Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-08-18, 11:51
  #25
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hucklo
Nej jag köper att jag är vållande eller delvis när det kommer till lagen(finns några motsägelsefulla paragrafer dock). Funderar mer kring att det är bättre att låta någon annan fara illa än att man förhindrat en värre olycka. Lite moralfråga.
Använd tutan om du ser en olycka vara på väg att ske. Låter lite udda att krocka för säkerhets skull.
Citera
2018-08-18, 12:19
  #26
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
26 § En förare får svänga i en vägkorsning endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra som färdas i samma riktning. Särskild uppmärksamhet skall riktas på den bakomvarande trafiken.

Är formuleringen om särskild uppmärksamhet bakåt som gör att den som svänger alltid åker på vållande för sånt här. Liknande formulering finns inte i andra paragrafer.
Jag har pga dumma omständigheter tagit körkort två gånger med några års mellanrum.
Båda gångerna så bankade de in detta i skallen på mig o mina "klasskamrater" i teorin.
Detta var två olika trafikskolor.
Därför är detta för mig helt obegripligt att det ens blev en tråd som nu är inne på sin tredje sida.
Att enstaka har missat detta, även TS när han befann sig i situationen är självklart.
Tar man inte längre upp detta på samma sätt som förr?

Har även sett detta i praktiken där jag fick vara vittne.
Bilen framför mig skulle svänga vänster utan möte o jag samt några bakom mig saktade in. En kille i en AUDI tyckte tydligen att det var ett bra ställe att svepa en kö trots att vägen straxt efter svängde åt vänster. Det slutade med att både den omkörande samt den svängande hamnade hårt i diket.
AUDI föraren ringde upp o tackade för att jag vittnat vilket jag tolkar till att det var han som gick skadefri ur situationen även om det var han som körde som ett rövhål.
Citera
2018-08-18, 15:57
  #27
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Jag har pga dumma omständigheter tagit körkort två gånger med några års mellanrum.
Båda gångerna så bankade de in detta i skallen på mig o mina "klasskamrater" i teorin.
Detta var två olika trafikskolor.
Därför är detta för mig helt obegripligt att det ens blev en tråd som nu är inne på sin tredje sida.
Att enstaka har missat detta, även TS när han befann sig i situationen är självklart.
Tar man inte längre upp detta på samma sätt som förr?

Har även sett detta i praktiken där jag fick vara vittne.
Bilen framför mig skulle svänga vänster utan möte o jag samt några bakom mig saktade in. En kille i en AUDI tyckte tydligen att det var ett bra ställe att svepa en kö trots att vägen straxt efter svängde åt vänster. Det slutade med att både den omkörande samt den svängande hamnade hårt i diket.
AUDI föraren ringde upp o tackade för att jag vittnat vilket jag tolkar till att det var han som gick skadefri ur situationen även om det var han som körde som ett rövhål.
Kommer det inget möte kan du använda vänster körfält som avfart. Detta är inget som lärs ut till nybörjare men vana bilister borde klara av det utan att frontalkrocka.
Citera
2018-08-19, 02:56
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Använd tutan om du ser en olycka vara på väg att ske. Låter lite udda att krocka för säkerhets skull.
Inte så att jag krockade för säkerhets skull, jag hade helt enkelt inte en tanke på att han skulle göra omkörning när vi hade möte.
Citera
2018-08-23, 15:36
  #29
Medlem
miikoss avatar
Generellt så blir den som svänger av vägen vållande, om man svänger utan uppsikt.

https://www.youtube.com/watch?v=5Clsml93bFs


Man får förstås inte heller köra om vid möte, men det är svårare för försäkringsbolaget att bevisa, och du skulle nog bli vållande till 50 % ändå.


Skillnad hade det nog varit om du hade stannat och och väntat på lämpligt tillfälle att svänga, om personen hade kört in i din bil medans du stannade eller väntade så hade nog denna varit vållande.

https://www.youtube.com/watch?v=fGONcu05mDI
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback