Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-16, 00:08
  #1
Medlem
FatherMartins avatar
Hej. Har en fråga jag gärna vill ha svar på, då jag tror att jag kan ha fått för lite semesterersättning.

Jag har under sommaren jobbat mellan 100-140 timmar i månaden. Jag jobbar inom restaurangbranschen. Jag har sen tidigare 5 semesterdagar sparade, och "tog ut" tre av dessa i början på sommaren. Till min förvåning visar min Lönespecifikation nu att jag för dessa tre dagar kommer att få lite drygt 500kr INNAN SKATT?? Detta trots att dem tre dagarna sammanlagt blir 18 timmar enligt mitt schema. Har varit i kontakt med dem ansvariga, och de påstår att allt är som det ska, och att allt är rätt. Jag jobbade betydligt mindre timmar i våras, om det nu skulle vara av betydelse för hur min semesterersättning blir. Vore väldigt tacksam om någon kunde ge mig ett bra svar
Citera
2018-08-16, 00:18
  #2
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatherMartin
Hej. Har en fråga jag gärna vill ha svar på, då jag tror att jag kan ha fått för lite semesterersättning.

Jag har under sommaren jobbat mellan 100-140 timmar i månaden. Jag jobbar inom restaurangbranschen. Jag har sen tidigare 5 semesterdagar sparade, och "tog ut" tre av dessa i början på sommaren. Till min förvåning visar min Lönespecifikation nu att jag för dessa tre dagar kommer att få lite drygt 500kr INNAN SKATT?? Detta trots att dem tre dagarna sammanlagt blir 18 timmar enligt mitt schema. Har varit i kontakt med dem ansvariga, och de påstår att allt är som det ska, och att allt är rätt. Jag jobbade betydligt mindre timmar i våras, om det nu skulle vara av betydelse för hur min semesterersättning blir. Vore väldigt tacksam om någon kunde ge mig ett bra svar

Vad dillar du om? För det första, är du timanställd eller är du fast anställd?

Om du är timanställd har du semestersättning. Då har du inga semesterdagar sparade, för då har du inte semesterdagar. Då ska du få en viss procent på din timlön i semesterersättning. Jag har inte i huvudet vad den ligger på, men det vet google.

Om du är fast anställd, så har du semesterdagar, men det spelar ingen roll hur många timmar du har jobbat. En semesterdags värde beräknas på en måandslön. Men 100 spänn om dagen, så låg månadslön har ingen i det här landet...
Citera
2018-08-16, 00:28
  #3
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatherMartin
Hej. Har en fråga jag gärna vill ha svar på, då jag tror att jag kan ha fått för lite semesterersättning.

Jag har under sommaren jobbat mellan 100-140 timmar i månaden. Jag jobbar inom restaurangbranschen. Jag har sen tidigare 5 semesterdagar sparade, och "tog ut" tre av dessa i början på sommaren. Till min förvåning visar min Lönespecifikation nu att jag för dessa tre dagar kommer att få lite drygt 500kr INNAN SKATT?? Detta trots att dem tre dagarna sammanlagt blir 18 timmar enligt mitt schema. Har varit i kontakt med dem ansvariga, och de påstår att allt är som det ska, och att allt är rätt. Jag jobbade betydligt mindre timmar i våras, om det nu skulle vara av betydelse för hur min semesterersättning blir. Vore väldigt tacksam om någon kunde ge mig ett bra svar

Om jag minns rätt, så är den lagstadgade semesterersättningen 12%. Så om vi säger att din timlön är 100:- så utgår det 12 kronor per arbetad timma i sem.ers.

Du "tog ut" semester i början av anställningen"? -Du kanske inte hade jobbat tillräckligt då?
-Kolla slutlönen, där bör det framgå vad du får/regleras angående semesterersättningen.

Säger vi att du tjänat 30.000 kronor totalt i lön, har du rätt till 12% i sem.ers på detta, alltså 3600:-
Citera
2018-08-16, 00:28
  #4
Medlem
FatherMartins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Vad dillar du om? För det första, är du timanställd eller är du fast anställd?

Om du är timanställd har du semestersättning. Då har du inga semesterdagar sparade, för då har du inte semesterdagar. Då ska du få en viss procent på din timlön i semesterersättning. Jag har inte i huvudet vad den ligger på, men det vet google.

Om du är fast anställd, så har du semesterdagar, men det spelar ingen roll hur många timmar du har jobbat. En semesterdags värde beräknas på en måandslön. Men 100 spänn om dagen, så låg månadslön har ingen i det här landet...

Jag ber om ursäkt om mitt inlägg är lite luddigt. Att uttrycka mig är uppenbarligen inte min starka sida... hur som helst. Jag har sparade semesterdagar, det står på min lönespec. Jag är tillsvidareanställd.
Citera
2018-08-16, 00:32
  #5
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatherMartin
Jag ber om ursäkt om mitt inlägg är lite luddigt. Att uttrycka mig är uppenbarligen inte min starka sida... hur som helst. Jag har sparade semesterdagar, det står på min lönespec. Jag är tillsvidareanställd.

Då spelar det ingen roll hur många timmar du har jobbat. Din semesterlön baserar sig på din månadslön. Finns det kollektivavtal där du jobbar?
Citera
2018-08-16, 00:33
  #6
Medlem
Man beräknar ju semesterlön på olika perioder, oftast perioden april-mars som är året för semester peng beroende på hur länge du jobbat på det ställe. Sedan har företaget en procentsats de beräknar pengen på beroende på va de är för avtal de ingår i. Är du timanställd i restaurangbranschen skulle ja tippa på 13,2%. De procenten räknas på din bruttolön under perioden du jobbar in dina semesterpengar. Säg att du jobbat där i några år, då baserar de nog troligtvis(om de har de vanliga semsteråret) din bruttolön från april förra året till mars i år med procentsatsen och där har du din semesterpeng du får utbetald denna sommar. Rörigt förklarat men har försökt iallafall
Citera
2018-08-16, 00:35
  #7
Medlem
FatherMartins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Då spelar det ingen roll hur många timmar du har jobbat. Din semesterlön baserar sig på din månadslön. Finns det kollektivavtal där du jobbar?

Det finns kollektivavtal där jag jobbar.
Citera
2018-08-16, 00:37
  #8
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatherMartin
Det finns kollektivavtal där jag jobbar.

Då står det antagligen där hur mycket lön du ska ha varje semesterdag. Det är baserat på din månadslön.
Citera
2018-08-16, 04:02
  #9
Medlem
Plizkens avatar
https://www.hrf.net/lon-och-villkor/...n/semesterlon/
Citera
2018-08-16, 06:42
  #10
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatherMartin
Hej. Har en fråga jag gärna vill ha svar på, då jag tror att jag kan ha fått för lite semesterersättning.

Jag har under sommaren jobbat mellan 100-140 timmar i månaden. Jag jobbar inom restaurangbranschen. Jag har sen tidigare 5 semesterdagar sparade, och "tog ut" tre av dessa i början på sommaren. Till min förvåning visar min Lönespecifikation nu att jag för dessa tre dagar kommer att få lite drygt 500kr INNAN SKATT?? Detta trots att dem tre dagarna sammanlagt blir 18 timmar enligt mitt schema. Har varit i kontakt med dem ansvariga, och de påstår att allt är som det ska, och att allt är rätt. Jag jobbade betydligt mindre timmar i våras, om det nu skulle vara av betydelse för hur min semesterersättning blir. Vore väldigt tacksam om någon kunde ge mig ett bra svar

Du får ju semesterersättning utöver din lön. Du har alltså lön som vanligt under en semesterdag plus semesterersättning.
Citera
2018-08-16, 09:31
  #11
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatherMartin
Hej. Har en fråga jag gärna vill ha svar på, då jag tror att jag kan ha fått för lite semesterersättning.

Jag har under sommaren jobbat mellan 100-140 timmar i månaden. Jag jobbar inom restaurangbranschen. Jag har sen tidigare 5 semesterdagar sparade, och "tog ut" tre av dessa i början på sommaren. Till min förvåning visar min Lönespecifikation nu att jag för dessa tre dagar kommer att få lite drygt 500kr INNAN SKATT?? Detta trots att dem tre dagarna sammanlagt blir 18 timmar enligt mitt schema. Har varit i kontakt med dem ansvariga, och de påstår att allt är som det ska, och att allt är rätt. Jag jobbade betydligt mindre timmar i våras, om det nu skulle vara av betydelse för hur min semesterersättning blir. Vore väldigt tacksam om någon kunde ge mig ett bra svar
Lite oklart vad du avser här. I rubriken skriver du semesterlön, i texten semesterersättning. Jag undrar om du inte trots allt menar semestertillägg, för summan verkar kunna överensstämma med den.
Citera
2018-09-21, 17:46
  #12
Medlem
Solituders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tieca
Man beräknar ju semesterlön på olika perioder, oftast perioden april-mars som är året för semester peng beroende på hur länge du jobbat på det ställe. Sedan har företaget en procentsats de beräknar pengen på beroende på va de är för avtal de ingår i. Är du timanställd i restaurangbranschen skulle ja tippa på 13,2%. De procenten räknas på din bruttolön under perioden du jobbar in dina semesterpengar. Säg att du jobbat där i några år, då baserar de nog troligtvis(om de har de vanliga semsteråret) din bruttolön från april förra året till mars i år med procentsatsen och där har du din semesterpeng du får utbetald denna sommar. Rörigt förklarat men har försökt iallafall

Hej. Kan inte skriva pm te dig. Kan man få din mail?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback