Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-17, 14:20
  #1
Medlem
hej har en fundering om att bygga a-traktor till grabben fast vill ha den okapad får man fortfarande det? hur är reglerna kring att bygga okapad isf blir så förvirad enligt besiktningen får man regga okapad o transportstyrelsen säger samma men på internet står de annat. tips å råd o hur gör jag bygget på enklaste sätt tack på förhand
Citera
2018-08-18, 17:13
  #2
Medlem
Lite osäker men det sägs att man inte får det längre, men läser man regelboken borde det inte vara några problem. Så länge du följer måttet bakom stolarna, barlastflak, osv osv..
Citera
2018-08-19, 01:05
  #3
Medlem
INTPs avatar
Svensk bilprovnings policy om hur en A-traktor måste se ut säger att den måste kapas, transportstyrelsens faktiska krav innehåller däremot inget sådant.
Nu finns det ju fler företag som utför registreringsbesiktningar än SBP, så om du vänder dig till någon av deras konkurrenter kan du kanske få igenom okapat där.
Citera
2018-08-19, 07:45
  #4
Medlem
ja min tanke va ju att åka till ett annat än sbp.
men måten på barlastfaket o måttten på hur långt bakom framsätet jag måste svetsa e min nästa fråga då
Citera
2018-08-31, 12:44
  #5
Medlem
Kloges avatar
Nu finns det möjlighet att besiktiga A traktorn med elektronisk begränsning av hastigheten.
Dubbla lådor krävs ändå då hastigheten får vara max 10 km/h på lägsta växeln på högsta varvtal

https://www.lohelectronics.se/bilele...-att-kora-i-30
Citera
2018-08-31, 18:02
  #6
Medlem
Sedan 2001 måste en a-traktor ha ett flak med ett specifikt mått vid reg. bes.

Hade själv en a-traktor reggad -97 med kortad hytt och inget flak. Helt laglig då den var reggad innan 2001. Hade ändå problem med polisen som vägrade lyssna på en tonåring och helt ignorera pappret på traktorn.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback