Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-27, 16:25
  #13
Medlem
sparvsylts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinky_M
Ok då förstår jag. 10K är alltså målet.
Komplett har några runt 10K men utan skärm.
Ja jag har kikat lite där också men tycker att det är så svårt med komponenterna och vad som faktiskt krävs så jag inte köper varken för lite eller för mycket dator för ändamålet. 10k för hela anordningen känns efter era svar inte helt orimligt vilket känns bra.

Tack och bock,
sparvsylt
Citera
2018-10-28, 22:46
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinky_M
Satsar du bara på det absolut billigaste måste du byta så mycket delar att du tjänar på att köpa nytt.
På en alltför billig dator kan du behöva byta: nätagg, moderkort,cpu,grafikkort,minnen,hårddisk,fläktar
Hur skall du ha det med priset? Nu skriver du runt 10K men datorerna du länkar i TS kostar närmare 20K. Din första länk leder inte till någon speciell dator.
En speldator långt under 10K blir du lätt missnöjd med.
Du bör nog vänta med skärm och tangentbord om skall hamna under 10K.
Det går att bygga en dator runt Intel Pentium G5600. Bara 2 kärnor men funkar skapligt för dagens spel. Knappast för VR.
Varför skulle han köpa en begagnad dator och byta alla ingående komponenter? Tror du att TS är utvecklingsstörd?

Nej, förmodligen gör han precis som jag tipsade om, letar efter en dator med minst i5-4xxx CPU. Då behöver han inte byta varken moderkort, CPU eller minnen (då extremt få datorer med denna CPU har mindre än 8GB RAM vilket är fullt tillräckligt). Nätaggregat behöver han förmodligen inte heller byta då 450w räcker till alla Nvidia-kort i 10-serien, även om vissa verkar saliga i sin tro att man behöver mycket mer.

Alltså, köper man en hemmabyggd dator med minst i5-4xxx CPU behöver man förmodligen bara byta gpu, om man inte har tur och hittar en dator där man slipper även det. En ny SSD ska man nog räkna med att behöva införskaffa också.
Citera
2018-11-04, 08:00
  #15
Medlem
Hebrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparvsylt
Ja jag har kikat lite där också men tycker att det är så svårt med komponenterna och vad som faktiskt krävs så jag inte köper varken för lite eller för mycket dator för ändamålet. 10k för hela anordningen känns efter era svar inte helt orimligt vilket känns bra.

Tack och bock,
sparvsylt

World of warcraft är ju inget blytungt lir att driva så i det avseendet lär du sannolikt bli nöjd med en burk i 10k-klassen.

Om du är osäker på huruvida komponenterna presterar bra/lagom/dåligt i spelen du vill lira så ska du kolla youtube. Fett vanligt att folk lägger upp benchmarks på YT för att andra ska kunna se vad man kan förvänta sig på olika upplösningar osv.

t.ex
"gtx 1060 3gb i5 8400 world of warcraft"
https://youtu.be/rnop2JedJf0
Citera
2018-11-04, 10:18
  #16
Medlem
sparvsylts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hebr
World of warcraft är ju inget blytungt lir att driva så i det avseendet lär du sannolikt bli nöjd med en burk i 10k-klassen.

Om du är osäker på huruvida komponenterna presterar bra/lagom/dåligt i spelen du vill lira så ska du kolla youtube. Fett vanligt att folk lägger upp benchmarks på YT för att andra ska kunna se vad man kan förvänta sig på olika upplösningar osv.

t.ex
"gtx 1060 3gb i5 8400 world of warcraft"
https://youtu.be/rnop2JedJf0
Okej, tack! Ska ta mig en titt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback