Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-16, 09:27
  #1
Medlem
Normalsaltatsockers avatar
Min första åtgärd skulle vara en upprensning av plast i världshaven, och andra nödvändiga miljöåtgärder. En annan vore att skapa förutsättning för rymdkolonisation. Vilket innebär att bakåtsträvar religioner måste bort. Så man kan fokusera på männskligheten överlevnad i ett mycket långt perspektiv
Citera
2018-08-16, 09:29
  #2
Medlem
elmhedens avatar
Jag skulle återinföra det naturliga urvalet vilket förhoppningsvis skulle minska jordens befolkning sådär en 40%. Minst.
Citera
2018-08-16, 10:00
  #3
Medlem
IRMEs avatar
Jag skulle fixa tågtrafiken uppsala-stockholm.
Citera
2018-08-16, 10:20
  #4
Medlem
Oljeapans avatar
F1-bana utanför Stockholm.
Citera
2018-08-16, 12:52
  #5
Medlem
Normalsaltatsockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Jag skulle återinföra det naturliga urvalet vilket förhoppningsvis skulle minska jordens befolkning sådär en 40%. Minst.
De går bilda den nya underklassen, som man håller lugn med bröd och skådespel. Man lämnar dem sedan på nån trist planet
Citera
Neksnors avatar

Moderatormeddelande

Postat av Neksnor 2018-08-16, 13:07
Moderator
Nu börjar vi motivera oss lite. Saker som hur och varför ungefär. Att bara lista feta prylar att bygga duger inte.

/Moderator
2018-08-16, 13:09
  #7
Avstängd
Trasigatrosors avatar
Mer anlag till bönder så Sverige blir mer självförsörjande. Löser vi den frågan stärks landet avsevärt
Citera
2018-08-16, 14:02
  #8
Medlem
AX64s avatar
Vägbanor för självkörande bilar skulle lösa en del problem som vi behöver handskas med inom kort. Jag tänker inte bara på personliga transportmedel utan även all yrkestrafik som rullar runt på våra vägar. Hur svårt kan det vara?
Citera
2018-08-16, 14:09
  #9
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Normalsaltatsocker
Min första åtgärd skulle vara en upprensning av plast i världshaven, och andra nödvändiga miljöåtgärder. En annan vore att skapa förutsättning för rymdkolonisation. Vilket innebär att bakåtsträvar religioner måste bort. Så man kan fokusera på männskligheten överlevnad i ett mycket långt perspektiv
Jag hade byggt interkontinentala Linbanor.

Med små gondoler hängandes under linorna, för tex 4 - 6 passagerare.

Det hade verkligen varit mäktigt att resa över Atlanten i en sådan linbana.
Tänk bara hur dramatiskt det hade varit under en riktigt Nordsjöstorm om hösten.
Linbanan hade liksom svävat, nästan i närheten av de högsta vågtopparna, och själv hade man suttit torrskodd ombord och beundrat utsikten, ätit en god måltid med sin käresta.

Och en annan linbana över Savannen.
Man kan spana på lejonen som försöker hoppa upp för att riva en, men linbanan går ju vidare. För högt för att lejonens tassar kan nå.



De stora städerna högt uppe i bergen i Equador, Quito och La Paz, de har ju linbanor som gör högt över husen.
Det ser mäktigt ut när linbanan kör i skymningen, med alla dessa glittrande ljus överallt. Längst med bergssluttningarna, nere i dalarna.
Det är ju som att nästan sväva Över en stjärnhimmel ...



Så japp, en stor interkontinental linbana hade jag byggt åt folket.
Citera
2018-08-16, 22:24
  #10
Medlem
Normalsaltatsockers avatar
Min tanke är ju att börja förbereda kolonisation av rymden, Jordens livstid är ju begränsad både med råvaror och yta. Men för att kunna expandera utåt måste en länk ut i rymden byggas stationer skjutas upp.
Citera
2018-08-17, 10:38
  #11
Medlem
Jag hade jobbat för ett minskat behov av infrastruktur. Alltså att till exempel ändra samhället så att folk kan leva bra liv utan att behöva göra så mycket rutinmässiga resor.

Vi kanske ska resa, men frågan är hur ofta. Ska en tredjedel av Norrköping pendla till Stockholm och Linköping, och samma antal åt andra hållet, så behöver man göra väldigt stora infrastrukturinvesteringar och att folk ska lägga en massa restid och pengar på det i tron att det gynnar deras karriär och löneutveckling.
Citera
2018-08-18, 14:04
  #12
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Normalsaltatsocker
Min tanke är ju att börja förbereda kolonisation av rymden, Jordens livstid är ju begränsad både med råvaror och yta. Men för att kunna expandera utåt måste en länk ut i rymden byggas stationer skjutas upp.
Ja, det är egentligen en god idé som du skriver om, att bygga ut linbanorna ut i yttre rymden.

Åtminstone en bra bit ut utanför den värsta satellittrafiken vid omloppsbanorna hade ju varit bra.

En sk "Rymdhiss".
Men det är något som det spekulerats för länge nu, och vissa verkar ha kommit en bit på vägen i planeringen.

Så det hade varit något jag hade gjort - installerat en bra rymdhiss.

Och kring den, invid stationen ute i rymden, hade jag byggt ut en smärre rymdstad.

Hopkopplade mad varandra med rör och tunnlar. Varje bostadsmodul som enhet, och ett rör till nästa.
Det hade gått fort med ett tusental sådana, ungefär som en villaförort.

Folk hade kunnat resa dit på semester.
Hoppat fallskärm ner över Jorden tex, det hade varit något att hänga i julgranen det.

Och på tal om julgran; när det blir dags för Advent så hade jag pyntat rymdhissen, blinkande julgransbelysning längst med hela konstruktionen, från marken och ända upp till rymden.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback