Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-18, 14:00
  #1
Medlem
Hej, jag hade tänkt att ge ut en bok och undrade om man kan ge ut ett pilot avsnitt av boken.

Kan man skriva Pilotvolym/upplaga på boken?
Citera
2018-08-18, 19:06
  #2
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Hur menar du då? Engelska Wikipedia definierar begreppet på följande sätt: "A television pilot (also known as a pilot or a pilot episode and sometimes marketed as a tele-movie) is a standalone episode of a television series that is used to sell the show to a television network" och det är så som jag tänker på begreppet pilotavsnitt - i TV-kontext. Om det skulle fungera för att marknadsföra en bok är jag osäker på, men om det är en följetong så blir ju del 1 i följetongen avgörande för fortsättningen. Om publiken inte omfamnar första delen, så blir det ingen andra del.
Citera
2018-08-18, 20:48
  #3
Medlem
Nej. Är du helt okänd kommer ett förlag inte att nappa på att du bara skickar ett kapitel till dem.
Citera
2018-08-19, 06:05
  #4
Medlem
lampross avatar
Har man gett ut en bok kan man förstås lägga upp ett kapitel som smakprov.
Citera
2018-08-29, 13:49
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Har man gett ut en bok kan man förstås lägga upp ett kapitel som smakprov.
Till exempel här: https://www.smakprov.se/
Citera
2018-08-29, 14:32
  #6
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SierraBlue
Till exempel här:
Ja, till exempel.

Men där tar de betalt gissar jag. Man kan ju också lägga upp ett avsnitt på sin egen blogg eller dylikt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback