Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-18, 03:46
  #1
Medlem
Hej

Har en lite bättre och ganska dyr ficklampa rörformad i aluminium som legat med gammla batterier kvar som erjat.

Batterierna sitter helt fast i lampan och går bara att komma åt från ett håll.

Mekanisk bearbetning behöver jag INTE tips om.

Däremot är jag intresserad av om det finns något annat knep att man tex fyller röret med någon vätska som får stå och lösa upp eller liknande.

Tack på förhand R-C
Citera
2018-08-18, 03:53
  #2
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Oxidrengöring som finns att köpa på Biltema. Har själv använt detta på en ficklampa och det gick utmärkt.
Citera
2018-08-18, 04:03
  #3
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Batterierna sitter helt fast i lampan och går bara att komma åt från ett håll.
Är du verkligen säker på det? iofs begränsad erfarenhet men dom ficklampor i den stilen jag haft har både haft botten och lampdel som gått att skruva dän.

funkar inte oxidrengöring kanske 5-56, wd40 eller liknande produkter kan hjälpa, som en sista åtgärd borra ut batterierna, kanske räcker att borra 2st 4mm hål så du kan dra ut batteriet med en näbbtång.
Citera
2018-08-18, 04:38
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Oxidrengöring som finns att köpa på Biltema. Har själv använt detta på en ficklampa och det gick utmärkt.

Lysande

Stort tack ska inhandlas och testas!

Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Är du verkligen säker på det? iofs begränsad erfarenhet men dom ficklampor i den stilen jag haft har både haft botten och lampdel som gått att skruva dän.

funkar inte oxidrengöring kanske 5-56, wd40 eller liknande produkter kan hjälpa, som en sista åtgärd borra ut batterierna, kanske räcker att borra 2st 4mm hål så du kan dra ut batteriet med en näbbtång.

Stort tack även till dig Ankan. Alltid trevliga och generösa inlägg, mycket uppskattat att du delar med dig här på FB

Nu när du säger det slog det mig att jag aldrig riktigt gick till botten med om det fanns något trix att få bort ovandelen på lampan. Jag körde fast med det försöket där och då. Det var i alla fall inte så enkelt att man på egen hand kunde klura ut hur ovandelen kunde tas bort. Men det kan ju vara värt att kolla utan ovandel monterade är det ju bara att pressa ut batterierna.

Annars om inte det eller ovanstående funkar får jag gå på med borrmaskinen.

Det är en mag lite LED med två AA
Citera
2018-08-18, 05:09
  #5
Moderator
Arne.Ankas avatar
Innan du använder för mycket våld så testa sök på "disassemble mag lite led"
http://manjoseman.typepad.com/unconv...cell-hack.html

Redigerat:
Träskruv kanske funkar också, skruva in 1-1.5cm i batteriet och sen dra ut med tång.
Citera
2018-08-18, 07:44
  #6
Medlem
Kör moderna laddbara nimh eller engångs litium så slipper du läckande batterier i framtiden.
Citera
2018-08-18, 08:13
  #7
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odiskadmugg
Kör moderna laddbara nimh eller engångs litium så slipper du läckande batterier i framtiden.
Låter ju inte riktigt som att det är något som inhandlats nyligen, sitter batterierna fast rör det sig väl om något väldigt gammalt, troligen länge sen batterierna köptes också ?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback