Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-17, 10:15
  #1
Medlem
nackpressarens avatar
tjenare

i flera år har jag funderat på att brygga egen öl..
Men nu tänkte jag göra slag i saken, Jag har kollat lite på ifall man ska skaffa ett Bryggverk, jag tycker de verkar väldigt smidiga?

någon som har erfarenhet utav bryggverk och kan rekommendera något prisvärt?
Citera
2018-08-17, 11:45
  #2
Medlem
Vi har 2 st en braumeister 20l dyr men smidig.

Och sen en grainfather 25l som går på halva priset. Med nya styremheten kan man stegmäska med också vilket gör den nästan lika bra som braumeistern. Stor kastrull för att värma lakvatten behövs också..

I braumeistern räckern det att fylla upp någon liter kallt eller varmt vatten så man når rätt start volym.

Priset gör nog grainfather till en vinnare enligt mig...
Citera
2018-08-17, 12:04
  #3
Medlem
nackpressarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KebabBorje
Vi har 2 st en braumeister 20l dyr men smidig.

Och sen en grainfather 25l som går på halva priset. Med nya styremheten kan man stegmäska med också vilket gör den nästan lika bra som braumeistern. Stor kastrull för att värma lakvatten behövs också..

I braumeistern räckern det att fylla upp någon liter kallt eller varmt vatten så man når rätt start volym.

Priset gör nog grainfather till en vinnare enligt mig...


Grainfather Connect då eller?
kikade lite på den innan, verkar rätt trevlig

borde jag lära mig göra detta på spisen först? eller är det ok att gå direkt på ett bryggverk?
Citera
2018-08-17, 12:13
  #4
Medlem
Japp så heter den nu.

Kör på bryggverk på engång mycket smidigare och bättre resultat då man får den temp man vill ha.

Perfekt investering nu när ölpriserna kommer gå upp😁
Citera
2018-08-17, 12:21
  #5
Medlem
Engnus avatar
Tjena jag om Polarn kör på Herms kolla det! Så här ser vårat ut!
https://www.instagram.com/p/BfL1tH2F...=1bthlkfiw12p3
Citera
2018-08-17, 12:49
  #6
Medlem
Jag hade nog testat med kastrull på spisen först, för att se om du tycker det är roligt.
Visst är det coolt att kunna stegmäska i BM eller GF men det är mer eller mindre meningslöst när malten är så pass välmodifierad som den är idag.

Det blir inte bättre öl i ett bryggverk men det underlättar en del.
Citera
2018-11-21, 03:09
  #7
Medlem
Har bryggt egen öl i ca 8 månader nu. Dem dagarna jag brygger kör jag två bryggningar på en dag på min GF connect.

Helnöjd med allting än så länge, faktiskt ingenting alls att klaga på med detta bryggverk. Dock är det det jag startade med så har inte så mkt att jämföra med!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback