Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-18, 09:47
  #1
Medlem
carminaburanas avatar
Jag bor i en ombyggd van i Stockholm, och har hittat en fin gata att stå på, där det kostar 5 kr timmen. Det kan jag leva med. Men den har en 24 timmars p skylt, men vad gäller? Räcker det med att man flyttar fram en plats på samma gata en gång var 24 timme, eller måste man byta gata? Det är lite oklart.

https://www.korkortskolan.se/korkort...kylt-parkering
Citera
2018-08-18, 09:49
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Jag bor i en ombyggd van i Stockholm, och har hittat en fin gata att stå på, där det kostar 5 kr timmen. Det kan jag leva med. Men den har en 24 timmars p skylt, men vad gäller? Räcker det med att man flyttar fram en plats på samma gata en gång var 24 timme, eller måste man byta gata? Det är lite oklart.

https://www.korkortskolan.se/korkort...kylt-parkering

Jag har hört att p-vakterna kollar på dina ventiler till hjulen (där luften går i). Om de har flyttat sig eller står på samma ställe.

Så det borde bara vara att köra ett varv runt kvarteret och ställa sig igen.
Citera
2018-08-18, 09:50
  #3
Medlem
Förresten, hur är det att bo som du gör? Varför går du inte till socialen och säger att du är hemlös?

Hur får du posten levererad?

Hur duschar du/går på toa?

Hur gör du med Internet?

Hur gör du med matlagning?

och OMG 3600 i parkering / månad. Det är vad mitt studentrum kostade när jag pluggade.
Citera
2018-08-18, 09:54
  #4
Medlem
Det låter ju fullständigt idiotiskt, om du valt att bo i en van och sen betalar 120 per dygn för att parkera.
Citera
2018-08-18, 10:01
  #5
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badabastu2018
Förresten, hur är det att bo som du gör? Varför går du inte till socialen och säger att du är hemlös?

Hur får du posten levererad?

Hur duschar du/går på toa?

Hur gör du med Internet?

Hur gör du med matlagning?

och OMG 3600 i parkering / månad. Det är vad mitt studentrum kostade när jag pluggade.

Jag har valt att bo såhär. Det är as grymt. Jag har väl lagt ner runt 100.000 på bilen och att bygga om den, det tog 6 månader. Jag vill inte bo i lägenhet, jag vill kunna åka dit jag vill, och mitt yrke tillåter mig att jobba var som helst, nät som helst

Post restante eller till polare/föräldrar

Jag har dusch och toa

Jag har tvättmaskin

Jag har kylskåp

Jag har gasspis

Hehe, lycka till att få ett studentrum i sthlm när du inte pluggar. Har du sett hyrorna nuförtiden? Vi snackar 10-15000 för en etta andrahand., även utanför stan.


Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det låter ju fullständigt idiotiskt, om du valt att bo i en van och sen betalar 120 per dygn för att parkera.


Det kostar 5kr per 12timmar, och gratis på helger. Så det blir 1200kr I månaden,helt ok hyra för där jag är.
__________________
Senast redigerad av carminaburana 2018-08-18 kl. 10:04.
Citera
2018-08-18, 10:02
  #6
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badabastu2018
Jag har hört att p-vakterna kollar på dina ventiler till hjulen (där luften går i). Om de har flyttat sig eller står på samma ställe.

Så det borde bara vara att köra ett varv runt kvarteret och ställa sig igen.


Tydligen räcker det med att. Man flyttat på. Sig en dm eller så, bara ventilerna flyttat på sig. OM man skulle få en p-bot så är det väl bara att bestrida, sen är det upp till dem att bevisa att man stått längre än 24 timmar?
Citera
2018-08-18, 10:10
  #7
Medlem
En liten lätt garagedomkraft och lyft lite grand, så du kan snurra ett av hjulen ett halvt varv varje dag.
Citera
2018-08-18, 10:10
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Jag bor i en ombyggd van i Stockholm, och har hittat en fin gata att stå på, där det kostar 5 kr timmen. Det kan jag leva med. Men den har en 24 timmars p skylt, men vad gäller? Räcker det med att man flyttar fram en plats på samma gata en gång var 24 timme, eller måste man byta gata? Det är lite oklart.

https://www.korkortskolan.se/korkort...kylt-parkering


En kort förflyttning av bilen som enbart har till syfte att erhålla ny parkeringstid utgör inte en ny parkering. Har prövats i Högsta domstolen mål NJA 1973 s 714. Parkeringsbolaget fick rätt.

Tänk även på risken att boende eller reglbundna besökare i området kan börja misstänka att du sover i bilen, så kan du få både böter och kommunen kan rycka in då en vanlig parkering inte får utgöra någon form av campingverksamhet. Får du dessutom ett antal anmärkningar som tillsammans överstiger 5000 kr har kronofogden rätt att beslagta bilen.

Bästa är att leta upp någon campingplats där det är tillåtet.
Citera
2018-08-18, 10:13
  #9
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falktass68
En kort förflyttning av bilen som enbart har till syfte att erhålla ny parkeringstid utgör inte en ny parkering. Har prövats i Högsta domstolen mål NJA 1973 s 714. Parkeringsbolaget fick rätt.

Tänk även på risken att boende eller reglbundna besökare i området kan börja misstänka att du sover i bilen, så kan du få både böter och kommunen kan rycka in då en vanlig parkering inte får utgöra någon form av campingverksamhet. Får du dessutom ett antal anmärkningar som tillsammans överstiger 5000 kr har kronofogden rätt att beslagta bilen.



Bästa är att leta upp någon campingplats där det är tillåtet.

https://lawline.se/answers/sova-i-en...t-parkerad-bil


Ahh, tackar! Men Där Är ju frågan, vad räknas som camping? Man får ju sova i sin bil på en vanlig parkering. Och om jag jobbar i min bil under natten? Det är ett grått område.
__________________
Senast redigerad av carminaburana 2018-08-18 kl. 10:16.
Citera
2018-08-18, 10:14
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Jag har valt att bo såhär. Det är as grymt. Jag har väl lagt ner runt 100.000 på bilen och att bygga om den, det tog 6 månader. Jag vill inte bo i lägenhet, jag vill kunna åka dit jag vill, och mitt yrke tillåter mig att jobba var som helst, nät som helst

Post restante eller till polare/föräldrar

Jag har dusch och toa

Jag har tvättmaskin

Jag har kylskåp

Jag har gasspis

Hehe, lycka till att få ett studentrum i sthlm när du inte pluggar. Har du sett hyrorna nuförtiden? Vi snackar 10-15000 för en etta andrahand., även utanför stan.





Det kostar 5kr per 12timmar, och gratis på helger. Så det blir 1200kr I månaden,helt ok hyra för där jag är.

Suveränt. Men jobb har du inte och inte någon riktig bostad?
Citera
2018-08-18, 10:15
  #11
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Suveränt. Men jobb har du inte och inte någon riktig bostad?


Jag jobbar frilans (eget företag, har gjort det sen 2009), och bor i vanen. Jag skapar mina egna jobbtillfälle.
Citera
2018-08-18, 10:20
  #12
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
https://lawline.se/answers/sova-i-en...t-parkerad-bil


Ahh, tackar! Men Där Är ju frågan, vad räknas som camping? Man får ju sova i sin bil på en vanlig parkering. Och om jag jobbar i min bil under natten? Det är ett grått område.

Nej det får du inte.

Edit: förtydligande, det är inte olagligt, men på många ställen, särskilt i tättbebyggt område, finns ofta lokala föreskrifter som förbjuder detta.
__________________
Senast redigerad av Luxus 2018-08-18 kl. 10:23.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback