Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-17, 09:09
  #13
Medlem
Gores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBdasen
Bilfirman agerade ombud åt säljaren och dokumenten tyder det mätaren manipulerades under tiden då säljaren stod skriven på bilen.
Dvs mellan augusti och November 2017 så skruvades mätaren bakåt med minst 3 000 mil.
Kanske det, eller också så byttes mätare/mätarhus till ett begagnat med annan mätarställning pga fel på detta.....
Så inte så helt självklart, men spårbart helt tydligt hos märkesvst....
Citera
2018-08-17, 10:46
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gore
Kanske det, eller också så byttes mätare/mätarhus till ett begagnat med annan mätarställning pga fel på detta.....
Så inte så helt självklart, men spårbart helt tydligt hos märkesvst....

Ja men i vilket fall annonserades den ut med ett miltal än vad som hade registrerats hos en verkstad slutet av 2016 och sensommar 2017.
Citera
2018-08-17, 13:41
  #15
Medlem
shapeuporslipouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBdasen
I våras köpte en bil årsmodell 2014 för drygt 200 000 från ett företag som säljer bilar, inte en kedja eller officiel ÅF.
Alldeles nyligen var det dags för service och jag ber om offert från biltillverkarens verkstad och får då reda på att redan i slutet av 2016 hade den varit inne hos de och gått längre än vad jag hade uppgivit till verkstaden.
För ett år sedan hade varit inne för ytterligare en reperation och passerat +3 000 mil än vad min bil skulle ha gått när jag köpte den.
Efter reperationen 2017 skruvades mätaren tillbaka då den i vid första besiktningen visade ungefär samma miltal som när jag hade köpt den.
Har papper från oberoende part (verkstad) att jag har köpt en bil med skruvad mätare från en bilfirma.

Mailat dom och tänkte ringa upp de när jag vet vad jag har för alternativ att gå för att få tillbaka alla mina pengar. I och med att det är en kamelryttare som äger företaget så kommer det antagligen bli strul.
Vad är mina bästa alternativ? Polisanmälan för bedrägeri, ARN eller anlita jurist som stämmer skiten ur dom i Tingsrätten?

Hej FBdasen!

Till att börja med undrar jag om du köpte bilen för privat bruk (konsumentköp) av en bilhandlare (kommersiell aktör)? Vidare undrar jag om du köpte bilen direkt från nämnd part och undrar även hur bilköpet finansierades.

Anledningen till frågorna är att de avgör det lagrum som ska tillämpas.

För att inte spilla tid vill jag uppmana dig att reklamera köpet innan du besvarar detta inlägg. Att reklamera innebär att du meddelar försäljaren att du är missnöjd med köpet. Exempelvis går det bra att maila (fungerar som utmärkt bevismedel). Ange ämnet "Reklamation av bilköp avseende reg. nr: ABC 123" och skriv kortfattat vem du är och varför du är missnöjd med köpet. Avsluta med att du återkommer. Juridiskt sett är det till din fördel att reklamera så snart som möjligt.
Citera
2018-08-17, 16:54
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shapeuporslipout
Hej FBdasen!

Till att börja med undrar jag om du köpte bilen för privat bruk (konsumentköp) av en bilhandlare (kommersiell aktör)? Vidare undrar jag om du köpte bilen direkt från nämnd part och undrar även hur bilköpet finansierades.

Anledningen till frågorna är att de avgör det lagrum som ska tillämpas.

För att inte spilla tid vill jag uppmana dig att reklamera köpet innan du besvarar detta inlägg. Att reklamera innebär att du meddelar försäljaren att du är missnöjd med köpet. Exempelvis går det bra att maila (fungerar som utmärkt bevismedel). Ange ämnet "Reklamation av bilköp avseende reg. nr: ABC 123" och skriv kortfattat vem du är och varför du är missnöjd med köpet. Avsluta med att du återkommer. Juridiskt sett är det till din fördel att reklamera så snart som möjligt.

Tack!

Jo jag mailade dom något i stil med Häva köp bilmärke och reg nr i rubrik och presenterade anledningar till häv av köp med hänvisning till paragraf 30 i Kköpl och dokumentation som stödjer min argumentation.

Köpt i privat bruk från kommersiella aktören där de agerade ombud åt en privatperson.
Dock gick ägandeskapet av bilen via dem innan den skrevs över till mig.
20 % handpenning och resterande via lån från DNB

Nu har det dock kommit fram nya trovärdiga uppgifter på att det är bilfirman som har manipulerat mätaren och hade bilen i sin besittning då den besiktigades. (Första kända källa till att mätaren hade manipulerats)

Vad är mest fördelaktigt för mig, stämning eller polisanmälan? Min försäkring täcker för drygt 120 000 kr i arvode för rättshjälp.
Citera
2018-08-17, 20:39
  #17
Medlem
shapeuporslipouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBdasen
Tack!

Jo jag mailade dom något i stil med Häva köp bilmärke och reg nr i rubrik och presenterade anledningar till häv av köp med hänvisning till paragraf 30 i Kköpl och dokumentation som stödjer min argumentation.

Köpt i privat bruk från kommersiella aktören där de agerade ombud åt en privatperson.
Dock gick ägandeskapet av bilen via dem innan den skrevs över till mig.
20 % handpenning och resterande via lån från DNB

Nu har det dock kommit fram nya trovärdiga uppgifter på att det är bilfirman som har manipulerat mätaren och hade bilen i sin besittning då den besiktigades. (Första kända källa till att mätaren hade manipulerats)

Vad är mest fördelaktigt för mig, stämning eller polisanmälan? Min försäkring täcker för drygt 120 000 kr i arvode för rättshjälp.

Hej igen.

Jag håller med om att det verkar vara konsumentköplagen (KköpL) som är tillämplig. 1 § 1 st. KköpL gör gällande att en bil (lös sak) som bilhandlaren (näringsidkare) säljer till dig som bilköpare (konsument) omfattas av lagstiftningen. Vidare (kanske relevant i ditt fall) utvidgas tillämpningsområdet i 1 § 2 st. KköpL till att även omfatta näringsidkare som förmedlar bilköp mellan t.ex. två privatpersoner. Med förmedlar ska man förstå att det handlar om något mer än att bara förmedla själva kontakten köpare--säljare, alltså föra dessa samman. Bilhandlaren ska medverka på något sätt, t.ex. genom att erbjuda köpekontrakt eller låta säljaren uppvisa bilen i bilhandlarens lokal. Är det fastslaget att han medverkat till köpet så kan han hållas ansvarig enligt konsumentköplagen, dvs. att du kan "hoppa på" bilhandlaren rent juridiskt.

Du hänvisar till 30 § KköpL som reglerar skadestånd. Huruvida du kan åberopa paragrafen tar jag inte ställning till i detta inlägg. Att du pekar på den paragrafen rakt av tolkar jag på ett av två följande sätt. I) Antingen har du passerat föreliggande paragrafer och uteslutit vissa slutsatser från ditt inlägg, eller, II) så har du hoppat lite väl snabbt och missat en viktig del av argumentation.

Du måste börja med att konstatera att det är fel på varan rent juridiskt sett för att över huvud taget fundera på eventuella påföljder. Jag kan tänka mig att 16 § 2 st. 3 p. KköpL samt 16 § 3 st. 1-3 p. KköpL är högst relevanta i ditt fall. Dessa (bl.a.) kan tänkas öppna upp för påföljder så att säga. Påföljder är inget som man själv kan välja och vraka bland, dvs. att du inte kan välja att köpet ska hävas framför t.ex. avhälpande eller - något som är mer troligt i ditt fall - prisavdrag eller slutligen hävning.

För att kunna hävda skadestånd så måste du kunna peka på en skada som uppkommit till följd av fel på vara. Har du t.ex. lagt ut pengar på att utreda mätarställningens verkliga status kan dessa kostnader eventuellt ersättas genom skadestånd.

Tänk på att utgångspunkten är att ert avtal ska bestå på ett eller annat sätt, det är det lagstiftaren vill så att säga. Blir det trots allt hävning handlar det om att parterna (ni) ska försättas i en ställning som motsvaras av den innan köpet - dvs. att alla prestationer ska gå åter samt att dina kostnader eventuellt ersätts genom skadeståndsanspråk. Kort sagt, det finns inga pengar att hämta i sådana här ärenden.

Slutligen vill jag även påpeka att konsumentkreditlagen (KkrL) kan eventuellt vara tillämplig. Det beror på vem som har förmedlat krediten. Enkelt uttryckt, om du gick och tog ett blankolån innan och använde dessa till bilköpet så är det förmodligen inte konsumentkreditlagen tillämplig. Men om bilhandlaren eller bilägaren förmedlade eller erbjöd kredit så är det en helt annan historia.

Jag höll på att glömma svara på själva frågan du ställde. Jag skulle säga att du kan polisanmäla själva fifflandet om du så önskar, det skulle väl kunna fungera som bevis för ditt fall. Problemet är bevisläget. Inte att du saknar bevis, men att det är svårare att fälla för brottet mätarfiffel än att du som konsument få rätt med att det är fel på vara. Det kan verka konstigt, men så är det.

Mitt råd blir således att först försöka klämma åt motparten i syfte att bli nöjd (prisavdrag/hävning). Fungerar inte det så får du väl fundera på antingen anmäla till ARN (gratis) eller stämma inför tingsrätten. Det beror, skulle jag säga, mycket på hur mycket tid du har och om du kan ta den eventuella ekonomiska fighten så att säga. Personligen skulle jag nog varit hård och försökt kräva min rätt, och eventuellt dragit motparten inför rätta om detta inte respekterades. Med det sagt, fundera på hur mycket pengar som "ligger i potten" kontra vad som behöver göras.

Ursäkta om det blev rörigt eller om jag överförtydligade något. Jag har ont om tid just nu, men ett slarvigt svar kanske är bättre än inget svar.

Trevlig kväll.
Citera
2019-02-21, 18:43
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shapeuporslipout
Hej igen.

Slutligen vill jag även påpeka att konsumentkreditlagen (KkrL) kan eventuellt vara tillämplig. Det beror på vem som har förmedlat krediten. Enkelt uttryckt, om du gick och tog ett blankolån innan och använde dessa till bilköpet så är det förmodligen inte konsumentkreditlagen tillämplig. Men om bilhandlaren eller bilägaren förmedlade eller erbjöd kredit så är det en helt annan historia.



Trevlig kväll.

Tack. Bilhandlaren förmedla köpet via ett kreditinstitut.
Avtalet i avbetalningskontraktet framför även att jag kan vända mig mot kreditinstitutet.
Har varit fram och tillbaka med mail, sittning hos domstolen och fastställd datum för när "rättegången" ska hållas.


2. Förhållandet Säljaren-Köparen-Leverantören. Säljaren, i egenskap av kreditinstitut, finansierar
kundens köp av köpeobjektet genom att förvärva köpeobjektet från Leverantören efter Köparens
anvisning. Eventuella reklamationer, anspråk i anledning av leverans eller anspråk som i övrigt
kan framställas mot Säljaren skall i första hand riktas mot Leverantören för åtgärd. Leverantören
har gentemot Säljaren godkänt Köparens rätt att göra gällande sådana anspråk direkt mot
Leverantören. Leverantörens leverans- och garantiåtaganden samt övriga eventuella åtaganden
gentemot Säljaren skall gälla jämväl i förhållandet mellan Säljaren och Köparen. Säljaren svarar inte
för fel eller brister i köpeobjektet, ej heller för dess kvalitet, prestanda, skick eller dess lämplighet
för Köparen i annan utsträckning än vad är angivet tvingande lag. Enligt 29 § KkrL kan Köparen
framföra invändningar avseende köpet även gentemot Säljaren.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback