Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-16, 00:26
  #1
Medlem
För att göra en lång historia kort så vill jag tälta snarast, huvudsakligen för min depression.

1. Är det rimligt att göra ett skapligt tält med enbart presenning som både "tak" och "golv"?
Har tänkt använda ett snöre fäst mellan två träd som stomme till taket.

2. Utifrån min uppfattning är det lagligt att tälta åtminstone en natt i en skog. Skulle det teoretiskt vara lagligt att flytta varannan dag mellan två skogar under en vecka?

3. Vad för käk skulle ni rekommendera nu då man inte får elda?

Uppskattar alla svar.
Citera
2018-08-16, 00:31
  #2
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NotJustMoney
För att göra en lång historia kort så vill jag tälta snarast, huvudsakligen för min depression.

1. Är det rimligt att göra ett skapligt tält med enbart presenning som både "tak" och "golv"?
Har tänkt använda ett snöre fäst mellan två träd som stomme till taket.

2. Utifrån min uppfattning är det lagligt att tälta åtminstone en natt i en skog. Skulle det teoretiskt vara lagligt att flytta varannan dag mellan två skogar under en vecka?

3. Vad för käk skulle ni rekommendera nu då man inte får elda?

Uppskattar alla svar.
1: varför inte köpa ett tält istället. Klart bättre och det finns billiga.

2: rent lagligt så får du bara sova nån enstaka natt på samma plats. Att flytta fram och tillbaka är antagligen inte okej.

3: eldningsförbudet är väl hävt på de flesta platser.
Citera
2018-08-16, 00:36
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
1: varför inte köpa ett tält istället. Klart bättre och det finns billiga.

2: rent lagligt så får du bara sova nån enstaka natt på samma plats. Att flytta fram och tillbaka är antagligen inte okej.

3: eldningsförbudet är väl hävt på de flesta platser.

Uppskattar det snabba svaret.

1: Har tight budget och tiden börjar rinna ut så de billigaste tälten i närheten är inte särskilt billiga.

2: Gäller detta även när man flyttar mellan två enskilda skogar av två olika markägare?

3: Eldningsförbudet råder dessvärre fortfarande i min ort.
Citera
2018-08-16, 00:39
  #4
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NotJustMoney
Uppskattar det snabba svaret.

1: Har tight budget och tiden börjar rinna ut så de billigaste tälten i närheten är inte särskilt billiga.

2: Gäller detta även när man flyttar mellan två enskilda skogar av två olika markägare?

3: Eldningsförbudet råder dessvärre fortfarande i min ort.

Triangakök tillsammans med olika soppor så är du i hamn.
Citera
2018-08-16, 00:59
  #5
Medlem
Millediablos avatar
https://youtu.be/4W76LyJdNYU Inga problem men ha bra liggunderlag
Citera
2018-08-16, 01:02
  #6
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NotJustMoney
För att göra en lång historia kort så vill jag tälta snarast, huvudsakligen för min depression.

1. Är det rimligt att göra ett skapligt tält med enbart presenning som både "tak" och "golv"?
Har tänkt använda ett snöre fäst mellan två träd som stomme till taket.

2. Utifrån min uppfattning är det lagligt att tälta åtminstone en natt i en skog. Skulle det teoretiskt vara lagligt att flytta varannan dag mellan två skogar under en vecka?

3. Vad för käk skulle ni rekommendera nu då man inte får elda?

Uppskattar alla svar.

Ett festivaltält kostar ca 200 kr och en presenning är alltid bra att ha som x-tra regnskydd.
Citera
2018-08-16, 01:06
  #7
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NotJustMoney
För att göra en lång historia kort så vill jag tälta snarast, huvudsakligen för min depression.

1. Är det rimligt att göra ett skapligt tält med enbart presenning som både "tak" och "golv"?
Har tänkt använda ett snöre fäst mellan två träd som stomme till taket.

2. Utifrån min uppfattning är det lagligt att tälta åtminstone en natt i en skog. Skulle det teoretiskt vara lagligt att flytta varannan dag mellan två skogar under en vecka?

3. Vad för käk skulle ni rekommendera nu då man inte får elda?

Uppskattar alla svar.

Hej!

Här är en tråd med olika förslag på mat.

Hur ska du göra med vatten?

Såg att du hade dåligt med pengar så det billigaste som du kan överleva på är nog proteinpulver, morötter, finns billiga bönor och kikärtor som innehåller en del protein.

Sedan finns det äpplen i alla trädgårdar, bara fråga om du får ta.

Här är en länk om allemansrätten och tätning i naturen

https://www.naturvardsverket.se/Var-...ler/Taltning/#

Hoppas att du snart mår bättre.
Citera
2018-08-16, 03:22
  #8
Moderator
Arne.Ankas avatar
Bör nog undvika vävda presenningar som inte är vattentäta.
Citera
2018-08-16, 05:29
  #9
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Jag har sovit ute så gott som hela sommaren nu. Nätterna är råa och kalla.
Att bara ha tak och golv känns lite dragit Kan vara skönt att skydda sig mot mygg
och sådant också. Jag skulle satsa på ett billigt tält. Du lär inte ångra dig.
Citera
2018-08-16, 05:37
  #10
Medlem
Inte bara tält utan också liggunderlag skyddar mot kyland. Om du inte vill köpa kan du köra med någon tjock filt under sovsäcken.

Jordnötter är ett måste. Billigt, mycket energi och mättande.

Första fyra dagarna kan du köra med bröd mackor. Se till att köpa ett brödsort som inte är aldeles för luftig och som håller i ett par dagar.
Citera
2018-08-16, 07:05
  #11
Medlem
Ett tjockt lager granris under liggundelaget så har du skapat en naturlig tempurmadrass
Citera
2018-08-16, 10:00
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Jag har sovit ute så gott som hela sommaren nu. Nätterna är råa och kalla.
Att bara ha tak och golv känns lite dragit Kan vara skönt att skydda sig mot mygg
och sådant också. Jag skulle satsa på ett billigt tält. Du lär inte ångra dig.
Samma, fast bar himmel med någon filt. Har ju knappt varit en droppe på hela sommaren. Har ett tält nu dock.

Ja fixa något mot mygg, ett nät eller något. För mig räckte en sån där tunn, plastig festival-regnkappa som jag hittade, men det var inte alltid det användes ens...Vissa håll i sommar har varit så gott som myggfria

Du kan ofta sova på samma plats ett tag, det är enkelt att hitta platser där knappt någon går ändå.
__________________
Senast redigerad av .Void 2018-08-16 kl. 10:03.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback