Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-15, 23:49
  #1
Medlem
Hej
Jag sitter i GX works 2 och försöker få ut en rest. Tyvärr hittar jag inget block för det.

Andra tanken var att avrunda neråt och räkna ut själv, lite fler block fast det får gå. Hittade ett fint block som heter INT fast den avrundar till närmaste heltal vilket tyvärr blir fel

Det jag vill uppnå är alltså t.ex. resten av 134/5 = 4
(134/5 = 26,8
26*5 = 130
134-130 = 4)

Några fina idéer, kanske finns något block som jag missat?
Citera
2018-08-15, 23:55
  #2
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas-u
Hej
Vet inte alls vad det du sysslar med är, men det ser ut som att du letar efter en modulofunktion, ofta kallad mod.

Returnerar enkelt uttryckt resten vid heltalsdivision.
https://en.wikipedia.org/wiki/Modulo_operation
Citera
2018-08-16, 00:15
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Vet inte alls vad det du sysslar med är, men det ser ut som att du letar efter en modulofunktion, ofta kallad mod.

Returnerar enkelt uttryckt resten vid heltalsdivision.
https://en.wikipedia.org/wiki/Modulo_operation

Tack så jättemycket, var presis ett sådant block jag letade efter
Citera
2018-08-16, 10:46
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas-u
Hej
Jag sitter i GX works 2 och försöker få ut en rest. Tyvärr hittar jag inget block för det.

Andra tanken var att avrunda neråt och räkna ut själv, lite fler block fast det får gå. Hittade ett fint block som heter INT fast den avrundar till närmaste heltal vilket tyvärr blir fel

Det jag vill uppnå är alltså t.ex. resten av 134/5 = 4
(134/5 = 26,8
26*5 = 130
134-130 = 4)

Några fina idéer, kanske finns något block som jag missat?

Nu verkar du redan ha fått hjälp av neksnor. Annars så skulle jag ha tipsat om euklides algoritm om du inte hittar ett färdigt block för modulär aritmetik.
Citera
2018-08-16, 10:47
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Nu verkar du redan ha fått hjälp av neksnor. Annars så skulle jag ha tipsat om euklides algoritm om du inte hittar ett färdigt block för modulär aritmetik.

Du får gärna lära mig vad det är också Aldrig hört.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback