Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-17, 10:12
  #1
Medlem
Flera medier rapporterar om en svår olycka med en Flixbus mellan Stockholm och Berlin. Av bilderna som figurerat i expressens live-sändning ser det ut som att bussen i det stora hela är intakt och jag misstänker det är folk som inte haft bältet på sig som är bland de svårt skadade.
Citera
2018-08-17, 10:22
  #2
Medlem
Mogna-Meloners avatar
TS, lägg in länkar och citera nästa gång du startar en tråd.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...cka-i-tyskland

Citat:
Bussen körde sträckan Stockholm-Berlin, men det är ännu oklart om några av de 63 passagerarna är svenskar.

Citat:
Olyckan skedde på motorvägen A19 mellan Linstow och Malchow, omkring 15 mil norr om Berlin.

https://www.expressen.se/nyheter/bus...ka-i-tyskland/

Citat:
16 personer ska vara allvarligt skadade.
– Det är blandade nationaliteter, jag har inte sett någon svensk skadad, säger Olof Mogren, resenär på bussen till TV4.
Inga andra fordon ska vara inbladade i olyckan.
Citera
2018-08-17, 10:27
  #3
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MDF89
Flera medier rapporterar om en svår olycka med en Flixbus mellan Stockholm och Berlin. Av bilderna som figurerat i expressens live-sändning ser det ut som att bussen i det stora hela är intakt och jag misstänker det är folk som inte haft bältet på sig som är bland de svårt skadade.

Ja, det brukar ju tyvärr vara så att de som inte sitter fastspända flyger som vantar vid en bussolycka och skadar sig eller dör pga det. Krossas fönster riskerar de åka ut och hamnar under den.

Hur hög hastighet får en buss köra i Tyskland och på just det stället? Någon som vet?

Bussen ligger på sidan och det är tydligen en singelolycka. Vad kan olyckan bero på? Trötthet? Undanmanöver?
Citera
2018-08-17, 10:33
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Ja, det brukar ju tyvärr vara så att de som inte sitter fastspända flyger som vantar vid en bussolycka och skadar sig eller dör pga det. Krossas fönster riskerar de åka ut och hamnar under den.

Hur hög hastighet får en buss köra i Tyskland och på just det stället? Någon som vet?

Bussen ligger på sidan och det är tydligen en singelolycka. Vad kan olyckan bero på? Trötthet? Undanmanöver?

Ej säker men i Fernbus simulator där man kör för bolaget är bussarnas hastighet max 100. Vilket mycket väl skulle kunna stämma.

Precis de två faktorer jag också misstänker, återstår se vilket.
Citera
2018-08-17, 10:40
  #5
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MDF89
Ej säker men i Fernbus simulator där man kör för bolaget är bussarnas hastighet max 100. Vilket mycket väl skulle kunna stämma.

Precis de två faktorer jag också misstänker, återstår se vilket.

Jag är urusel på det tyska vägsystemet. Skedde olyckan på Autobahn eller motorväg? Hur fort får bussar köra på respektive väg?

De står i artikeln att de hade 2 förare, men en kan ha sovit och den andre kanske inte uppmärksammat sin egen trötthet. Och så vips hade h*n kört av vägen Eller så undanmanöver pga någon idiots framfart på vägen eller bussförarens trötthet/ouppmärksamhet som gjorde att h*n vridit ratten för häftigt och fått sladd.
Citera
2018-08-17, 10:48
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag är urusel på det tyska vägsystemet. Skedde olyckan på Autobahn eller motorväg? Hur fort får bussar köra på respektive väg?

De står i artikeln att de hade 2 förare, men en kan ha sovit och den andre kanske inte uppmärksammat sin egen trötthet. Och så vips hade h*n kört av vägen Eller så undanmanöver pga någon idiots framfart på vägen eller bussförarens trötthet/ouppmärksamhet som gjorde att h*n vridit ratten för häftigt och fått sladd.

A i A19 står vad jag vet för autobahn och jag tyckte dom nämnde det i expressens sänding också. Bussarna följer vad jag vet hastigheten upp till 100 eller något runt det. Inte omöjligt med undanmanöver när man har så mycket filer med så stora hastighetsskillnader och lägg till att allan ballan kommer farande i sin bmw eller random pundare så är det ett faktum. Dock borde det finnas minst en kvaddad bil i anslutning till olycksplatsen isåfall. Bussen kan ju även drabbats av tekniskt fel, tappat höger framhjul t ex..


add: tror det är svårt att fiffla med körtider idag, däremot vet man ju hur bussar här o där servas om man ska tro diverse rapporter som kommit fram och detta är ju ett riktigt lågprisbolag..
__________________
Senast redigerad av MDF89 2018-08-17 kl. 10:52.
Citera
2018-08-17, 10:52
  #7
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MDF89
A i A19 står vad jag vet för autobahn och jag tyckte dom nämnde det i expressens sänding också. Bussarna följer vad jag vet hastigheten upp till 100 eller något runt det. Inte omöjligt med undanmanöver när man har så mycket filer med så stora hastighetsskillnader och lägg till att allan ballan kommer farande i sin bmw eller random pundare så är det ett faktum. Dock borde det finnas minst en kvaddad bil i anslutning till olycksplatsen isåfall. Bussen kan ju även drabbats av tekniskt fel, tappat höger framhjul t ex..

Bra, då förstår jag hur det ligger till. Var lite orolig över att bussarna också hade fritt fram i hastighet på Autobahn.

Man kan ju ha hamnat i diket för att man gjort en undanmanöver så att man inte träffade det andra fordon som körde skogstokigt.
Citera
2018-08-17, 11:00
  #8
Medlem
När ska folk lära sig att man har bälte på både bil och buss? NÄR? Varje dag när jag pendlar med buss så sätter sig idioterna utan bälte, vem är så jävla pantad? Och varför är de så inåt helvete tvungna att sätta på sig bälte i en bil?

Många olyckor med bussar hade varit mycket lindrigare om folk bara kunde försöka använda sina hjärnceller ibland.

Personen som klarade sig utan skråmor i aftonbladet hade alltså bälte på sig. Den som klämdes mellan buss och yta utanför, gissningsvis inget bälte där. Suck.
__________________
Senast redigerad av Woozah 2018-08-17 kl. 11:04.
Citera
2018-08-17, 11:04
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
När ska folk lära sig att man har bälte på både bil och buss? NÄR? Varje dag när jag pendlar med buss så sätter sig idioterna utan bälte, vem är så jävla pantad? Och varför är de så inåt helvete tvungna att sätta på sig bälte i en bil?

Många olyckor med bussar hade varit mycket lindrigare om folk bara kunde försöka använda sina hjärnceller ibland.

Personen som klarade sig utan skråmor i aftonbladet hade alltså bälte på sig. Den som. Klämdes mellan buss och yta utanför, gissningsvis inget bälte där. Suck.

Håller med. Flera av dödsfallen i år hade undvikits med bälte.
Citera
2018-08-17, 13:00
  #10
Medlem
citat från msn news:
"" När mannen får frågan om anledningen till busskraschen svarar han att bussen inte kolliderade med något annat fordon.
– Bussen började glida lägre och gled mot vägkanten och tillslut körde den av vägen, säger mannen""

Vilket väl tyder på att inget annat fordon skulle vara inblandat.
Citera
2018-08-17, 13:02
  #11
Medlem
sunsidans avatar
Är de det där lågprisbolaget Flixbuss? Blev spammad med mail om erbjudande från dom så rest en del gånger men är de dom som råka illa ut kanske man ska akta sig.
Citera
2018-08-17, 13:07
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
När ska folk lära sig att man har bälte på både bil och buss? NÄR? Varje dag när jag pendlar med buss så sätter sig idioterna utan bälte, vem är så jävla pantad? Och varför är de så inåt helvete tvungna att sätta på sig bälte i en bil?

Många olyckor med bussar hade varit mycket lindrigare om folk bara kunde försöka använda sina hjärnceller ibland.

Personen som klarade sig utan skråmor i aftonbladet hade alltså bälte på sig. Den som klämdes mellan buss och yta utanför, gissningsvis inget bälte där. Suck.

Håller med! det är så vissa faktiskt bör ses som självförvållade skador i såna här fall där fordonet är hyffsat intakt (ja man kan ej veta med sidan som ligger ner helt i detta fall än tills den bärgats men generellt)

Själv använder jag alltid bältet om det finns i t ex SL bussar så länge bussen ska ut på vägar med hastigheter från 50 och uppåt och man ser nästan inga använda bälten o vissa tittar på en som man var en utomjording när dom ser man tar på sig bältet. Tyvärr har det lett till att bälten plockats bort i många bussar som kör även på landsvägar! Men på långdistansbussar måste det finnas och är mig veterligen lag på det måste användas av varje passagerare i både Tyskland och Sverige.


add: har också tänkt på det vad som får folk att använda bältet mer i bil, antingen är det följa john eller så har man en stor övertro på bussar i olyckor och förstår inte att bussen ofta håller men att lösa saker i den flyger hej villt.
__________________
Senast redigerad av MDF89 2018-08-17 kl. 13:13.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback