Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-17, 08:44
  #1
Medlem
droles avatar
Jag hyr en bil i mitt namn, men lånar ut den till en nära vän. Denne person uppfyller kraven på att hyra och skulle i teorin själv kunna hyrt den i eget namn.

Har läst villkoren för Sunfleet: https://www.sunfleet.com/allmanna-villkor/

Ponera nu att vännen råkar ut för en olycka. Förfarandet med att låna ut bilen är ju någon form av avtalsbrott, men hur fungerar det med försäkring? Det står uttryckligen att om man lånar ut bilen samt befinner sig utomlands så gäller inte försäkringen, men inget om eventuella konsekvenser inrikes.

Åker jag dit för avtalsbrott eller min vän för stöld då denne inte har rätt att bruka fordonet? I korthet: vad skulle konsekvenserna bli?
Citera
2018-08-17, 09:07
  #2
Medlem
BarryHeros avatar
Försäkringen gäller så klart endast när du kör bilen, förutsatt att du inte lägger till din kompis som en ytterligare förare (brukar kosta en extra summa).

Har du inte sett Seinfeld-avsnittet The Alternate Side?

https://www.youtube.com/watch?v=vC4C_Ni2SVc
Citera
2018-08-17, 09:17
  #3
Medlem
Gores avatar
Nej så länge du inte fått bilen stulen kan han inte åka på stöld.
Olovligt brukande har det låtit som, när vi råkade ut för en liknande situation.
Brott mot avtalet är det om annan förare kört hos de bolag vi hyr ifrån.
Dyrt, efter detta lägger vi alltid till ev.extra förare på bilen.
En parkeringsskada kostade 22 tusen att lösas.....
__________________
Senast redigerad av Gore 2018-08-17 kl. 09:19. Anledning: Stavfel...
Citera
2018-08-17, 10:17
  #4
Medlem
F.B.Dases avatar
Om han krockar och bilen blir totalskadad så gäller inte försäkringen. Du riskerar att få stå för hela kostnaden dvs bilens värde.
Citera
2018-08-17, 15:10
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.B.Dase
Om han krockar och bilen blir totalskadad så gäller inte försäkringen. Du riskerar att få stå för hela kostnaden dvs bilens värde.

Står det uttryckligen så i avtalet? Om så nu skulle vara fallet, vilket betvivlas, varför skulle det vara skillnad på försäkringens giltighet vid totalskada jämfört med annan nivå av skada?
Citera
2018-08-18, 13:22
  #6
Medlem
F.B.Dases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Står det uttryckligen så i avtalet? Om så nu skulle vara fallet, vilket betvivlas, varför skulle det vara skillnad på försäkringens giltighet vid totalskada jämfört med annan nivå av skada?
Trådstartaren undrar vad som skulle kunna hända och hänvisar till avtalsvilkoren.
"4.18. Om Fordonet framförs av ej godkänd Användare och/eller utan tillstånd förs utanför
Skandinaviens inklusive Finlands gränser, kan vi inte garantera att normala
försäkringsvillkor gäller"
Mitt svar är min tolkning av vad som i värsta fall skulle kunna drabba trådstartaren utifrån hur villkoren är formulerade. Dessutom kan ju skador uppstå på annan person och egendom. Visst ansvar faller ju då förstås också på föraren.
Citera
2018-08-18, 14:06
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.B.Dase
Trådstartaren undrar vad som skulle kunna hända och hänvisar till avtalsvilkoren.
"4.18. Om Fordonet framförs av ej godkänd Användare och/eller utan tillstånd förs utanför
Skandinaviens inklusive Finlands gränser, kan vi inte garantera att normala
försäkringsvillkor gäller"
Mitt svar är min tolkning av vad som i värsta fall skulle kunna drabba trådstartaren utifrån hur villkoren är formulerade. Dessutom kan ju skador uppstå på annan person och egendom. Visst ansvar faller ju då förstås också på föraren.
Läst samma rader. Tolkar det som att högre självrisk gäller, men inte att ersättning skulle helt utebli, då brukar det framgå att det är en möjlig konsekvens. Trafikförsäkringen gäller alltid för andras egendom.
Citera
2018-08-18, 20:52
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.B.Dase
Trådstartaren undrar vad som skulle kunna hända och hänvisar till avtalsvilkoren.
"4.18. Om Fordonet framförs av ej godkänd Användare och/eller utan tillstånd förs utanför
Skandinaviens inklusive Finlands gränser, kan vi inte garantera att normala
försäkringsvillkor gäller"
Mitt svar är min tolkning av vad som i värsta fall skulle kunna drabba trådstartaren utifrån hur villkoren är formulerade. Dessutom kan ju skador uppstå på annan person och egendom. Visst ansvar faller ju då förstås också på föraren.


Skador på bilen är inte säkert att sunfleets försäkring täcker. Detta kan innebära att hyrestagaren får betala för skadorna,eftersom denne lånat ut bilen i strid med villkoren.
Citera
2018-08-19, 12:53
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gore
Nej så länge du inte fått bilen stulen kan han inte åka på stöld.
Olovligt brukande har det låtit som, när vi råkade ut för en liknande situation.
Brott mot avtalet är det om annan förare kört hos de bolag vi hyr ifrån.
Dyrt, efter detta lägger vi alltid till ev.extra förare på bilen.
En parkeringsskada kostade 22 tusen att lösas.....

Man kan inte lägga till extra förare hos Sunfleet. De är en bilpool och i första hand för kortare resor (man betalar per tid och antal körda kiloneter).
Citera
2018-08-19, 17:40
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Man kan inte lägga till extra förare hos Sunfleet. De är en bilpool och i första hand för kortare resor (man betalar per tid och antal körda kiloneter).


När vi använt sunfleet i tjänsten så säger de att det är ok att annan person kör, så länge föraren är i bilen.Vilket TS inte är.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback