Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-16, 15:17
  #1
Medlem
Hallå där gott folk!

Någon som har någon erfarenhet av att köpa framförallt kastruller och stekpannor på wish, men även annan köksutrustning?

Är sugen på att testa beställa hem ett set med kastruller och stekpannor. Vad har ni för tankar kring det?
Citera
2018-08-16, 15:20
  #2
Medlem
Dofternas avatar
Vad är priset? Jag skulle satsa på att köpa bra begagnade grejer på typ Tradera och Blocket.
Citera
2018-08-16, 15:55
  #3
Medlem
Zer0Shits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Vad är priset? Jag skulle satsa på att köpa bra begagnade grejer på typ Tradera och Blocket.
Begagnade kastruller och stekpannor. Nu skojar du väl?

z
Citera
2018-08-16, 16:30
  #4
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zer0Shit
Begagnade kastruller och stekpannor. Nu skojar du väl?

z

Inte det minsta. Hellre en begagnad gammal Skeppshult än ett tunt bajslagg från Wish.
Mitt kök är fullbelamrat med gamla köksprylar, bra grejer som håller en livstid eller två.
Men om priset är ingenting så kan man prova.
Citera
2018-08-16, 16:52
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Inte det minsta. Hellre en begagnad gammal Skeppshult än ett tunt bajslagg från Wish.
Mitt kök är fullbelamrat med gamla köksprylar, bra grejer som håller en livstid eller två.
Men om priset är ingenting så kan man prova.

Priset är för mig ingenting, finns lite diverse från dyrare till billigare. Undrar bara över kvalitén, kan inte tänka mig att de är sämre än stekpannorna de har på lokala icabutiken men att man får ett helt set inklusive kastruller för samma pris som en taskig ICA-stekpanna.

Jag har en gjutjärnspanna från Cousances och en Le Creusetgryta som kommer hålla nog i generation till så kvalitét finns i köket
Citera
2018-08-16, 16:54
  #6
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egenvilja
Priset är för mig ingenting, finns lite diverse från dyrare till billigare. Undrar bara över kvalitén, kan inte tänka mig att de är sämre än stekpannorna de har på lokala icabutiken men att man får ett helt set inklusive kastruller för samma pris som en taskig ICA-stekpanna.

Jag har en gjutjärnspanna från Cousances och en Le Creusetgryta som kommer hålla nog i generation till så kvalitét finns i köket

Kör i vind!
Citera
2018-08-18, 13:20
  #7
Moderator
rotadents avatar
Jag tänker att kinaskiten på wish knappast är bättre än den billiga skiten på ställen som ÖoB. Förmodligen sämre. Vad är egentligen poängen med att köpa sånt just där?
Citera
2018-08-18, 17:26
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag tänker att kinaskiten på wish knappast är bättre än den billiga skiten på ställen som ÖoB. Förmodligen sämre. Vad är egentligen poängen med att köpa sånt just där?

Egentligen är det mest nyfikenhet, och en möjlig tanke om att förändra mina kommande inköp av hushållsprodukter. Vem vet, om detta håller hög kvalitét kanske man kan köpa soffor, lampor etc där med i framtiden.

Sedan är det bra mycket billigare än ÖoB och tror faktiskt ÖoB's skit håller sämre kvalitét. Men återstår att se, letar runt på Alibaba och Wish just nu för att hitta något fräckt. Ska slänga ut mitt nuvarande set och inhandla något nytt vilket som.
Citera
2018-08-18, 18:54
  #9
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egenvilja
Egentligen är det mest nyfikenhet, och en möjlig tanke om att förändra mina kommande inköp av hushållsprodukter. Vem vet, om detta håller hög kvalitét kanske man kan köpa soffor, lampor etc där med i framtiden.

Sedan är det bra mycket billigare än ÖoB och tror faktiskt ÖoB's skit håller sämre kvalitét. Men återstår att se, letar runt på Alibaba och Wish just nu för att hitta något fräckt. Ska slänga ut mitt nuvarande set och inhandla något nytt vilket som.

Jag har själv aldrig handlat på Wish, när jag har varit inne där har allt känts påtagligt skräpigt. Jag har dock handlat en del köksgrejer på eBay och längre tillbaka på DealExtreme. Det kan vara ett lotteri, även om eBay med sina omdömen är något säkrare i kvaliteten. Från DealExtreme har jag köpt ett set med keramiska knivar, det är nog närmare tio år sen och de är fortfarande rakbladsvassa. Andra grejer har jag i princip fått slänga direkt eftersom de inte funkat alls.

Jag har dock aldrig köpt stekpannor eller kastruller på det sättet, brukar köpa småprylar. Generellt har jag slutat köpa billiga stekpannor eftersom de är skräp. Även om jag fortfarande ser teflonpannor som förbrukningsvara så är det mycket bättre att köpa en Tefal för 200 spänn på rea på ICA Maxi än att köpa en no-name för halva priset någonstans. Vissa billiga grejer blir helt enkelt för dåliga.
Citera
2018-08-18, 18:57
  #10
Medlem
sunsidans avatar
Köpte en plattång till en tjejkompis billigt från wish. Kortslöt nästan hela lägenheten, nästan alla proppar gick. Slängde skitet direkt och fick refund.

Så det är inget jag rekommenderar.
Citera
2018-08-19, 15:07
  #11
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunsidan
Köpte en plattång till en tjejkompis billigt från wish. Kortslöt nästan hela lägenheten, nästan alla proppar gick. Slängde skitet direkt och fick refund.

Så det är inget jag rekommenderar.

Man ska aldrig köpa billiga elprylar man kopplar in i eluttag från Kina. Även om det finns CE-märkning eller motsvarande på dem så betyder det ingenting. Det har gjorts tester i Sverige på exempelvis billiga mobilladdare från sajter som Wish och flera av dem var direkt brandfarliga. Sånt är det bättre att köpa på Kjell & Company och liknande, lägga några spänn till och vara säker på att någon faktiskt tar ansvar för att de inte är farliga.
Citera
2018-08-19, 15:31
  #12
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Man ska aldrig köpa billiga elprylar man kopplar in i eluttag från Kina. Även om det finns CE-märkning eller motsvarande på dem så betyder det ingenting. Det har gjorts tester i Sverige på exempelvis billiga mobilladdare från sajter som Wish och flera av dem var direkt brandfarliga. Sånt är det bättre att köpa på Kjell & Company och liknande, lägga några spänn till och vara säker på att någon faktiskt tar ansvar för att de inte är farliga.

Ja, jag har t.ex. demonterat billiga AC-adaptrar från Kina där det använts papper som isoleringsmaterial!!! De smackar CE-märkning på vad som helst.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback