Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-17, 23:37
  #1
Medlem
Har nyss inskaffat mig en Crescent E-Type från 1974 3 fotväxlad MCB 1293. Har dock lite problem med växlarna, efter lite pulande med växlarna har jag tydligen omvänt växlarna. När jag trycker ner pedalen så går jag till friläge och drar jag upp pedalen så går den till ettan. Får varken i 2 eller 3an. Har försökt med lite allt möjligt. Vänder mig nu till Flashback för hjälp.
Citera
2018-08-17, 23:56
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noddi
Har nyss inskaffat mig en Crescent E-Type från 1974 3 fotväxlad MCB 1293. Har dock lite problem med växlarna, efter lite pulande med växlarna har jag tydligen omvänt växlarna. När jag trycker ner pedalen så går jag till friläge och drar jag upp pedalen så går den till ettan. Får varken i 2 eller 3an. Har försökt med lite allt möjligt. Vänder mig nu till Flashback för hjälp.
Hade själv Zyndapp. Men du har inte skruvat ställskruvarna så mycket du kunde. Sachs är ett helsike, titta så du inte har skruvat dessa i botten. Själv kände jag mig för genom att testa fram och tillbaka. Tror inte du behöver vara rädd för att tappa allt så länge du har "fjädrarna" kvar på ställskruvarna. Kanske jag är idiot med sachs, men jag lyckades i alla fall få in dem på 70-talet. 2 dygn och 3 gram vaket, men fick in dem till slut
Citera
2018-08-18, 01:44
  #3
Medlem
sommarlovs avatar
Kommer inte ihåg men det är inte svårt.
Typ lägg i ettan och vrid mutter 6 kanter åt något håll.

Gissa inte, växlarna kan skadas lätt vid fel, Google.
Citera
2018-08-19, 08:11
  #4
Medlem
Har mekat lite med moppen idag och lyckats få i ettan 9 av 10 gånger, friläge går perfekt men när det kommer till tvåan så fick jag i den under fart men den hoppade ur nästan direkt. Vad kan man göra för att åtgärda det här?
Citera
2018-08-21, 23:31
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noddi
Har mekat lite med moppen idag och lyckats få i ettan 9 av 10 gånger, friläge går perfekt men när det kommer till tvåan så fick jag i den under fart men den hoppade ur nästan direkt. Vad kan man göra för att åtgärda det här?

Om vi börjar med framdrevet, hur ser väggen ut där kedjan har löpt igenom, är väggen nött?
Ett vanligt fel var att man drevade 14-kugg och då slutade växlarna att fungera, det berodde på att en fjädrande hylsa hade en pigg som skötte växlarna blev stum och sedan kunde man inte växla.

Det är länge sedan jag satt i soprummet och mekade Sachs, jag minns inte exakt hur det såg ut men du måste ta bort kåpan vid drevet, där har du växelföraren och den fungerar inte om hylsan med piggen inte fjädrar, självaste rörelsen av hylsan stoppas av att typ kedjan har gått sönder eller för mycket drevat. Du kan köpa ny och sedan ställer du in växlarna med axeln som sticker ut med att röra på växlarna och vridet muttern in eller ut. Ettan först och friläge, de är viktigast.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback