Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-16, 16:17
  #1
Avstängd
riksdagsmajoritets avatar
Hej. Hela 40 procent förtidsröstade i förra valet vilket var rekord. Mig veterligen beräknas alla förtidsröster några dagar efter valet. SD fick t.ex. 12,9 på valnatten, men detta resultat håller sig även idag. Gällde även alla andra resultat. Det känns som att förtidsrösterna inte räknas ens. Hur kan ni flashbackare garantera mig att så inte är fallet?
Citera
2018-08-16, 16:19
  #2
Medlem
Dom räknas väl också samma natt som dom andra, det är väl utlandsrösterna som räknas lite senare.
Citera
2018-08-16, 16:24
  #3
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av runorkul
Dom räknas väl också samma natt som dom andra, det är väl utlandsrösterna som räknas lite senare.

Samma information har jag. Rent logiskt borde ju förtidsrösterna hinnas med att räknas först - men Sverige fungerar sällan logiskt.
Citera
2018-08-16, 16:38
  #4
Medlem
Keldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychedelicbird
Samma information har jag. Rent logiskt borde ju förtidsrösterna hinnas med att räknas först - men Sverige fungerar sällan logiskt.
Det är väldigt onödigt att räkna dem på förhand eftersom den som förtidsröstat kan rösta i vallokalerna och ändra sin röst på valdagen om den vill, genom att rösta som vanligt. Dessutom är det onödigt krångligt, dyrt och tidsödande.
Citera
2018-08-16, 16:58
  #5
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keldon
Det är väldigt onödigt att räkna dem på förhand eftersom den som förtidsröstat kan rösta i vallokalerna och ändra sin röst på valdagen om den vill, genom att rösta som vanligt. Dessutom är det onödigt krångligt, dyrt och tidsödande.

Tack för informationen. Jag hade inte en aning om att en kunde ändra sin förtidsröst på valdagen.
Citera
2018-08-16, 17:19
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychedelicbird
Tack för informationen. Jag hade inte en aning om att en kunde ändra sin förtidsröst på valdagen.

Förtidsrösterna ligger i sina kuvert tillsammans med röstkortet tills vallokalen stänger då de läggs i valurnorna om man inte även röstat på valdagen.

Skulle man göra det skall man få tillbaka sin förtidsröst (om den hunnit registreras i röstlängden), annars kommer den bara att slängas oöppnad.
Citera
2018-08-16, 17:59
  #7
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonArnstad
Förtidsrösterna ligger i sina kuvert tillsammans med röstkortet tills vallokalen stänger då de läggs i valurnorna om man inte även röstat på valdagen.

Skulle man göra det skall man få tillbaka sin förtidsröst (om den hunnit registreras i röstlängden), annars kommer den bara att slängas oöppnad.

Si där - ännu mer brödig information. Tackar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback