Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-16, 17:13
  #1
Medlem
Hej!

Jag spelar akustisk gitarr och sjunger till det. Problemet jag har är att tonarten i vissa låtar blir för hög för min röst. Jag tror det delvis beror på att jag har en relativt mörk röst men också att jag inte tränat rösten tillräckligt så att mitt register är ganska begränsat. Om jag hör en låt som spelas utan capo med ”originalstämning”, alltså E A D G B E så blir det i vissa låtar för högt för min röst. Om jag stämmer ner min gitarr så blir det svårare att spela då strängarna blir så dåligt spända och det skramlar lätt. En annan lösning är att sätta capo på till exempel nionde bandet men då kommer jag knappt åt att spela men mina stora händer. Det känns liksom som att min röst ligger mellan 2 oktaver och det blir svårt med just gitarr. Finns det någon bra lösning på detta eller är det helt enkelt bara att träna rösten så att jag klarar av högre toner?
Citera
2018-08-16, 17:19
  #2
Medlem
Lär dig transponera utan capo.
Citera
2018-08-16, 17:30
  #3
Medlem
Transponera utan capo, öva sången och möjligen testa att gå ner istället för att gå upp, kan låta bra (beroende på om det är din eller någon annans låt).
Citera
2018-08-16, 17:39
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TobbeTobias
Om jag stämmer ner min gitarr så blir det svårare att spela då strängarna blir så dåligt spända och det skramlar lätt.
Köp tjockare strängar.
Citera
2018-08-16, 17:47
  #5
Medlem
elmhedens avatar
Som redan är skrivet, lär dig spela i andra tonarter där låten bättre passar ditt register. Välj en tonart en bit ifrån den du redan behärskar (förutsätter att det bara är en baserat på din fråga) så kan du därifrån via capo säkerligen hitta något som passar.
Citera
2018-08-17, 09:57
  #6
Medlem
Som andra säger Transponera och hitta ackorden du använder när du använder capo, capo på 9e bandet låter väldigt omständigt och gitarren måste ju låta som en mandolin. Du kan också testa att stämma ner gitarren och sen använda capot men då kanske du behöver tjockare strängar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback