Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-17, 03:47
  #1
Medlem
Tänkte hyra bil och bo på B&B i ca en vecka ungefär. Jag är något flexibel avseende antal dagar och är inte så kostnadskänslig.

Preliminär plan se frågor i fetstil.

Dag 1. Flyg in till Queenstown. Spendera natten där.

Dag 2. Dagstur, Busstur/paketresa till Milford sound/Te anau (eller är det bättre att köra själv med hyrbil?). Tillbaks till Queenstown och spendera natten där.

Dag 3. Se queenstown på dagen. Hyr bil. Kör till Wanaka, sov där.

Dag 4. Lite hajk/promenader kring Wanaka. Kör till frans josef /fox glacier på kvällen. Sov där Vilken glaciär är bäst? Vad skiljer dem?

Dag 5. Hajk på glaciären. Bör man ha någon guidad tur eller liknande eller hur funkar det? kör till Hokitika. Övernatta där.

Funderar på om jag ska fortsätta en bit upp mot Greymouth och Punakaiki, är detta värt att se? Det blir dock en omväg. annars...

Dag 6. Mot christchurch över Arthur's pass. Lämna tillbaks bilen, övernatta i Christchurch.

Dag 7. Se christchurch på dagen, flyg hemåt på kvällen.


Övriga funderingar:
Är Dunedin något att ha? Är lite av en avstickare dock.

Några andra sevärdheter på vägen som jag inte bör missa?

Hur är vägarna/väglaget i början Oktober? Ska jag räkna med snö, halka och slingriga smala vägar med stup på sidan t.ex. runt Frans Josef/Arthurs pass eller milford sound om jag kör själv?

Alternativt göra exakt samma resa men baklänges, då det matchar bättre med flygtider. Skulle det spela någon roll?
__________________
Senast redigerad av lbxxman 2018-08-17 kl. 04:00.
Citera
2018-08-17, 12:44
  #2
Medlem
Eagleoffreedoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lbxxman
Vilken glaciär är bäst? Vad skiljer dem?

Ingen jättestor skillnad egentligen. Inte så långt emellan dock så har du tid kan du likväl kolla in båda.

Citat:
Ursprungligen postat av lbxxman
Bör man ha någon guidad tur eller liknande eller hur funkar det?
Definitivt! Om du inte råkar vara en mycket erfaren glaciärbesökare behövs en guide med kunskap om glaciärsprickor och var det är säkert att gå. Finns helikopterturer upp på glaciären, dock mot en väldigt stor summa pengar. Bör finnas vanliga vandringar från byn med guide också men det låter jag vara osagt.

Har dessvärre inte varit på sydöns östkust så kan inte uttala mig om städerna där.
Lycka till med resan!
__________________
Senast redigerad av Eagleoffreedom 2018-08-17 kl. 12:46.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2968427

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback