Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-16, 09:12
  #1
Medlem
Köpte en EU-moppe för ett par veckor sedan eftersom jag inte har MC-kort för att köra Vespa GTS 300. Inser att jag tycker det är väldigt härligt att vara ute och köra med moppen, men att den går för sakta på vissa vägsträckor. Jag hade gärna velat kunna puttra fram i typ 70-80 km/h ibland så att jag inte behöver ta omvägar samt kunna hålla en del av trafiken bakom mig.

Allra mest lockande har för mig varit att skaffa en Vespa GTS 300, men jag kommer antagligen aldrig ta steget att skriva in mig på en körskola för att ta det behövliga MC-kortet. Det känner jag. Dessutom provsatt jag en Vespa GTS 300 igår och tyckte sadeln var väldigt hård (min Viarelli Vincero moped har en mycket behagligare sadel tycker jag).

Med ovanstående i tanke har jag bara Piaggio MP3 att välja på om jag vill kunna köra scooter i 70-80 km/h. Det lutar då åt en MP3 500, även om jag är lite nyfiken på den nya 350cc som väl borde komma till den svenska marknaden nästa år.

Jag skulle gärna vilja höra om era erfarenheter av Piaggio MP3. Finns det några "kända" problem som brukar uppstå hos MP3orna? Anses dem som driftsäkra så att de håller typ 10 000 mil om man bara ser till att serva dem som man ska? Hur ser kostnaderna ut för t.ex. service, trafikförsäkring, helförsäkring etc? Skyddskläder som inte är allför otympliga..något ni kan rekommendera?

Jag hoppas att jag ska kunna serva MP3an här i stan (Karlskrona) eftersom det finns en återförsäljare/verkstad av Piaggio..men MP3:an är ju lite speciell så jag vet ännu inte om de tar sig an den modellen.
__________________
Senast redigerad av Blekingebon 2018-08-16 kl. 09:14.
Citera
2018-08-16, 10:25
  #2
Medlem
10 000 mil är väldigt mycket för den första ägaren av en tvåhjuling (jaja - trehjuling också).

Det tar nog 6 - 7 år för en bilist som kör till jobbet varje dag 200+ dagar om året att köra 100k km.
Citera
2018-08-16, 10:56
  #3
Medlem
Absolut..jag drog till lite med miltalen där. Tänker att man kanske kör 600-700 mil om året..mer om man pendlar var och varannan dag till jobbet. Finns väl knappt någon MP3:a som hunnit gå 10 000 mil ännu. Men rimligtvis är det väl inget som säger att en MP3:a inte ska kunna hålla 10 000 mil/15 år..så länge servicarna utförs som tänkt i alla fall?!
__________________
Senast redigerad av Blekingebon 2018-08-16 kl. 11:49.
Citera
2018-08-16, 22:27
  #4
Medlem
Verkar inte finnas mycket erfarenhet av Piaggio MP3 på detta forum med tanke på den totala frånvaron av svar på dem funderingar jag har.

Förvånande att fler inte verkar vara intresserade av MP3orna än vad det är. Lite diskussion på forumen om dem, hittar knappt några youtubeklipp..å gör man det är dem på franska, ser aldrig några MP3or ute på vägarna etc. Har svårt att förstå det faktiskt.

Det måste ju finnas många med mig som är sugna på att köra MC-scooter och som endast har B-kort?! Är det inköpspriset eller övriga kostnader med den som avskräcker? Borde ju vimla av MP3or på våra vägar kan jag ju tycka.

Själv har jag nog bara sett en enda MP3:a i hela Blekinge under alla år jag har bott här i Karlskrona. Den stod parkerad just i Karlskrona.

I ett års tid körde jag fyra gånger i veckan mellan Karlskrona och Malmö på E22:an i jobbet...har aldrig kört förbi eller mött någon där längs vägen. Har aldrig sett någon MP3:a i varken Lund eller Malmö stad heller trots otaliga besök där. En hobby jag har tar mig runt lite varstans i Blekinge, Skåne, Halland, Småland och Öland (och ibland till andra landskap också)...inte heller under dessa turer har jag sett någon MP3:a. Var sjutton finns dem någonstans??
__________________
Senast redigerad av Blekingebon 2018-08-16 kl. 22:30.
Citera
2018-08-20, 04:22
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blekingebon
Det måste ju finnas många med mig som är sugna på att köra MC-scooter och som endast har B-kort?! Är det inköpspriset eller övriga kostnader med den som avskräcker? Borde ju vimla av MP3or på våra vägar kan jag ju tycka.
Fanns/fins det inte också en BMW MC med "stödhjul" fram?

Jag misstänker att just associationen STÖDHJUL avskräcker många spekulanter.

Dessutom kräver ju konstruktionen att ganska avancerat länkarmsystem runt framhjulen.
Som dessutotom påverkar köregenskaperna starkt om det krånglar.
(Och adderar till ofjädrad vikt?)
Citera
2018-08-20, 11:08
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Fanns/fins det inte också en BMW MC med "stödhjul" fram?

Jag misstänker att just associationen STÖDHJUL avskräcker många spekulanter.


Har inte själv koll på om BMW har någon "trehjuling" (tror inte det), men däremot finns ju både Peugeot Metropolis och Quadro 3. Dock verkar Piaggio MP3 vara den som folk mest köper..åtminstone här i Sverige. Det är också den av dem tre som lockar mig mest.

Kanske är det som du skriver "stödhjulen" som avskräcker en del, men jag kan tänka mig att många tycker den är för dyr i inköp också. Många resonerar säkert som så att det är lika bra att ta MC-kortet för då får man sedan ett större utbud av scootrar att välja på när man väl ska till att skaffa en. Dessutom kan man då också överväga att skaffa en riktig MC-hoj. Det är nog klokt resonerat, även om det för mig personligen tar emot att skriva in mig på en körskola.
Citera
2018-08-20, 11:18
  #7
Medlem
Om vi nu pratar MC och inte scooter så är väl Yamahas MWT-9 Niken på G när som helst.
Jag antar att den också får köras på B-kort och närmare "riktig" mc än så på 3 hjul tror jag inte det blir...
Citera
2018-08-20, 11:29
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elp
Om vi nu pratar MC och inte scooter så är väl Yamahas MWT-9 Niken på G när som helst.
Jag antar att den också får köras på B-kort och närmare "riktig" mc än så på 3 hjul tror jag inte det blir...

Är tveksam över om den får köras på B-kort eller inte. Med Yamaha Tricity får man inte det då framhjulen sitter för tätt på den. Undrar om inte det gäller Niken också?!
Citera
2018-08-20, 11:30
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blekingebon
Är tveksam över om den får köras på B-kort eller inte. Med Yamaha Tricity får man inte det då framhjulen sitter för tätt på den. Undrar om inte det gäller Niken också?!

Har inte sett ngn info om detta så du kan mycket väl ha rätt.
CanAm Spyder modellerna är inget som lockar...?
Citera
2018-08-20, 21:13
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elp
Har inte sett ngn info om detta så du kan mycket väl ha rätt.
CanAm Spyder modellerna är inget som lockar...?

Nej, Can Am lockar mig faktiskt inte alls. Det som istället lockar med t.ex. Piaggio MP3 är att man kan luta den i kurvor precis som en tvåhjulig scooter. Känslan att köra en MP3:a är alltså snarlik den man får när man kör en tvåhjulig scooter. Can Am Spyder får man nog säga är ett helt annat slags fordon ändå.
Citera
2018-08-20, 23:31
  #11
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Fanns/fins det inte också en BMW MC med "stödhjul" fram?

Jag misstänker att just associationen STÖDHJUL avskräcker många spekulanter.

Dessutom kräver ju konstruktionen att ganska avancerat länkarmsystem runt framhjulen.
Som dessutotom påverkar köregenskaperna starkt om det krånglar.
(Och adderar till ofjädrad vikt?)
Piaggio mp3 är bland det närmaste mc du kan komma med b-kort, har du dessutom en modell som är breddad framtill så kan du senare regga om till a-kort.

Är avståndet mellan hjulen mindre än 460mm så räknas det som ett hjul = A-kort.

Citat:
Ursprungligen postat av elp
Om vi nu pratar MC och inte scooter så är väl Yamahas MWT-9 Niken på G när som helst.
Jag antar att den också får köras på B-kort och närmare "riktig" mc än så på 3 hjul tror jag inte det blir...
Avståndet mellan framhjulen är så liten att det räknas som ett framhjul, dvs A-kort.
__________________
Senast redigerad av Arne.Anka 2018-08-20 kl. 23:35.
Citera
2018-08-21, 07:35
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka

Är avståndet mellan hjulen mindre än 460mm så räknas det som ett hjul = A-kort.

Avståndet mellan framhjulen är så liten att det räknas som ett framhjul, dvs A-kort.


Tack för upplysningen, då har jag lärt mig något nytt idag med!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback