Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-16, 17:42
  #1
Medlem
rockypatel66s avatar
När jag försöker beställa och ansluta till Bahnhofs 100/100 får jag felmeddelande.

Det är när jag ska slutföra beställningen som det står "Objekt har ett abuse-meddelande", någon som fått det tidigare?
Citera
2018-08-16, 18:19
  #2
Medlem
Är du ansluten till ett stadsnät? Skulle gissa på att tidigare boende inte t.ex betalat sin månadsavgift eller något annat, och då läggs en abuse på objektet för att de inte ska kunna använda internet. Kontakta den tjänsteleverantör du ska ha, så kontaktar de stadsnätet som i sin tur tar bort abusen.

Så var det iallafall för ett par år sen när jag jobbade med det
Citera
2018-08-16, 20:32
  #3
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Nätverk: fasta förbindelser
/Moderator
Citera
2018-08-17, 03:15
  #4
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockypatel66
Objekt har ett abuse-meddelande
Det beror på att det finns anmälningar mot dig eller föregående lägenhetsinnehavare. Altså inte polisanmälningar utan det handlar om att någon har skickat till abuse@<ISP>.com att du spammat, spridit virus, attacker, fildelat eller liknande. För att du inte då bara ska kunna byta ISP och fortsätta med dumheter så blockerar man lägenheten från alla ISPs.

Det behöver inte vara ifråga om en medveten handling utan kan vara så simpelt som att man laddat ner skumma program och dessa skumma program har kontaktat en C&C och kanske DDoS-attackerat någon server eller liknande.

Du måste då lösa detta med föregående lägenhetsinnehavare eller hyresvärden. Normalt sett ska de ta bort en sådan efter att lägenheten bytt innehavare, men då det ibland sker skenförskrivningar för att komma runt sådana här abuse-blocks, så kan de kräva att du skickar in någon form av intyg att du inte har något samröre med föregående lägenhetsinnehavare.

De kan också kräva att du skickar in ett kvitto på en årsprenumeration på ett säkerhetspaket.

Citat:
Ursprungligen postat av flip1
tidigare boende inte t.ex betalat sin månadsavgift eller något annat
Nej har inget med månadsavgiften att göra. Man får stänga ner internet om någon inte betalat sin månadsavgift eftersom denna betalas i förskott, men man får inte blockera de andra operatörerna. Detta då de har rätt att bryta avtalet t.ex. om man inte är kreditvärdig längre (ställa godtagbar säkerhet för betalningen), men det betyder inte att de har rätt att blockera de andra operatörerna.

Däremot om man misskött sig och uppfört sig illa, så självklart kan de blockera från de andra operatörerna. Detta baserar sig på gemensamma regler för alla operatörer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback