Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-17, 16:02
  #13
Medlem
DaddyD2s avatar
Vet inte om man kan kalla 4K subscribers och tre videos för att vara känd. De där 2 miljoner visningarna är mest troligt köpta. Men nu till saken. Det är knappast propaganda. Han jämför synen på blattar i förorten med ISIS.
Citera
2018-08-18, 11:51
  #14
Medlem
nyblivetsocfalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dervin
Men tänk om de häftiga grabbarna i NMR också vill vara lite "edgy" och rappa om att döda kroknäsor. Skulle det också accepterats? Nej, det skulle det inte och det beror på att det finns sådana som vet att det alltid finns någon grad av allvar bakom allt. Tillåter man alltså att det rappas om IS så är det för att man inte egentligen har något emot att de får stöd för sin sak. När det gäller Eminem så rappar han väl mer om misären i det personliga livet och det är lite en annan sak.

Det hade inte accepterats nej, men ditt exempel är ju lite skevt: hade snubben i videon sagt något i stil med "jag slaktar otrogna som Islamiska Staten" så hade det knappast fått samma gäsp-reaktion som "allt vi gör är olagligt som IS", och hade kommentarerna varit öppna i en sådan video så hade du sett massvis som säger ifrån, precis som det hade varit om NMR rappat om att döda kroknäsor. Jag själv som lyssnar på hiphop hade dock inte tyckt att det är att gå för långt eftersom en av grundstenarna i hiphop är att tänja på gränser

rappare dissar sönder annan rappares autistiska bror https://www.youtube.com/watch?v=AnoW6GsGxIM&t=478s

7:28

Och förresten, detta

Citat:
Ursprungligen postat av DaddyD2
Vet inte om man kan kalla 4K subscribers och tre videos för att vara känd. De där 2 miljoner visningarna är mest troligt köpta. Men nu till saken. Det är knappast propaganda. Han jämför synen på blattar i förorten med ISIS.

är helt korrekt, jag la inte märke till det först men det är väldigt uppenbart att dessa 2 miljoner views är köpta, det kostar några dollar att köpa 15-20k views. Du kan se på likes/dislikes ration att det är alldeles för få för en låt med +2 miljoner views samt att de enbart har 4k subs, så det är inga "kända rappare" det rör sig om
Citera
2018-08-18, 13:06
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nyblivetsocfall
Det hade inte accepterats nej, men ditt exempel är ju lite skevt: hade snubben i videon sagt något i stil med "jag slaktar otrogna som Islamiska Staten" så hade det knappast fått samma gäsp-reaktion som "allt vi gör är olagligt som IS", och hade kommentarerna varit öppna i en sådan video så hade du sett massvis som säger ifrån, precis som det hade varit om NMR rappat om att döda kroknäsor. Jag själv som lyssnar på hiphop hade dock inte tyckt att det är att gå för långt eftersom en av grundstenarna i hiphop är att tänja på gränser


Jag tror generellt att det är ganska högt i tak inom rapmusiken just därför att den oftast utövas av sådana som man inte vill tysta. Skulle den däremot allmänt bli ett uttrycksmedel för exempelvis etniska svenskar då hade det nog blivit helt annorlunda. Men detta kanske är ot här.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback