Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-07-27, 12:18
  #205
Medlem
Okapihjords avatar
Jag vet att många personer har kontaktat polisen angående Andrew Smith under en längre tid, och det var snyggt gjort av dem att de skickade svar till Hamsterboll.

Folk har även kontaktat Smith själv så till den grad att han kände sig nersprungen.

Igår la psykologen Todd Grande ut en analys av Andrews försvinnande på youtube och han tycks luta åt att det bör ha varit någon mer inblandad i försvinnandet. Någon bör ha lockat A till London då det måste ha varit ett stort steg för den introverte A att göra en sådan resa ensam.

https://youtu.be/oi8B2PqDq9o
Citera
2021-07-27, 19:01
  #206
Medlem
Skaraborg2s avatar
En mycket intressant länk att lyssna på.

Citat:
Ursprungligen postat av Okapihjord
Jag vet att många personer har kontaktat polisen angående Andrew Smith under en längre tid, och det var snyggt gjort av dem att de skickade svar till Hamsterboll.

Folk har även kontaktat Smith själv så till den grad att han kände sig nersprungen.

Igår la psykologen Todd Grande ut en analys av Andrews försvinnande på youtube och han tycks luta åt att det bör ha varit någon mer inblandad i försvinnandet. Någon bör ha lockat A till London då det måste ha varit ett stort steg för den introverte A att göra en sådan resa ensam.

https://youtu.be/oi8B2PqDq9o

Stort tack för den mycket intressanta länken och har nu lyssnat på vad Todd Grande hade att säga.

Ligger mycket i vad han säger. Jag tror också att någon lockade Andrew till London. Någon, eller några personer, övertalade honom att göra den här resan ensam och att han inte fick berätta något för sina föräldrar. Vad som är mycket märkligt är att han enbart köpte en enkel biljett när en t/r kostade bara ½ pund extra. En annan likartad yngling, Alex, som Andrew försvann några år senare från trakterna av Kings Cross. En seriemördare?
Citera
2021-07-27, 21:55
  #207
Medlem
Okapihjords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Stort tack för den mycket intressanta länken och har nu lyssnat på vad Todd Grande hade att säga.

Ligger mycket i vad han säger. Jag tror också att någon lockade Andrew till London. Någon, eller några personer, övertalade honom att göra den här resan ensam och att han inte fick berätta något för sina föräldrar. Vad som är mycket märkligt är att han enbart köpte en enkel biljett när en t/r kostade bara ½ pund extra. En annan likartad yngling, Alex, som Andrew försvann några år senare från trakterna av Kings Cross. En seriemördare?

Nja jag tänkte först på en seriemördare angående Alex Sloley men sen läste jag att han ska ha varit med i något kriminellt gäng som sysslade med droger och levde rövare. Han ska ha besökt dessa innan han försvann så det känns väl inte otroligt att de ansvariga för försvinnandet finns i den gruppen.

Ja detta med enkelbiljetten pekar ju rätt tydligt mot att han hade blivit lovad skjuts hem tänker jag. Jag tror åtminstone inte på självmord, det hade varit svårt för A att genomföra utan att bli sedd och dessutom utan att någonsin bli hittad efteråt, eller några av hans prylar/kläder.

Skulle han ha bytt tåg i London för att ta sig vidare till mindre bebodda trakter (för självmord) så tror jag faktiskt att åtminstone någon hade sett honom och rapporterat om det. Hans ansikte finns ju, och har funnits länge, på Missing People-affischer över hela UK.
Citera
2021-07-27, 22:20
  #208
Medlem
Skaraborg2s avatar
Andrew kan ha blivit lovad skjuts hem.

Citat:
Ursprungligen postat av Okapihjord
Nja jag tänkte först på en seriemördare angående Alex Sloley men sen läste jag att han ska ha varit med i något kriminellt gäng som sysslade med droger och levde rövare. Han ska ha besökt dessa innan han försvann så det känns väl inte otroligt att de ansvariga för försvinnandet finns i den gruppen.

Ja detta med enkelbiljetten pekar ju rätt tydligt mot att han hade blivit lovad skjuts hem tänker jag. Jag tror åtminstone inte på självmord, det hade varit svårt för A att genomföra utan att bli sedd och dessutom utan att någonsin bli hittad efteråt, eller några av hans prylar/kläder.

Skulle han ha bytt tåg i London för att ta sig vidare till mindre bebodda trakter (för självmord) så tror jag faktiskt att åtminstone någon hade sett honom och rapporterat om det. Hans ansikte finns ju, och har funnits länge, på Missing People-affischer över hela UK.

Är mycket dåligt påläst ang. den här ynglingen Alex och hans försvinnande kan ha haft att göra med det kriminella gäng som han var med i.

Låter fullt möjligt att Andrew kan ha blivit lovad skjuts hem. Därför åkte reste han även så tunnklädd. Teorin självmord har jag aldrig trott på. När han kom fram till London så reste han inte vidare. Det här som han skulle träffa någon eller några. Kanske i närheten av Kings Cross?
Citera
2021-09-14, 12:02
  #209
Medlem
Okapihjords avatar
Idag är det 14 år sedan 14-årige Andrew försvann 14:e september.

http://helpustofindandrew.weebly.com/blog/equilibrium
Citera
2021-09-14, 13:35
  #210
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Okapihjord
Nja jag tänkte först på en seriemördare angående Alex Sloley men sen läste jag att han ska ha varit med i något kriminellt gäng som sysslade med droger och levde rövare. Han ska ha besökt dessa innan han försvann så det känns väl inte otroligt att de ansvariga för försvinnandet finns i den gruppen.

Ja detta med enkelbiljetten pekar ju rätt tydligt mot att han hade blivit lovad skjuts hem tänker jag. Jag tror åtminstone inte på självmord, det hade varit svårt för A att genomföra utan att bli sedd och dessutom utan att någonsin bli hittad efteråt, eller några av hans prylar/kläder.

Skulle han ha bytt tåg i London för att ta sig vidare till mindre bebodda trakter (för självmord) så tror jag faktiskt att åtminstone någon hade sett honom och rapporterat om det. Hans ansikte finns ju, och har funnits länge, på Missing People-affischer över hela UK.

Är du säker på att du inte tänker på Luke Durbin, en annan tonåring som försvann 2006 på väg till bussen?
Citat:
In April 2020, a Channel 5 documentary explored Durbin’s drug dealing history and his ties to gangs in Brixton, London.[5][28][29] It is speculated Durbin owed money to dealers within his network. According to investigators, after Durbin’s shift concluded at the greengrocer, he went on to finalise a drug deal in Woodbridge before meeting up with Alex and Zach, on the night he disappeared.[3]
https://en.wikipedia.org/wiki/Disapp...of_Luke_Durbin

Det låter som att du kan tänka på det fallet, även fast det skall erkännas att också det försvinnandet innehåller intressanta detaljer:



Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Är mycket dåligt påläst ang. den här ynglingen Alex och hans försvinnande kan ha haft att göra med det kriminella gäng som han var med i.

Låter fullt möjligt att Andrew kan ha blivit lovad skjuts hem. Därför åkte reste han även så tunnklädd. Teorin självmord har jag aldrig trott på. När han kom fram till London så reste han inte vidare. Det här som han skulle träffa någon eller några. Kanske i närheten av Kings Cross?


Jag misstänker som sagt att det är Luke som åsyftades. Beträffande Alex Slolely, däremot, så funderade faktiskt även en tidigare polischef vid namn Mick Neville i samma banor som du beträffande de tu försvinnandena;
Citat:
In September 2017 Mick Neville, retired head of the Metropolitan Police’s Central Images Unit, drew comparisons between Sloley's disappearance and that of another bright maths student who disappeared without a trace.[11]
Andrew Gosden was 14 when he disappeared in 2007, less than a year before Sloley.[11]
Gosden's last known location was King’s Cross, and when Sloley disappeared he was thought to have been on his way to Islington, which is two miles from King’s Cross.[11] “It raises the question on whether there is a serial killer on the prowl? ...the potential links between these cases need to be recognised,” said Neville.[11]
https://en.wikipedia.org/wiki/Disapp...of_Alex_Sloley


Bifogar bild på de tre försvunna som nämnts (Gosden är som synes längst till vänster, medan Slolely längst till höger; killen i mitten är tidigare nämnda Luke Durbin): https://img.huffingtonpost.com/asset...V&ops=1200_630
__________________
Senast redigerad av Genderbender 2021-09-14 kl. 13:38.
Citera
2021-09-14, 17:05
  #211
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vid ett olöst försvinnande läker inte tiden alla sår.

Citat:
Ursprungligen postat av Okapihjord
Idag är det 14 år sedan 14-årige Andrew försvann 14:e september.

http://helpustofindandrew.weebly.com/blog/equilibrium

Tack för påminnelsen och för länken.

Går in där ibland och läser vad Andrews far skriver. Mycket tragiskt och absolut läker inte tiden alla sår. Även om familjen Gosdens liv måste gå vidare.
Citera
2021-09-15, 02:34
  #212
Medlem
Okapihjords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genderbender
Är du säker på att du inte tänker på Luke Durbin, en annan tonåring som försvann 2006 på väg till bussen?

Nej jag tänker på Sloley men minns inte var jag läste det så det kan givetvis vara ett felaktigt rykte bara.
Citera
2021-10-18, 09:07
  #213
Medlem
HeavyPops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Okapihjord
Idag är det 14 år sedan 14-årige Andrew försvann 14:e september.

http://helpustofindandrew.weebly.com/blog/equilibrium

...och ingen har sett skymten av honom, eller hur..?

Om han tog sitt eget liv, sa borde man ha hittat en kropp nanstans. Det har man inte gjort. England ar ett oerhort tattbefolkat land. Ju mer jag funderar pa det har fallet, och det ar en del, desto mer forvirrad blir jag.

Eventuellt skulle han ha kunnat tagit sitt liv utomlands, men aven det kanns lite langsokt.
Citera
2021-10-18, 17:35
  #214
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inga bekräftade vittnesuppgifter efter den 14 september 2007.

Citat:
Ursprungligen postat av HeavyPop
...och ingen har sett skymten av honom, eller hur..?

Om han tog sitt eget liv, sa borde man ha hittat en kropp nanstans. Det har man inte gjort. England ar ett oerhort tattbefolkat land. Ju mer jag funderar pa det har fallet, och det ar en del, desto mer forvirrad blir jag.

Eventuellt skulle han ha kunnat tagit sitt liv utomlands, men aven det kanns lite langsokt.

Inga bekräftade vittnesuppgifter av Andrew finns efter att han hade filmats av övervakningskameror vid stationen Kings Cross.

Vad som därefter kom att hända kan vi enbart spekulera om. Nej tyvärr så tror jag att vi aldrig kommer att få reda på vad som hände Andrew och varför. Kommer med största sannolikhet att förbli ouppklarat.
Citera
2021-10-19, 16:09
  #215
Medlem
Andrew Gosdens försvinnande är ett av dessa fall där den närmast totala bristen på ledtrådar inbjuder till att resa en inverterad pyramid av spekulationer.

Ett par egna reflektioner, sannolikt helt utan större betydelse:


https://youtu.be/oi8B2PqDq9o

I den här analysen (liksom i någon annan podd jag lyssnat på, minns tyvärr ej vilken) nämns att Andrew under åren skulle ha ägt flera mobiltelefoner som efterhand försvunnit. Är det inte en aning märkligt att en skötsam och studiemotiverad skolelev utan nämnvärda fritidsintressen utöver att lyssna på hårdrock och spela dataspel hemma i källaren skulle liksom drälla mobiltelefoner omkring sig? Tappade han bort dem med flit? Blev de stulna? Sålde han dem för att köpa något annat, eller spara pengarna för något särskilt ändamål? (Knappast några jättesummor, men kanske hade han ändå litet mer än 200 pund med sig till London.) Eller rörde det sig aldrig om mer än en telefon, som sedan vuxit till en hel hop då berättelsen traderats?


Att Andrew slutade i scouterna, liksom att gå i kyrkan någon tid före försvinnandet finner jag inte ett dugg anmärkningsvärt (knopar, pinnbröd och psalmsång torde ha mist sin lockelse för de flesta pojkar redan i de begynnande tonåren). Däremot en annan sak, nämligen att Andrew trots att hans föräldrar lär vara anglikanska kristna uppges ha gått i en katolsk skola!
(Jag är medveten om att schismen mellan de båda trosinriktningarna mildrats avsevärt sedan 1500-talet, men jag undrar ändå varför? Var det ett medvetet val av föräldrarna, för att ge Andrew ett mått av valfrihet beträffande religion? Var det viktigt att han gick i en kristen skola, varumärket mindre så? Eller var det kanske bara den skola söm låg närmast hemmet?)
Kan detta, utom en viss "nördighet" i övrigt, ha bidragit till att Andrew inte (vad vi vet) hade så stor kamratkrets eller socialt umgänge?
Citera
2021-11-25, 13:12
  #216
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

Del 1 utlagt 2021-11-25:


Citat:

" Andrew Gosdens spårlösa försvinnande har varit mycket uppmärksammat. Det är ett märkligt försvinnande och frågan är vad som egentligen hände. Själv har jag så klart funderat på vad som kan ha hänt, men allt blir mer och mer oklart efter hand... Det som kom fram nu när jag började researcha, är att det eventuellt kan sammankopplas med ett annat spårlöst försvinnande i London 2008, Alexander Sloley."
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback