Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-16, 14:46
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
För att kunna köpa Ipads till migranter mm. Men det är en annan diskussion.

Så om jag ska öppna ett företag utomlands ska jag skriva ut mig från Sverige för att summera det hela?
Citera
2018-08-16, 15:49
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cryptoking
Så om jag ska öppna ett företag utomlands ska jag skriva ut mig från Sverige för att summera det hela?

Ja, för att slippa att betala skatt i Sverige. Glöm inte att göra egna pensionsavsättningar bara.
Citera
2018-08-16, 17:50
  #15
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Ja, för att slippa att betala skatt i Sverige. Glöm inte att göra egna pensionsavsättningar bara.

Samt, lite beroende på vilket land man skall bo i, teckna en ordentlig sjukförsäkring.
__________________
Senast redigerad av trottwell 2018-08-16 kl. 17:53.
Citera
2018-08-17, 10:04
  #16
Medlem
DenAndraGrannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Men de pengar du lyfter ur företaget ska i varje fall garanterat beskattas i Sverige.

Inte garanterad. Inte alltid. Beror på skatteavtalet.
Citera
2018-08-17, 11:07
  #17
Medlem
kakelpannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Svenskar som driver barer och liknande utomlands är normalt inte bosatta i Sverige. Dvs inte folkbokförda eller varaktigt boende i Sverige. Då är dom inte heller skatteskyldiga i Sverige.

Om vi leker med tanken att ägarna i något undantagsfall ändå skulle råka bo i Sverige men driver ett utländskt företag med verksamhet utomlands. Då beskattas verksamheten utomlands och ägarens inkomst i Sverige + eventuellt också utomlands.

Ett sidospår: Säg att man bor i Sverige, men inte är företagare utan är i stället anställd hos ett bolag utomlands. Då blir man normalt dubbelbeskattad.

Tillägg på detta: beskattningen utomlands börjar vanligtvis efter ett tag och inte på första kronan. Efter 8 månader började skatteverket tjafsa om att jag drev min affärsverksamhet i frankrike och skulle redovisa franska skattesedlar bara för att jag hade min hemsida på en fransk server. Idioti. Förbannat.
Citera
2018-08-17, 15:00
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakelpanna
Tillägg på detta: beskattningen utomlands börjar vanligtvis efter ett tag och inte på första kronan. Efter 8 månader började skatteverket tjafsa om att jag drev min affärsverksamhet i frankrike och skulle redovisa franska skattesedlar bara för att jag hade min hemsida på en fransk server. Idioti. Förbannat.

Så hur blev det till slut? Vad kom ni fram till mellan dig och skatteverket?
Citera
2018-08-17, 15:02
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Inte garanterad. Inte alltid. Beror på skatteavtalet.
Okej, det bästa är väl att anställa en revisor och en advokat i respektive land och göra allt 1000% regelrätt från början och om skatteverket kommer så har man pärmen redo med alla papper och ber dom suga kuk?
Citera
2018-08-17, 15:03
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Samt, lite beroende på vilket land man skall bo i, teckna en ordentlig sjukförsäkring.


Sant väldigt viktigt att tänka på! Man vill inte hamna i en olycka utomlands utan försäkring..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback