Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-15, 19:53
  #1
Medlem
Hej! Jag funderar om det är värt att köpa en xiaomi elspark och köra till jobbet. Enligt google maps tar det 26 minuter med cykel varav 33 min med publik trnasport, en annan applikation ger 32 minuter för samma sträcka. Det jag funderar på är hastighet vs cykel. Visst, alla cyklar olika och det beror ju på uppför eller nedförsbacke (cykel bör vinna på nedförsbacke medans något eldriver vinner på uppför).

Däremot är kanske min största fråga lite hur smidigt det är. En cykel är ju lätt att låsa. Däremot är ju en xiaomi väldigt lätt att bära med sig och fälla ihop men samtidigt så kanske det inte är lika gött om man ska stanna på ställen. Tar man en öl så funkar det väl oftast fine att ta med den in och ha lite uppsikt men att köpa mat t ex, någon som har en bra lösning?

Själv har jag tidigare köpt en airwheel vilket funkar relativt bra i städer som är bra anpassad för handikappade medans helt värdelöst för de som inte gör det. Alla typer av nivåskillnader gör åkandet rätt bökigt tyvärr så ångrar det köpet en hel del.
Citera
2018-08-15, 20:08
  #2
Moderator
Tystnads avatar
Jag fattar det så som att du menar att det finns en uppenbar stöldrisk med en elcykel (speciellt på jobbet stjäls det visst då man tvingas ställa den ute) därför är scootern bättre genom att kunna fällas ihop och ta med upp på jobbet.

Problemet jag ser det är att det måste vara fin och jämn asfalt hela vägen annars blir det väl för skakigt samt den riskera gå sönder.

Hjulen är intressanta på dessa... hur bra kvalite är det på dessa? Går det att byta hjulen själv lätt?
Just reparations biten tror jag man måste tänka på INNAN man köper en sådan.
dom lär slitas ner ganska fort på asfalt, dom får ju rulla väldigt mycket eftersom dom är så små.
Citera
2018-08-15, 21:02
  #3
Medlem
Hittade en tråd på swedroid som diskuterar elsparkcyklar. Skaffar du en som kan köra max 20km/h inga problem men kan den gå 21-25 måste den klassas som moped klass I och går den 26-45 km blir det klass II. Inte lätt det här men tråden ger lite mer utförliga svar.

https://swedroid.se/forum/threads/el...nheter.133232/
Citera
2018-08-15, 21:25
  #4
Medlem
Det låter inte som ett klockrent alternativ för din pendling. En scooter kan vara kanon för att knyta ihop en pendling där du tex använder den för att ta dig mellan t-bana och buss, eller hem och till pendeln och sedan till jobbet. Där är det ett plus att den är liten och går lätt att fälla ihop.

Som enda transport medel för en pendling på halvtimmen, utan kollektivtrafik, är den suboptimal. Köp en vanlig cykel istället, passa på nu under höstrean. 30 minuter klarar du utan att bli svettig och utan elhjälp. Bra kondis får du på köpet. Kolla på tex cykelkraft eller wiggle.
Citera
2018-08-15, 23:37
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertolucci
Det låter inte som ett klockrent alternativ för din pendling. En scooter kan vara kanon för att knyta ihop en pendling där du tex använder den för att ta dig mellan t-bana och buss, eller hem och till pendeln och sedan till jobbet. Där är det ett plus att den är liten och går lätt att fälla ihop.

Som enda transport medel för en pendling på halvtimmen, utan kollektivtrafik, är den suboptimal. Köp en vanlig cykel istället, passa på nu under höstrean. 30 minuter klarar du utan att bli svettig och utan elhjälp. Bra kondis får du på köpet. Kolla på tex cykelkraft eller wiggle.

Tyvärr jag kanske lite för otålig eller nåt samt att jag är väldigt varm av mig så jag tycker det är obehagligt redan efter 15 minuters gång och cykel. Jag har inget emot det på vägen hem men på väg till jobbet är det mindre kul.
Citera
2018-08-16, 03:35
  #6
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
Hittade en tråd på swedroid som diskuterar elsparkcyklar. Skaffar du en som kan köra max 20km/h inga problem men kan den gå 21-25 måste den klassas som moped klass I och går den 26-45 km blir det klass II. Inte lätt det här men tråden ger lite mer utförliga svar.

https://swedroid.se/forum/threads/el...nheter.133232/
Klass 1=45km/h klass 2=25km/h, ifrågasätter om en sådan scooter verkligen klassas som cykel klass 3, finns fler krav än bara hastigheten.
Citera
2018-08-16, 18:06
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Klass 1=45km/h klass 2=25km/h, ifrågasätter om en sådan scooter verkligen klassas som cykel klass 3, finns fler krav än bara hastigheten.
Bra att du rättar mig fick siffrorna lite fel.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback