Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-16, 04:16
  #1
Medlem
Hej,

Jag har ett par utländska innehav i min portfölj där värdlandet behåller 15% av utdelningen. Om jag förstår saken korrekt så kan jag återkräva detta beloppet från Skatteverket, och jag var under intrycket att det gick automatiskt. Fick bara tillbaka ett par hundralappar dock - och jag försöker läsa mig till hur/varför.

Skulle ni kunna förklara under vilka förutsättningar jag kan få avräkning och hur jag går tillväga?

Jag har bolån m.m. och sammantaget ett kapitalunderskott per år.
Citera
2018-08-16, 08:54
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jackie
Hej,

Jag har ett par utländska innehav i min portfölj där värdlandet behåller 15% av utdelningen. Om jag förstår saken korrekt så kan jag återkräva detta beloppet från Skatteverket, och jag var under intrycket att det gick automatiskt. Fick bara tillbaka ett par hundralappar dock - och jag försöker läsa mig till hur/varför.

Skulle ni kunna förklara under vilka förutsättningar jag kan få avräkning och hur jag går tillväga?

Jag har bolån m.m. och sammantaget ett kapitalunderskott per år.

WHT bestäms av värdlandet, sedan kan dubbelbeskattningsavtal säga lägre summa. Om det är så är 0% men ändå dragits 15% kommer du senare få tillbaka dom pengarna. Beror på vilken broker du använder. Vissa fall kan du tvingas hantera det själv.

Dock i en ISK kan du inte kvitta förluster eller mot övriga skatter. Utanför en ISK hade du även fått betala 30% kapitalskatt på vinsten på utdelningen. I det läget hade du kunnat kvitta ex 15% du redan betalat om fanns dubbelbeskattningsavtal.
Citera
2018-08-16, 10:45
  #3
Medlem
Nej, dragen källskatt i en ISK kommer inte fås tillbaka med hjälp av min broker. Du blandar ihop det med en Kapitalförsäkring.


Två år i rad har jag 'fått tillbaka' - via Skattesedeln that is - ca. 300 kr av min utländska betalda källskatt, men den egentliga summan är det dubbla. Vidare står det i min deklaration att detta - ungefär - läggs på hög till framtida år.

Vad jag då undrar är vad för parametrar är det som behövs för att jag ska kunna få tillbaka hela beloppet?
Citera
2018-08-16, 11:52
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jackie
Nej, dragen källskatt i en ISK kommer inte fås tillbaka med hjälp av min broker. Du blandar ihop det med en Kapitalförsäkring.


Två år i rad har jag 'fått tillbaka' - via Skattesedeln that is - ca. 300 kr av min utländska betalda källskatt, men den egentliga summan är det dubbla. Vidare står det i min deklaration att detta - ungefär - läggs på hög till framtida år.

Vad jag då undrar är vad för parametrar är det som behövs för att jag ska kunna få tillbaka hela beloppet?

https://www.skatteverket.se/privat/s...49b512df5.html
Citera
2018-08-16, 14:50
  #5
Medlem
Foruejsonlys avatar
Utan att tillföra så mycket? Men är det inte så att det är bättre att ha utländska innehav i en kapitalförsäkring? Där det ör bolagets uppgift att få tillbaka skatten, som tydligen kan ta nåt år, men man slipper reda med det själv!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback