Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-18, 13:08
  #1
Medlem
Det har skrivits att det egentligen är olagligt för personal från Försvarsmakt och Polis att ta del i demonstrationer iförd uniform. Men att det finns ett undantag för Pride.

Jag undrar, är det så att deltagande i uniform i demonstrationer är olagligt, och enligt vilken bestämmelse?

Och om man har fått undantag vad gäller Pride, hur går det till?

Pride har ju visat sig inte vara öppet för alla - representanter för en tredjedel av folket avvisas och många hbtq personer kan inte identifiera sig med evenemanget, så det är inte neutralt.
Citera
2018-08-18, 13:11
  #2
Medlem
Mackan52s avatar
Jag tycker det, myndigheter ska inte visa stöd för någon politisk rörelse eller organisation. Att soldater eller poliser i egenskap av privatpersoner går med är deras ensak men att gå runt i uniform gör dem till representanter för sin myndighet.
Citera
2018-08-18, 13:11
  #3
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av childrens2
Det har skrivits att det egentligen är olagligt för personal från Försvarsmakt och Polis att ta del i demonstrationer iförd uniform. Men att det finns ett undantag för Pride.

Pride är ingen demonstration, det är en festival, och från festivaler är inga myndigheter portade.
Citera
2018-08-18, 13:12
  #4
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Jag tycker det, myndigheter ska inte visa stöd för någon politisk rörelse eller organisation. Att soldater eller poliser i egenskap av privatpersoner går med är deras ensak men att gå runt i uniform gör dem till representanter för sin myndighet.

Helt rätt.
Och om då myndigheten har valt att visa stöd för till exempel pridetåget genom att deltaga, så bör ju deras representater deltaga i just uniform - annars syns det ju inte att det är just myndigheten ”försvarsmakten” som deltager.
Citera
2018-08-18, 13:15
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Jag tycker det, myndigheter ska inte visa stöd för någon politisk rörelse eller organisation. Att soldater eller poliser i egenskap av privatpersoner går med är deras ensak men att gå runt i uniform gör dem till representanter för sin myndighet.

Nu var dock inte frågan folk tyckte utan huruvida det de facto var olagligt eller ej.
Om jag förstår ditt svar rätt tycker du att det de facto är olagligt. Varför och enligt vilken bestämmelse?
Citera
2018-08-18, 13:16
  #6
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Pride är ingen demonstration, det är en festival, och från festivaler är inga myndigheter portade.

Okej, så om NMR ordnar nazi-festival är det helt OK om polisen står på scenen i uniform med banderoller om att alla homosexuella ska dö?
Citera
2018-08-18, 13:19
  #7
Medlem
elmhedens avatar
Rimligen borde det vara olagligt ja, men här har man gjort ett val att man "får" frångå regeln om det är en organisation man anser ok. Därmed har man öppnat dörren för liknande undantag, t.ex. om en mer högerorienterad regering skulle komma till makten blir det ju såklart okej för myndigheter att i sin offentliga roll gå ut och stödja organisationer som då sittande ledning tycker är okej, kanske rent av lite hipp. Hoppas den vilsna vänstern kommer ihåg vad de banade väg för om vi (gud förbjude) får se uniformerade poliser i något slags nazist- eller kkk-tåg i framtiden.
Citera
2018-08-18, 13:20
  #8
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Pride är ingen demonstration, det är en festival, och från festivaler är inga myndigheter portade.
Inte portade, men dom tillåts knappast delta uniformerade i andra sammanhang, speciellt inte politiska.
Citera
2018-08-18, 13:20
  #9
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Pride är ingen demonstration, det är en festival, och från festivaler är inga myndigheter portade.

Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Okej, så om NMR ordnar nazi-festival är det helt OK om polisen står på scenen i uniform med banderoller om att alla homosexuella ska dö?

Ja. Det är korrekt och helt vad trolltestet propagerar för
Citera
2018-08-18, 13:23
  #10
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Okej, så om NMR ordnar nazi-festival är det helt OK om polisen står på scenen i uniform med banderoller om att alla homosexuella ska dö?


Klart det är ok, NMR är inte politiska, de har en festival, de är en intresseförening för alla minorteters lika rätt i samhället. NMR har hög trovärdighet och sansat uppträdande, jag har svårt att se varför poliser inte kan delta i deras manifestationer.
Citera
2018-08-18, 13:24
  #11
Medlem
Även om Pride är en festival, så ingår det ju rimligen en demonstration också. Eeller kallas det i detta fall bara ett "festivaltåg"? Isåfall en absurd begreppsförvridning, saken är ju samma.
Citera
2018-08-18, 13:24
  #12
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Nu var dock inte frågan folk tyckte utan huruvida det de facto var olagligt eller ej.
Om jag förstår ditt svar rätt tycker du att det de facto är olagligt. Varför och enligt vilken bestämmelse?

Ej jurist.
Kanske inte olagligt men emot det egna reglementet:
http://www.friatider.se/forsvarsmakt...uniformsregler

När jag gjorde lumpen och var aktiv i hemvärnsungdom förklarade befälen ganska tydligt vad man får och inte får göra i uniform.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback