Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-16, 22:58
  #1
Medlem
Det här är svårt att hantera mentalt. Jag vill inte bli för personlig, men jag har rätt nyligen upplevt dels något jobbigt som gör mig ledsen och dels något underbart som gör mig lycklig. Inga droger inblandade.

Borde inte känslorna ta ut varandra? Inte för mig. Jag känner bägge, samtidigt. Ibland har ena känslan övertaget, ibland andra och jag mår väldigt konstigt men inte bara dåligt konstigt. Är det såhär det känns att vara manodepressiv?

Förmodligen kommer bägge känslorna klinga av efter ett par dagar med lite perspektiv, men ändå. Just nu är det jäkligt skumt. Har någon upplevt något liknande?
Citera
2018-08-16, 23:04
  #2
Medlem
Yahnoovass avatar
Bipolär?

dock svårt när det är just samtidigt
Citera
2018-08-16, 23:10
  #3
Medlem
Du får ta och bli lite mer specifik.

scenario
Om en nära dör som var lidande under en lång tid så kan man vara glad att lidandet äntligen är över men samtidigt ledsen att personen har gått bort.
Citera
2018-08-16, 23:22
  #4
Medlem
UpplystSvampguds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.gegge
...

Just 'vanlig' lycka och ledsamhet är inget som jag har känt samtidigt, dock så är det för mig ganska självklart att eufori och misär ligger väldigt mycket närmre varann än man kanske skulle kunna tro. Att vara deprimerad men euforisk har jag känt, flertalet gånger.

För mig finns det ingen anledning till varför jag känner som jag gör, jag bara lever mitt liv som vanligt och helt plötsligt är det något som händer i hjärnan och jag börjar spinna iväg ... Då vet jag att inom en till två veckor så kommer jag antingen att vara euforisk, må piss eller vara någonstans däremellan.

Vet inte ifall detta är svaret du hade tänkt dig att få, men utifrån din beskrivning så verkar det ändå vara något närliggande du känner. Utveckla gärna.

Är förresten ganska säker på att jag lider utav någon slags kronisk psykisk sjukdom men har aldrig besökt någon läkare för detta då jag är både högpresterande och behandlingskritisk.
Citera
2018-08-16, 23:30
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CB1
Du får ta och bli lite mer specifik.

scenario
Om en nära dör som var lidande under en lång tid så kan man vara glad att lidandet äntligen är över men samtidigt ledsen att personen har gått bort.

Jag skippar att vara specifik. Men om vi säger att någon jag är rätt nära hastigt gått bort och jag har vunnit rätt rejält med pengar på en lott, och detta har hänt mig ungefär samtidigt. Hur känner jag då? Ungefär som jag känner nu sannolikt.
Citera
2018-08-17, 13:19
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.gegge
Jag skippar att vara specifik. Men om vi säger att någon jag är rätt nära hastigt gått bort och jag har vunnit rätt rejält med pengar på en lott, och detta har hänt mig ungefär samtidigt. Hur känner jag då? Ungefär som jag känner nu sannolikt.

Ja då är det väl inte så konstigt. Du vet nog bäst själv.
Citera
2018-08-17, 13:29
  #7
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.gegge
Det här är svårt att hantera mentalt. Jag vill inte bli för personlig, men jag har rätt nyligen upplevt dels något jobbigt som gör mig ledsen och dels något underbart som gör mig lycklig. Inga droger inblandade.

Borde inte känslorna ta ut varandra? Inte för mig. Jag känner bägge, samtidigt. Ibland har ena känslan övertaget, ibland andra och jag mår väldigt konstigt men inte bara dåligt konstigt. Är det såhär det känns att vara manodepressiv?

Förmodligen kommer bägge känslorna klinga av efter ett par dagar med lite perspektiv, men ändå. Just nu är det jäkligt skumt. Har någon upplevt något liknande?

Känslor är varken kemi eller matematik. De tar inte ut varandra.

Om man föder tvillingar och den ena dör och den andra överlever, hamnar man inte på ett neutralt läge. Man är glad över barnet som överlevde och ledsen över det som dog.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback