Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-17, 02:34
  #1
Avstängd
Jag har hamnat i en dispyt med en medlem på ett amerikanskt forum, en riktig psykopat. Han har min ansiktsbild och hotar nu att göra multibla svenska facebook konton där han sprider att jag är pedofil med hemsnickrade snapchat och instagram konversationer.

Han vet att jag är gay och hatar bögar så han säger han ska sprida till svenska muslimska organisationer att jag är en bör pedofil som är ute eftet deras barn, så någon nappar och gör mig väldigt illa.

Han säger också att han ska göra fejkade konversationer och meddela svenska polisen.

Han verkar rätt galen, vad ska jag göra?
Citera
2018-08-17, 03:16
  #2
Avstängd
Kan någon hjälpa mig?
Citera
2018-08-17, 03:31
  #3
Medlem
Spontant kan du väl iallafall försöka spara konversationerna där personen beskriver allt som ska göras mot dig.

Sen kan du spara alla uppgifter du har om personen. Namn/alias, e-post, IP etc.

Utöver det så vet jag inte. Anmäl vid minsta upptäckt om något av detta sker.
Citera
2018-08-17, 03:33
  #4
Medlem
UpplystSvampguds avatar
Finns väl egentligen inget att göra, bara vänta och se ifall det bara är hot eller inte. I allra värsta fall, om du tror att du kommer bli skadad, så kan du ju ringa polisen och höra hur dom tycker att du ska gå tillväga. Ifall du nu mot alla odds skulle bli hotas av ett muslimskt brödraskap så kan du ju kanske få en skyddad identitet. Det är ju dock ganska extremt och jag tror knappast att den där randomamerikanen är beredd att göra allt det där.

Sen så tips till nästa gång är väl att vara anonym om du ska uttryck kontroversiella åsikter på nätet.
Citera
2018-08-17, 03:47
  #5
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svarigrad
Jag har hamnat i en dispyt med en medlem på ett amerikanskt forum, en riktig psykopat. Han har min ansiktsbild och hotar nu att göra multibla svenska facebook konton där han sprider att jag är pedofil med hemsnickrade snapchat och instagram konversationer.

Han vet att jag är gay och hatar bögar så han säger han ska sprida till svenska muslimska organisationer att jag är en bör pedofil som är ute eftet deras barn, så någon nappar och gör mig väldigt illa.

Han säger också att han ska göra fejkade konversationer och meddela svenska polisen.

Han verkar rätt galen, vad ska jag göra?

Om du talat med honom på en forum så har det forumet säkert moderatorer du kan kontakta och visa er konversation för. De kan säkert hjälpa dig med hur du skall gå vidare. Jag kan inte alls den amerikanska lagstiftningen men det borde väll räknas som grovt förtal? Det är garanterat något den amerikanska polisen ogillar och kommer att försöka stoppa. Annars kanske du kan kontakta den svenska polisen? De har mig veterligen folk som är experter på nät-brott. Säkert har de kontakter till amerikansk polis och med de stora siterna på nätet. Det är nog tyvärr inte den första gången detta händer.

Det här var kanske inte mycket till hjälp?

Men lycka till!
Citera
2018-08-17, 04:35
  #6
Medlem
krautbrains avatar
Första du ska göra är att ta bort alla bilder ifrån internet på den bilden han har. Därmed får man inga resultat om man bildsöker den på google. Det andra du ska göra är att i fortsättningen värna om din identitet på Internet.
Citera
2018-08-17, 06:13
  #7
Medlem
Som någon redan skrivit så ta kontakt med forumets moderatorer och berätta in problemet, hoppas de tar det på allvar och kan hjälpa dig.

Sen är det bara att förbereda dig på ditt sätt genom att spara ner konversationerna ni haft, information om användaren och allt du kan komma över.

När/om du för svar från forumets moderatorer och de inte kan eller vill hjälpa dig så försök få kontakt med polisen där och påtala problemet.
Citera
2018-08-17, 12:49
  #8
Medlem
RadikalFails avatar
Fel forum. Vi testar juridik.

Relationer och samlevnad: allmänt --> Juridik
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback