Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-17, 22:17
  #1
Medlem
1dnaires avatar
Hej. Jag har en vän som har druckit en 75:a... har självmordstankar, har 70 mg stilnoct som hon vill ta, hon vill verkligen inte leva längre (hon är dessutom gastric bypass opererad)!! Min fråga är väl vad jag ska göra?? Kan hon dö av detta eller vaknar vaknar hon bara upp jävligt bakis imorgon ? HJÄLP!!!!
Citera
2018-08-17, 22:21
  #2
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Övriga droger --> Papperskorgen
/Moderator
Citera
2018-08-17, 22:21
  #3
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Papperskorgen --> Drogakuten
/Moderator
Citera
2018-08-17, 22:24
  #4
Medlem
Få henne att lugna ner sig framförallt, går det inte ring polisen. Dricker man en 75:a sprit så går det åt helvete, men ifall du får henne att lugna sig så lär hon i så fall somna av alkoholen. Ge henne inte tabletterna är mitt råd utan att veta exakt vad som kommer att hända.

Kan vara en snefylla, dricker man för mycket så kan vi alla drabbas av det. Har själv fått det med diverse följder.
Citera
2018-08-17, 22:27
  #5
Medlem
1dnaires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgard82
Få henne att lugna ner sig framförallt, går det inte ring polisen. Dricker man en 75:a sprit så går det åt helvete, men ifall du får henne att lugna sig så lär hon i så fall somna av alkoholen. Ge henne inte tabletterna är mitt råd utan att veta exakt vad som kommer att hända.

Kan vara en snefylla, dricker man för mycket så kan vi alla drabbas av det. Har själv fått det med diverse följder.


Jag har inga tabletter till henne.. Hon har dom hemma. Ska jag bara ta detta såsom ett löst hot eller på allvar?? (Hon har försökt ta livet av sig förut men ej lyckats)..
Citera
2018-08-17, 22:30
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1dnaire
Jag har inga tabletter till henne.. Hon har dom hemma. Ska jag bara ta detta såsom ett löst hot eller på allvar?? (Hon har försökt ta livet av sig förut men ej lyckats)..

Förmodligen är hon så full att hon inte vet vad hon säger, men ta det på allvar. Försök att hon sover över hos dig, vill hon ta sig hem så se till att följa med henne hem och bädda ner henne så du ser att hon somnar utan att ta några tabletter. Eller ring 112, det kan vara värt att höra vad de säger så får de bestämma.
Citera
2018-08-17, 22:42
  #7
Medlem
1dnaires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgard82
Förmodligen är hon så full att hon inte vet vad hon säger, men ta det på allvar. Försök att hon sover över hos dig, vill hon ta sig hem så se till att följa med henne hem och bädda ner henne så du ser att hon somnar utan att ta några tabletter. Eller ring 112, det kan vara värt att höra vad de säger så får de bestämma.

Ja, hon är absolut påverkad.. vi bor ganska många mil ifrån varandra.. hon sa att hon precis har tagit flera propavan och nästa är stilnocten... WHAT TO DOO?? Vill hon bara ha uppmärksamhet eller kommer jag ha detta på mitt samvete??
Citera
2018-08-17, 22:48
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1dnaire
Ja, hon är absolut påverkad.. vi bor ganska många mil ifrån varandra.. hon sa att hon precis har tagit flera propavan och nästa är stilnocten... WHAT TO DOO?? Vill hon bara ha uppmärksamhet eller kommer jag ha detta på mitt samvete??

Du får söka igenom henne med hjälp av lagen "Nöd" där du kan ta lagen i egna händer för att rädda och hjälpa. Så det tycker jag absolut att du ska göra. Verkar ju absolut som ett rop på hjälp om hon säger det, men det har ingen betydelse såklart.

24 kap. 4 § brottsbalken framgår föreskrifter om nöd. Förevarande lagrum indikerar på att nöd föreligger när fara hotar liv, hälsa, egendom eller något annat i rättsordningens skyddade intresse. Det framgår även att nöd utgör brott om den endast till farans beskaffenhet, den skada som har åsamkats annan och omständigheter i övrigt är oförsvarligt. Mot bakgrund av det som finns föreskrivet i lagtext behöver man vid fastställande om huruvida nöd förelegat ta hänsyn till om nödsituation föreligger och om personen som befinner sig i nöd agerat försvarligt. Försvarlighetsbedömningen kan i vissa tillfällen vara kontroversiell. Enligt Straffrättskommittén är en nödhandling i regel försvarlig om den skada som hotar är väsentligt allvarligare än den som kunde beräknas följa av gärningen. Ett par praktiska exempel är en individs rätt att slå sönder ett fönster för att kunna släcka en brand eller att ta någon annans båt för att rädda en person från att drunkna. För att få en bättre uppfattning om ifrågavarande begrepp råder jag dig att läsa följande rättsfall: NJA 1992 s. 621 och NJA 2004 s. 786.
Citera
2018-08-17, 22:51
  #9
Medlem
zvebs avatar
Ja du kan få andningsdepression och dö utav stillnoct och alkohol. Ring 112 skicka dit en ambulans.
Citera
2018-08-17, 23:36
  #10
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1dnaire
Ja, hon är absolut påverkad.. vi bor ganska många mil ifrån varandra.. hon sa att hon precis har tagit flera propavan och nästa är stilnocten... WHAT TO DOO?? Vill hon bara ha uppmärksamhet eller kommer jag ha detta på mitt samvete??
Har hon tagit några propavan så lär hon bli trött snart och somna.

Propavan och stilnoct är båda för sömn men påverkar helt olika system. Stilnoct påverkar likt alkohol GABA-systemet, vilket gör att det inte är bra att kombinera. Man blir också brutalt, brutalt dum i huvudet och gör saker man aldrig skulle göra annars. Så stilnoct är ingen bra idé för henne.

Propavan är nog inte alls lika akut illa. Tror jag. Men det beror väl på hur mycket hon tagit. Hon lär väl bli väldigt trött och däcka snart i alla fall.

Den största faran i det här läget är nog alkoholen. Hon borde inte blanda med stilnoct, det kommer att förvärra hennes beteende och situationen. Tycker du att hon är dum i huvudet nu så vänta bara på hur hon blir om hon får i sig det giftet...

I ärlighetens namn så kan hon mycket väl ha tagit Stilnoct nu, men inte vet det själv. Så dum i huvudet blir man. Tro mig, jag är tragiskt erfarenhen...

Om du är orolig så borde du ringa 112. Du gör inget fel om du gör det, bara rätt. Hon kommer att förstå det med och vara tacksam när hon nyktrat till.

Sen så borde hon lägga ner Stilnocten. Så många liv det har förstört. Men den frågan får hon väl ta efter imorgon.
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2018-08-17 kl. 23:51.
Citera
2018-08-17, 23:50
  #11
Medlem
2560ps avatar
Har hon fått i sig propavan så lär hon sova långt in på eftermiddagen med den mängden sprit innanför västen. Drar hon i sig stilnoct lär hon bli helt efterbliven, men dö gör hon sannolikt inte. Om hon inte går ut på stan och beter sig illa. Har själv kört den varianten förr, det är verkligen inget att rekommendera. MAn blir helt väck och minns ingenting, gör helt sinnessjuka saker.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback