Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-15, 23:23
  #1
Medlem
wirr3s avatar
Tjena!
Fick precis hem en ny gura från 4sound.
Och fick då med en instruktion hur man ställer "action" på gitarren.
Har ingen riktig koll på vad det ens är om jag ska vara ärlig.

Vad man kan tjäna på att ställa höjden på strängarna? Enklare att spela?
När vet man när höjden är bra på strängarna?
Och behöver jag ställa höjden när den är fabriksny?
Citera
2018-08-15, 23:36
  #2
Medlem
lemonzhellos avatar
Spelar du grymt försiktigt kan du sänka strängarna, har du hårdare anslag låter du kanske bli, eftersom det då kan gnissla.

Ju lägre desto mer lättspelat.

Edit: läs mer här till exempel:
https://www.guitarnet.se/sv-SE/tips-...nering-5883681
Citera
2018-08-16, 01:34
  #3
Medlem
beardbraids avatar
Spela ett tag, känn efter, låt guran sätta sig, sedan tar du den till en musikaffär och låter dem göra det och byta strängar om du är färsk på gitarrer, och så ber du att få titta på så lär du dig.
Citera
2018-08-16, 16:41
  #4
Medlem
wirr3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello
Spelar du grymt försiktigt kan du sänka strängarna, har du hårdare anslag låter du kanske bli, eftersom det då kan gnissla.

Ju lägre desto mer lättspelat.

Edit: läs mer här till exempel:
https://www.guitarnet.se/sv-SE/tips-...nering-5883681

Citat:
Ursprungligen postat av beardbraid
Spela ett tag, känn efter, låt guran sätta sig, sedan tar du den till en musikaffär och låter dem göra det och byta strängar om du är färsk på gitarrer, och så ber du att få titta på så lär du dig.
Hmm låter lite komplicerat. Skippar nog att göra det själv.

Men generellt sätt, brukar man behöva ställa höjden när den är ny från fabrik?
Det är en fender förövrigt.
Citera
2018-08-16, 19:09
  #5
Medlem
beardbraids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wirr3
Hmm låter lite komplicerat. Skippar nog att göra det själv.

Men generellt sätt, brukar man behöva ställa höjden när den är ny från fabrik?
Det är en fender förövrigt.

Ja man kan behöva göra det ny eller gammal eftersom trä är ett levande material (man behöver sällan göra det på en ny gitarr från en fysisk affär då affärens tekniker redan gjort det, eller så brukar det ingå) eller om man ändrar tjocklek på strängarna.

Om det inte skräller eller det är jobbigt att spela fort högt upp på halsen är rätt lugnt.

(Men handla gärna i fysisk butik i framtiden även om det är nån hundring dyrare då gitarrer är individer och sån här service brukar ingå.)
Citera
2018-08-16, 20:52
  #6
Medlem
wirr3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beardbraid
Ja man kan behöva göra det ny eller gammal eftersom trä är ett levande material (man behöver sällan göra det på en ny gitarr från en fysisk affär då affärens tekniker redan gjort det, eller så brukar det ingå) eller om man ändrar tjocklek på strängarna.

Om det inte skräller eller det är jobbigt att spela fort högt upp på halsen är rätt lugnt.

(Men handla gärna i fysisk butik i framtiden även om det är nån hundring dyrare då gitarrer är individer och sån här service brukar ingå.)
Okej! Det kan förklara varför gamla guran lät balle efter jag bytte strängar..

Nej det skräller inte eller liknande, tycker den är bekväm att lira med.

Sant det du säger. Men jag har typ 40 minuter till närmsta musikaffär så latade mig lite och klickade hem en gura istället.
Citera
2018-08-16, 21:23
  #7
Medlem
beardbraids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wirr3
Okej! Det kan förklara varför gamla guran lät balle efter jag bytte strängar..

Nej det skräller inte eller liknande, tycker den är bekväm att lira med.

Sant det du säger. Men jag har typ 40 minuter till närmsta musikaffär så latade mig lite och klickade hem en gura istället.

Stall och sadel är oftast rätt ok, man sysslar mer med dem om man har en klassisk som saknar stång.

Här är en video som förklarar stången, du kan kanske styra upp din gamla gura, och det är bra att förstå hur det funkar.

https://youtu.be/KFlIFN8oPDw
Citera
2018-08-17, 00:01
  #8
Medlem
wirr3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beardbraid
Stall och sadel är oftast rätt ok, man sysslar mer med dem om man har en klassisk som saknar stång.

Här är en video som förklarar stången, du kan kanske styra upp din gamla gura, och det är bra att förstå hur det funkar.

https://youtu.be/KFlIFN8oPDw
Tack! Ska kika lite på det där!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback