Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-17, 10:59
  #1
Medlem
Ska precis börja ladda själv och då när man läser hur lång hylsan ska vara blir man tipsad om Max längd 51,18 mm. Trimma till 50,93 mm. men mina tomhylsor är 50,20-50,50mm Hur kort får tomhylsan max vara ?
Citera
2018-08-17, 11:42
  #2
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zm4ck1989
Ska precis börja ladda själv och då när man läser hur lång hylsan ska vara blir man tipsad om Max längd 51,18 mm. Trimma till 50,93 mm. men mina tomhylsor är 50,20-50,50mm Hur kort får tomhylsan max vara ?

Jag laddar mest till pistol och det är inte riktigt samma sak men här kommer ett försök till svar.

Att din hylsa är lite kortare kan bero på att den är helt ny, är den det?
Hylsorna sträcker sig efter att man skjutit med dem (speciellt flaskhalshylsor), därför skall man hålla koll på längden. Att den är några tiondelsmillimeter för kort, torde inte vara något problem alls.

Se till att du mäter hylsan så att den ej är för lång (inte ett problem med dina nuvarande hylsor), att du kalibrerar hylsan, använder rätt tändhatt, använder rätt krut, får rätt krutmängd, får rätt sättdjup på kulan, får en lagom hård crimp, börja i den nedre delen av laddtabellen så kommer det att gå fint.

Börja med att ladda serier om kanske 10st patroner tills du hittar den laddning som du är nöjd med och som går bra i just ditt vapen.

Ett bra tips kan vara att mäta friflykten, en kula skall aldrig ligga i mot bommarna när patronen är i patronläget.

Lycka till och välkommen till handladdarnas spännande värld!
Citera
2018-08-17, 12:07
  #3
Medlem
Okej då ska jag prova hem och ladda som lite då, fått ärvt mina prylar så är helt ny inom de här så, men roligt att hålla på för har mycket krut och kulor så nog ska man kunna öva allt
Citera
2018-08-17, 12:08
  #4
Medlem
Flashshits avatar
När du väl har hittat en fungerande laddning, så är du mer än välkommen att posta den i min tråd "Handladdning - Recept".

Jag startade tråden med tanke på hur många "experter" som brukar uttala sig i div. vapenfrågor här på Flashback.
För att man skulle kunna ha tråden som inspiration i sitt skytte/jagande och för att utbyta erfarenheter om olika kulor och laddningar.

Nu har tråden funnits i snart 5år och endast fått ett svar, så jag misstänker starkt att de självutnämnda "experterna" som alltid vet bäst i alla vapenfrågor, har skaffat sig sin "kunskap" genom att spela CoD och googla på nätet.

Så om du vill vara med och bidra med lite seriösa praktiska erfarenheter är du mer än välkommen!

308W är en väldigt allsidig kaliber som är kul att laborera med.
Posta spec. för dina laddningar, hur de fungerade, samt vilket vapen och piplängd (gärna även räffelstigning) du använt.
Citera
2018-08-17, 12:27
  #5
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zm4ck1989
Okej då ska jag prova hem och ladda som lite då, fått ärvt mina prylar så är helt ny inom de här så, men roligt att hålla på för har mycket krut och kulor så nog ska man kunna öva allt

En bra sak är att läsa på en del innan man börjar, eller ta kontakt med någon som man kan fråga om råd.
Det finns många böcker i ämnet och en hel del matnyttigt på nätet (man får vara lite källkritisk dock).

Ett par viktiga regler:

Blanda aldrig olika krutsorter, alltid vara helt säker på vilket krut det är man laddar med samt hur mycket krut man fyllt i hylsan.
Om man av någon orsak skulle vara osäker på vad det är för krut man har i en burk/behållare använd det ej till att ladda patroner med! Släng bort det eller använd det som konstgödsel i dina blomkrukor/rabatter, krut är ett utmärkt gödningsmedel.

Följ de laddtabeller som finns, överladda ej (även underladdning kan vara farligt).

Använd skyddsglasögon när du primar dina hylsor.

Tändhattar är både giftiga och explosiva. Tror det var Nohlberg som skrev att 1000st tändhattar har samma sprängverkan som 1st dynamitgubbe. Behöver man inaktivera en tändhatt av någon anledning så sägs det att man kan spraya 5-56 eller WD-40 i den, det påstås förstöra tändsatsen.

Sist men inte minst: Använd sunt förnuft när du laddar!
Citera
2018-08-17, 12:49
  #6
Medlem
De är ju en sån här tråd man har varit ute efter när man får tips och trix, Har 3burkar norma krut 217 kan de nog heta är på typ en plåt flaska. kan kika lite mer när är där och ska pyssla lite så kan jag lägga ut vad jag har för krut tännhattar samt kulor.
Citera
2018-08-17, 12:49
  #7
Medlem
BigIvars avatar
Dina hylsor är ganska korta. Är det hylsor som har blivit laddade tidigare av någon annan? I så fall kan det vara klokt att kassera dessa och börja på ny kula med fräsch mässing.

51,18 mm är max tillåten längd för hylsan och detta skall ej överskridas. Ett vanligt tillvägagångssätt är att trimma ner en omgång hylsor till 51,00 mm. Inför varje gång man laddar om denna omgång med hylsor så kontrolleras längden efter kalibrering av hylsorna. Om någon eller några av hylsorna har nått maxlängd så trimmas allihopa igen. Man håller ordning på antalet trimningar och betraktar hylsorna som förbrukade efter den fjärde eller femte trimningen.
Den som är efter den där allra sista precisionen med allt vad detta innebär trimmar inför varje omladdning för att sträva efter att få patronerna så lika som någonsin är möjligt.

Var noggrann och ta tid på dig när du laddar.

Följ laddtabellerna.

Ha ALDRIG mer än en krutsort framme på laddbänken!!!
Citera
2018-10-17, 13:44
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
När du väl har hittat en fungerande laddning, så är du mer än välkommen att posta den i min tråd "Handladdning - Recept".

Jag startade tråden med tanke på hur många "experter" som brukar uttala sig i div. vapenfrågor här på Flashback.
För att man skulle kunna ha tråden som inspiration i sitt skytte/jagande och för att utbyta erfarenheter om olika kulor och laddningar.

Nu har tråden funnits i snart 5år och endast fått ett svar, så jag misstänker starkt att de självutnämnda "experterna" som alltid vet bäst i alla vapenfrågor, har skaffat sig sin "kunskap" genom att spela CoD och googla på nätet.

Så om du vill vara med och bidra med lite seriösa praktiska erfarenheter är du mer än välkommen!

308W är en väldigt allsidig kaliber som är kul att laborera med.
Posta spec. för dina laddningar, hur de fungerade, samt vilket vapen och piplängd (gärna även räffelstigning) du använt.

Jag har l laddat .308win i åratal. Trevlig kaliber att experimentera med. Trailblaser är ett bra krut i kombination med lapua subsonic kulor för subsonic ammo om man är intresserad av att skjuta ljuddämpat.
Citera
2018-10-18, 23:48
  #9
Medlem
308 är den kaliber jag laddat minst och laddar den bara till tjejens bössa.
Kula: Hornady 150gr hpbt
krut: Norma 201 40gr
Tändhatt: CCI LR
Col 70mm

Kommer byta till normas GT kula sen då den kan köpas billigare i storpack
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback