amgoo). Jag är osäker på om man kan höra i ett samtal att en annans telefon är buggad eller om man bara märker dessa ”symptom” på telefonen som är buggad.

Jag är så förvirrad och hoppas Flashback kan hjälpa en medmänniska i nöd.
Citera
2018-08-18, 19:35
  #2
Moderator
Protons avatar
IT-säkerhet: allmänt --> Övervakning och integritet
/Moderator
Citera
2018-08-18, 19:37
  #3
Moderator
Protons avatar
Vad är det som talar för att någon skulle fattat intresse för era konversationer då? Diskuterar ni den nya världsordningen, eller är det omstörtande verksamhet ni diskuterar?

Är det dagens inköp eller nåt mer alldagligt kan man ju gissa på att du inte är buggad. För övrigt krävs det domstolsbeslut för telefonavlyssning i Sverige och marsianerna lyssnar nog inte på er frekvens, så vem skulle lyssna menar du?
Citera
2018-08-18, 19:51
  #4
Medlem
Zaedrewss avatar
Är det någon som avlyssnar dig verkar de mer höra till 80-talet med klickade ljud och dylikt. Det tillhör liksom gamla filmer du måste ha sett från typ Stasi tyskland hur ett klickade ljud innebar att någon på andra sidan satte igång inspelning med gamla kassettband. Så det kan du direkt glömma om inte det är just någon från 80-talet som avlyssnar dig.

Skulle det vara avlyssning idag i den digitala världen hade du liksom inte hört några klick.
Citera
2018-08-18, 19:53
  #5
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Domstol beslutar om användande av tvångsmedel efter begäran från åklagare. Tvångsmedel kan få användas i förundersökningar av brott som kan ge fängelse i minst två år samt vissa andra brott av speciell karaktär.

Källa: http://www.sakerhetspolisen.se/ovrig...-anvandas.html

Så ja, är ni så dumma att ni sitter och diskuterar narkotikasmuggling, vapenbrott, terrorbrott etc. så kan du nog anta att du är avlyssnad. Men jag tror inte att det skulle märkas av på det sättet du beskriver.

Det är 2018, folk märker inte av om de är avlyssnade.
Citera
2018-08-18, 19:59
  #6
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RUMadBro
Vill göra en lång historia kort; pratade med en person på högtalartelefon och en person nära mig frågade om jag har kollat upp om min telefon är avlyssnad på grund av de konstiga ljuden som var konstanta under samtalet.
Jag har själv funderat mycket över dessa ljud plus andra saker men har alltid kommit på ursäkter till varför de uppkommer men det har aldrig slagit mig att det skulle kunna handla om avlyssning.

Konstiga saker som händer men som endast händer när jag ringer en viss person;

*alltid ett ganska högt statiskt ljud i bakgrunden under samtalet oavsett omgivning
*ett ”klickande” ljud som uppkommer från ingenstans med jämna mellanrum.
*är i princip ett konstant eko av min röst trots att jag oftast använder hörlurar och den andra personen också.
*personens telefon blir alltid kokhet och stänger av sig själv.
*ganska ofta stora skiftningar i hörbarhet/ljudnivå trots att ingen förändring har skett i position eller anslutning på vad som kan ses på telefonen
*har lagt märke till många gånger att en tredje person verkar veta saker den inte bör veta och frågar mig saker ofta på ett sätt som ger mig känslan av att personen redan vet svaret men vill att jag själv ska ge den svaret.

Jag har alltid förklarat bort sakerna med olika saker så som lagg, gammal telefon slump osv osv.

Det som talar emot att det skulle handla om avlyssning är att det alltid har varit så trots att jag och den andra personen har bytt telefon; jag en gång och den andra personen tre gånger.

Också att den tredje personen som verkar ha koll på en del privat fakta är väldigt ointelligent när det kommer till teknik och är ca 50 år. Det finns dock ytterligare några personer som eventuellt skulle kunna ligga bakom i så fall men det känns som att de har svagare motiv.

En annan sak är att jag bara märker av dessa fenomen när jag pratar i telefon med just denna person oavsett vilken telefon personen har använt (tre olika mobiltelefoner bl.a en samsung och amgoo). Jag är osäker på om man kan höra i ett samtal att en annans telefon är buggad eller om man bara märker dessa ”symptom” på telefonen som är buggad.

Jag är så förvirrad och hoppas Flashback kan hjälpa en medmänniska i nöd.
Hur funkar det om du inte har högtalaren på då? I min lur hör jag knappt vad den andra säjjer om dom har högtalaren på
Citera
2018-08-18, 20:20
  #7
Medlem
Om du menar din mobiltelefon så kan du utgå från att du inte skulle märka att den var avlyssnad förrän det var för sent: all trafik till/från mobiltelefoner är digital. Och eftersom det krävs någon form av pakethantering för att det skall gå att använda en mobiltelefon så skulle det vara en bagatell att se till att mobilnätverket skickade alla paket som skall till din telefon eller som kommer från den till inte bara avsedda mottagaren utan också något annat ställe.

Jag skulle inte alls bli förvånad om möjligheten finns i mobilnätverkets hårdvara redan från början.
Citera
2018-08-18, 22:11
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Vad är det som talar för att någon skulle fattat intresse för era konversationer då? Diskuterar ni den nya världsordningen, eller är det omstörtande verksamhet ni diskuterar?

Är det dagens inköp eller nåt mer alldagligt kan man ju gissa på att du inte är buggad. För övrigt krävs det domstolsbeslut för telefonavlyssning i Sverige och marsianerna lyssnar nog inte på er frekvens, så vem skulle lyssna menar du?


Det här har pågått i ett år cirka. Det handlar inte om att jag tror att det är professionellt med tanke på att jag inte är en intressant person ur den synvinkeln utan för att den tredje personen är besatt av den andra personen. Jag tror därför att det i så fall skulle handla om något ganska amatörmässigt.
Citera
2018-08-18, 22:17
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Är det någon som avlyssnar dig verkar de mer höra till 80-talet med klickade ljud och dylikt. Det tillhör liksom gamla filmer du måste ha sett från typ Stasi tyskland hur ett klickade ljud innebar att någon på andra sidan satte igång inspelning med gamla kassettband. Så det kan du direkt glömma om inte det är just någon från 80-talet som avlyssnar dig.

Skulle det vara avlyssning idag i den digitala världen hade du liksom inte hört några klick.


Letade en del information på internet och tydligen så var det jag beskrev många tecken på just en buggad telefon vart jag än letade efter information. Det som gör mig så osäker är just att jag hör dessa ljud trots att jag misstänker att det är den andra personens telefon som är avlyssnad och inte min eftersom det endast sker under våra samtal och trots telefonbyten. Om det nu skulle vara så att den är buggad så är det många bitar som skulle falla på plats dessutom och därför känns det som ett troligt alternativ.
Citera
2018-08-20, 21:36
  #10
Avstängd
Pu94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Vad är det som talar för att någon skulle fattat intresse för era konversationer då? Diskuterar ni den nya världsordningen, eller är det omstörtande verksamhet ni diskuterar?

Är det dagens inköp eller nåt mer alldagligt kan man ju gissa på att du inte är buggad. För övrigt krävs det domstolsbeslut för telefonavlyssning i Sverige och marsianerna lyssnar nog inte på er frekvens, så vem skulle lyssna menar du?
Du vet vart det hackar, vi har spridit det till television med. Du har säkert hört oss prata plastigt
Citera
2018-08-20, 21:39
  #11
Avstängd
Pu94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Källa: http://www.sakerhetspolisen.se/ovrig...-anvandas.html

Så ja, är ni så dumma att ni sitter och diskuterar narkotikasmuggling, vapenbrott, terrorbrott etc. så kan du nog anta att du är avlyssnad. Men jag tror inte att det skulle märkas av på det sättet du beskriver.

Det är 2018, folk märker inte av om de är avlyssnade.
Vissa kommer undan med allt du vet 😉 i Sverige måste du välja höger extremism eller vänster på minst twitter för att Säpo ska snegla på dig som jihadist. Sverige kan man ta en popcornskål fylla den med vad som helst utan att det rinner över och ändå äta popcorna
Citera
2018-08-20, 21:56
  #12
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pu94
Du vet vart det hackar, vi har spridit det till television med. Du har säkert hört oss prata plastigt
Ah, då var det inte bara rösterna i mitt huvud som jag trodde hela tiden, bra att du klargör det.

Vad innebär det att "prata plastigt" btw?

Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback