Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-17, 19:07
  #1
Medlem
SveaBaners avatar
Jag tänkte ge mig på att spela in lite egna låtar.
Ska spela som det står i titlen akustisk gitarr och sjunga till.

Någon som har koll på vilken slags utrustning man ska använda?
Och om det är en komplicerad procedur?
Citera
2018-08-17, 20:04
  #2
Medlem
Beror väl på hur seriös du vill vara med dina inspelningar och hur hög kvalité du vill ha. När det handlar om akustiska instrument är det också min erfarenhet att rummet spelar större roll än utrustningen.

Vill du komma billigt undan kan du köpa en ZOOM H4 eller snarlik. Har använt dessa till att spela in akustisk musik och har man ett okej rum låter det riktigt bra. Då är det egentligen bara att ställa den någon meter framför dig och spela in.

Ska du vara lite mer seriös handlar det också om mer pengar. Då bör du ha separat mick för sången, en kondensator för gitarren och en kondensator för rummet. Likväl bör du sätta upp antingen akustiskplattor på väggarna eller tjocka filtar/tyg för att få bättre rum. Vill du spela in allt separat handlar det om helt andra pengar dock, då behöver du en del annan utrustning.

Hur tänker du dig mer specifikt?
Vilken nivå vill du spela in på?
Citera
2018-08-17, 20:40
  #3
Medlem
SveaBaners avatar
Citat:
Hur tänker du dig mer specifikt?
Vilken nivå vill du spela in på?

Specifikt och specifikt, har jag inte funderat över riktigt.
Vill bara spela in i princip

Nivån behöver inte vara så hög, bara det inte låter dåligt direkt.

Du verkar rätt kunnig så jag tackar att du tar dig tiden
Citera
2018-08-17, 20:54
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SveaBaner
Specifikt och specifikt, har jag inte funderat över riktigt.
Vill bara spela in i princip

Nivån behöver inte vara så hög, bara det inte låter dåligt direkt.

Du verkar rätt kunnig så jag tackar att du tar dig tiden

Köp någon av ZOOM H-modellerna så kommer du garanterat få vad du vill ha.
Du hittar en H2 på Thomann för runt 1.300kr

Ska du bara spela in på hobbynivå hemma och inte tänkte syssla med olika spår etc rekommenderar jag det starkt. Lika enkelt som att spela in på mobilen men med oerhört mycket bättre kvalité. Använde även en H2 när jag spelade in lite olika liveakter (akutiska) när jag jobbade för ett studieförbund för ett par år sedan, det låter bra.

Grävde lite på youtube och skulle väl gissa att det är ungefär denna kvalité du får, sannolikt aningen bättre då youtube komprimerar ganska duktigt.
https://www.youtube.com/watch?v=bB60vZqr-9w

Tillägg: Sen handlar det självfallet även om hur du placerar den, anslag, rum, röststyrka osv men sådant är individuellt och får experimenteras med för att få bästa resultat.
__________________
Senast redigerad av Nulb 2018-08-17 kl. 20:54. Anledning: Tillägg
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback