Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-15, 23:11
  #1
Medlem
Hej Flashback!

Jag har bestämt mig för att jag vill bli ingenjör, men jag grubblar på vilken inriktning jag ska välja. De jag främst har funderat på är I, F och M.

Jag har alltid haft lätt för att lära och är mycket intresserad av tillämpningar av matte såsom fysik. Av det vi har gjort på fysiken i gymnasiet hittills gillar jag främst mekanik och energi.

Jag är mycket intresserad av förnybar energi och miljöteknik, och jag skulle mycket gärna uppfinna smarta, hållbara energilösningar för att sedan tillämpa detta i affärsvärlden genom att starta företag som bygger på mina idéer. Elon Musk är en stor förebild. Då jag är inne på företagande har jag funderat mycket på I, jag tycker även det är intressant med ekonomi i allmänhet, främst företagande, startups, affärsliv, investeringar och börsen. I verkar för övrigt ha de roligaste kurserna jämfört med de andra utbildningarna.
Är I för otekniskt för att kunna jobba med innovativa energilösningar?
Funderar på att läsa I på LiTH, teknisk inriktning energi, antingen med master inom energi eller projekt, innovation och entreprenörskap.

Funderar även på F, kanske med master inom energisystem. Sen känns maskinteknik som ett mellanting, men jag är dock osäker på hur mycket man kan inrikta sig på energi på M. Är dessa utbildningar bättre för att bli en "innovatör"?

Hur stor nytta gör egentligen kurserna man läser på linjerna, har man redan efter utbildningen goda möjligheter att uppfinna nya lösningar inom t.ex. energi eller är det mest en grund att stå på, för att man sedan ska kunna fortsätta utvecklas och lära sig mer avancerade saker?

Hur stor roll skulle val av inriktning spela på t.ex. I, skulle jag kunna ta fram energilösningar med enbart energi som teknisk inriktning och en ekonomimaster?

Vad tror ni passar bäst för mig?

- I med master Projekt, innovation & entreprenörskap
- I med master energiteknik
- F med master energisystem + ev extrakurser i FEK och entreprenörskap
- M?

Andra förslag?

Tack för svar
__________________
Senast redigerad av qwertyuiopLR 2018-08-15 kl. 23:16.
Citera
2018-08-15, 23:28
  #2
Medlem
Kalle81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwertyuiopLR
Hej Flashback!

Jag har bestämt mig för att jag vill bli ingenjör, men jag grubblar på vilken inriktning jag ska välja. De jag främst har funderat på är I, F och M.

Jag har alltid haft lätt för att lära och är mycket intresserad av tillämpningar av matte såsom fysik. Av det vi har gjort på fysiken i gymnasiet hittills gillar jag främst mekanik och energi.

Jag är mycket intresserad av förnybar energi och miljöteknik, och jag skulle mycket gärna uppfinna smarta, hållbara energilösningar för att sedan tillämpa detta i affärsvärlden genom att starta företag som bygger på mina idéer. Elon Musk är en stor förebild. Då jag är inne på företagande har jag funderat mycket på I, jag tycker även det är intressant med ekonomi i allmänhet, främst företagande, startups, affärsliv, investeringar och börsen. I verkar för övrigt ha de roligaste kurserna jämfört med de andra utbildningarna.
Är I för otekniskt för att kunna jobba med innovativa energilösningar?
Funderar på att läsa I på LiTH, teknisk inriktning energi, antingen med master inom energi eller projekt, innovation och entreprenörskap.

Funderar även på F, kanske med master inom energisystem. Sen känns maskinteknik som ett mellanting, men jag är dock osäker på hur mycket man kan inrikta sig på energi på M. Är dessa utbildningar bättre för att bli en "innovatör"?

Hur stor nytta gör egentligen kurserna man läser på linjerna, har man redan efter utbildningen goda möjligheter att uppfinna nya lösningar inom t.ex. energi eller är det mest en grund att stå på, för att man sedan ska kunna fortsätta utvecklas och lära sig mer avancerade saker?

Hur stor roll skulle val av inriktning spela på t.ex. I, skulle jag kunna ta fram energilösningar med enbart energi som teknisk inriktning och en ekonomimaster?

Vad tror ni passar bäst för mig?

- I med master Projekt, innovation & entreprenörskap
- I med master energiteknik
- F med master energisystem + ev extrakurser i FEK och entreprenörskap
- M?

Andra förslag?

Tack för svar

I, då blir du nog lite mer generell med inriktning på det ekonomiska. Vill du mer sitta och forska och utveckla, bör du nog satsa M/F. Men verkar iof som du vill företaga lite.

Du ska nog inte förvänta dig att lära dig för mycket. Det är liksom inte 5 år energiteknik du får läsa. Mycket av tiden kommer gå bort på kurser som känns menlösa, statistik osv osv. Du lär dig nog mest på ditt första arbete sen. Kanske du ska söka dig till Norge där de har mer praktisk erfarenhet av energi

https://www.ntnu.no/studier/mtenerg

I Sverige blir det nog mer teori tyvärr.
Citera
2018-08-15, 23:46
  #3
Medlem
KTH har ett program som heter Energi & Miljö, hittar du tittat på det?
Citera
2018-08-15, 23:48
  #4
Medlem
Zaedrewss avatar
Teknisk fysik låter liksom perfa för dig! Håller tummarna för att du blir en svensk Elon Musk.
Citera
2018-08-16, 00:43
  #5
Medlem
Vill du jobba med att marknadsföra energilösningar någon annan utvecklat, eller jobba med organisationsfrågor, eller finansiering då är I lämpligast.

Vill du utveckla är nog Y lämpligast då den ger bredden. M kan naturligtvis vara lämplig om det är materialfrågor du vill jobba med.
Citera
2018-08-16, 00:46
  #6
Medlem
Teknisk matematik & teknisk fysik är ett påhitt av det svenska samhället. Det finns ingen som vet vad engineering physics är utomlands.
Citera
2018-08-16, 01:18
  #7
Medlem
alkalineVOLTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeisenHertz
Teknisk matematik & teknisk fysik är ett påhitt av det svenska samhället. Det finns ingen som vet vad engineering physics är utomlands.
Du har uppenbarligen 0 koll. Physics är mycket vanligt major utomlands. Förpesta inte tråden med nonsens
Citera
2018-08-16, 15:57
  #8
Medlem
B.S. Physics ≠ Eng Physics, teknisk fysik är som sagt något nytt. Kolla upp vad de utländska väletablerade universiteten erbjuder så får du dig nog en uppfattning du också.
__________________
Senast redigerad av HeisenHertz 2018-08-16 kl. 16:01.
Citera
2018-08-16, 18:57
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeisenHertz
Teknisk matematik & teknisk fysik är ett påhitt av det svenska samhället. Det finns ingen som vet vad engineering physics är utomlands.
Vad spelar det för roll? Teknisk fysik är fortfarande ett av de mest väl ansedda programmen i Sverige och ger dig en mycket stark grund att stå på.

P.S. Inte helt sant heller. Till exempel är Engineering Science på UoT i Kanada mycket likt teknisk fysik.
Citera
2018-08-16, 19:46
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeisenHertz
B.S. Physics ≠ Eng Physics, teknisk fysik är som sagt något nytt. Kolla upp vad de utländska väletablerade universiteten erbjuder så får du dig nog en uppfattning du också.

Från Wikipedia: ”Teknisk fysik tillkom för första gången som civilingenjörsutbildning vid Kungliga tekniska högskolan (KTH) i Stockholm 1932, även om fysikämnet fanns företrätt redan när KTH startade sin verksamhet 1827.”

Släpp sargen och kom ut på isen.
Citera
2018-08-17, 15:55
  #11
Medlem
Hade två klasskamrater som läste Ii med energiinriktning. De verkade mest flumma runt på sina kurser (när detta begav sig var energiinriktningen relativt ny). De plockade enkla 5r för lite ansträngning. Medan vi som pluggade systeminriktning fick slita rätt hårt med diverse programmeringslabbar i form av signalmoduleringar, filterteori etc för få HP dessutom som vi hade betydligt mycket svårare tentor än energi.

Mitt tips är att läsa igenom kursplanen noggrant så du inte blir besviken ifall energi inte motsvarar dina förväntningar.

Kan inte säga hur det är nu. Men oavsett vilket om du funderar på I på LiTH och har språkbehörigher rekommenderar jag att du läser Ii. De 20 HP som går till fackspråk istället för ekonomikurser är betydligt mer värdefulla för framtiden där du dessutom har ett obligatoriskt utlandsår. Läste själv Ii med japanska som språk på LiTH. Har du mer frågor om I/Ii generellt kan du dra ett pm.
Citera
2018-08-17, 18:24
  #12
Medlem
Maskin på KTH. Masterprofilerna som erbjuds har allt du efterfrågar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback