Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-17, 10:10
  #1
Medlem
Det är flera röster i mitt huvud som ger ifrån sig olika kommandon. Jag har en röst som begär att jag dödar/skadar någon, denna rösten brukar tystna så fort jag är på väg att göra det, t.ex. genom att hålla i en kniv. De andra rösterna är svåra att tolka eftersom jag inte förstår dem, mycket skrattande och generellt underligt beteende från dem. Det har varit så i drygt 3 månader, kommer inte ihåg varför det började, var deprimerad ett långt tag. Nyligen börjar jag även få visuella hallucinationer som inte har någon logik, det är bara konstiga figurer.
Citera
2018-08-17, 10:14
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulz
Det är flera röster i mitt huvud som ger ifrån sig olika kommandon. Jag har en röst som begär att jag dödar/skadar någon, denna rösten brukar tystna så fort jag är på väg att göra det, t.ex. genom att hålla i en kniv. De andra rösterna är svåra att tolka eftersom jag inte förstår dem, mycket skrattande och generellt underligt beteende från dem. Det har varit så i drygt 3 månader, kommer inte ihåg varför det började, var deprimerad ett långt tag. Nyligen börjar jag även få visuella hallucinationer som inte har någon logik, det är bara konstiga figurer.

Uppsök psykakut direkt om du är allvarlig . Du är psykotisk och behöver medicineras .
Citera
2018-08-17, 10:22
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stavpolisen
Uppsök psykakut direkt om du är allvarlig . Du är psykotisk och behöver medicineras .

Ok
Citera
2018-08-17, 10:42
  #4
Medlem
HiiriHazes avatar
Precis du behöver hjälp asap
Tur att du vände dig hit så vi slipper se dig på första sidan för trippel knivmord
Citera
2018-08-17, 11:16
  #5
Medlem
HeadLikeAnOranges avatar
Jag vill inte verka för vårdslös men det finns annan hjälp än medicinering. Det finns rätt mycket skrivet om att den biologiska grunden för schizofreni är klart överspelad av en psykiatri som vill göra om ett svårt problem till ett enkelt och bidra med den enkla lösningen att bedöva alla som har de här psykotiska upplevelserna. En rätt överblickande artikel om hur etablerad kritiken emot psykiatrin är kan hittas här: https://www.etc.se/debatt/tablettern...n-maste-brytas

Så det finns mycket forskning som visar att de symtom som du visar kan handla om trauma, stress eller själslig nöd som den depression som du beskriver mer än något som behöver medicineras och kan därför lösas av samtalsterapi. Bäst verkar familjeterapi vara, men det kan vara rätt dyrt (vilket är förjävligt).

Annars om du nu ska ta antipsykotiska piller så fråga efter de atypiska pillren. De ska inte göra någon större skillnad med tanke på de positiva effekterna men jag tycker mig se att de har mindre negativa effekter än de äldre så som Haldol.
Citera
2018-08-17, 12:35
  #6
Medlem
Mulla Krekars avatar
Om jag slutar med min Haldol o blir stressad, så kan jag också inbilla mig röster som pratar, men som inte finns!

Haldol är bra, äter 3 mg varje dag. Den enda biverkningen är att jag blir stel i ryggen. Men de brukar numera börja med Zyprexa, Risperdal eller Abilify, men jag har bara gått upp i vikt eller mått dåligt av dom. Haldol är dock ökänt för att man kan utveckla den fruktade tardiva dyskinesin...
Citera
2018-08-18, 09:04
  #7
Medlem
HeadLikeAnOranges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Om jag slutar med min Haldol o blir stressad, så kan jag också inbilla mig röster som pratar, men som inte finns!

Haldol är bra, äter 3 mg varje dag. Den enda biverkningen är att jag blir stel i ryggen. Men de brukar numera börja med Zyprexa, Risperdal eller Abilify, men jag har bara gått upp i vikt eller mått dåligt av dom. Haldol är dock ökänt för att man kan utveckla den fruktade tardiva dyskinesin...

Intressant. Du blir bara stel i ryggen av Haldol? Det är ju jättelindriga biverkningar. Har du något sätt att kolla ifall du riskerar att råka utför tardiva dyskinesi? Har hört att man inte märker symptomen på det förrns efter att man slutat med pillren.
Citera
2018-08-18, 12:55
  #8
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeadLikeAnOrange
Intressant. Du blir bara stel i ryggen av Haldol? Det är ju jättelindriga biverkningar. Har du något sätt att kolla ifall du riskerar att råka utför tardiva dyskinesi? Har hört att man inte märker symptomen på det förrns efter att man slutat med pillren.
Jo, jag tycker Haldol är jättebra. Många säger att den är otäck o ger mycket biverkningar. Jag gjorde ett försök i början av året med att byta till Abilify för att slippa stelheten, men jag mådde jättedåligt - (FB) Totalt apatisk av Aripiprazol (Abilify)? Samt åter till Haldol.

Men det går nog inte se på nått sätt om man riskerar tardiv dyskinesi. Man kan få de när man slutar med dem, men det fick jag inte när jag slutade för Abilifyn. Men det värsta är väl att det inte försvinner, även om man slutar med medicinen.
Citera
2018-08-21, 23:28
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulz
Det är flera röster i mitt huvud som ger ifrån sig olika kommandon. Jag har en röst som begär att jag dödar/skadar någon, denna rösten brukar tystna så fort jag är på väg att göra det, t.ex. genom att hålla i en kniv. De andra rösterna är svåra att tolka eftersom jag inte förstår dem, mycket skrattande och generellt underligt beteende från dem. Det har varit så i drygt 3 månader, kommer inte ihåg varför det började, var deprimerad ett långt tag. Nyligen börjar jag även få visuella hallucinationer som inte har någon logik, det är bara konstiga figurer.
Hur såg/ser dessa figurer ut?

Håller med tidigare inlägg.

En '' psykos'' kan va trevlig och nått man trivs med.. Men detta är nåt helt annat!!!
Citera
2018-10-16, 07:43
  #10
Medlem
Liknande denna ?

https://1drv.ms/w/s!ArIPzDMi-Q8l0WoIUBa7GmuP5UGZ
__________________
Senast redigerad av Snorkelsson 2018-10-16 kl. 07:46.
Citera
2018-10-19, 23:13
  #11
Medlem
MissTortoises avatar
Vet inte om du skämtar...
Eftersom du är kapabel att faktiskt urskilja att det är röster, så borde du kunna avstyra dina handlingar långt innan det gått så långt. Dina handlingar går inte skylla på rösterna, för det är DU som agerar. Skulle du lyda om en vanlig snubbe kom fram och gav dig order om att mörda?
Självdisciplin. Få gånger jag rekommenderar vården, vet inte ens om det är att föredra i sådant läge. Vet inte hur medicinering mot sådant funkar men känns orimligt, men kanske skönt att söva ner sig med något piller så man slipper känna sig som ett hot mot mänskligheten. Vore synd om familjen drabbades av knivhugg.
Bättre att lära sig hantera sig själv. Ska du leva hela livet med inre röster så måste du lära dig att inte ta dem på allvar
Citera
2018-10-20, 14:49
  #12
Medlem
Mulla Krekars avatar
Det kan vara svårt att veta att man inbillar sig röster eller om det är äkta. Jag inbillar mig sällan röster numera, men medicinerar fortfarande. Men det är mer mot paranoia, tar jag inte medicinen tycker jag att typ allt är övervakat o jag blir extremt rädd.

Men röster kan typ vara som i dessa videor, jag har dock aldrig inbillat mig så allvarligt som i filmerna.
https://www.youtube.com/watch?v=CHagpm7A24I

https://www.youtube.com/watch?v=KYHVbLLO2bU
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback