Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-15, 19:52
  #1
Medlem
IRMEs avatar
Ska börja pendla till Stockholm från Uppsala snart och har bestämt mig för att åka movingo för 2200kr/månad så att jag kan åka SJ till stockholm och därefter ta tunnebanan till mitt arbete för att komma dit så snabbt som möjligt. Movinggo är ett ihopslagningskort som då slår ihop SJ-pendlingskort med 'UL/SL-kortet' för SL pendeln från Uppsala inklusive SL i Stockholm City.

Jag trodde att jag skulle kunna dra av allt över 11000 som reseavdrag, men det har visat sig i en annan tråd (och efter lite eftersökningar) att skatteverket endast godkänner reseavdrag för billigaste alternativet, vilket i såfall skulle vara ett UL/SL kort på 1600kr/månad.

Movinggo är alltså 12*2200=26400 per år*
UL/SL är 12*1600=19200 per år*

*Om man köper månadsbiljetter

Så det är ju absolut en skillnad, men jag har bedömt att det är bättre att kunna jobba lite på tåget och komma fram lite tidigare. Frågan är om jag skulle kunna bara spara undan vad UL/SL skulle ha kostat och sedan göra avdrag för detta, på ett år skulle jag alltså kunna 'få ut' 19200-11000 = 8200kr.

Vad händer dock om det blir en granskning och de vill ha kvitton? Kan jag försöka hänvisa till att min arbetsgivare är i Stockholm? Kan jag hävda att jag tappat bort dem för att bara bli av med avdraget eller gör jag mig skyldig till något, allvarligt brott de gör efterforskningar i? Kan man bara skicka in movinggo-kvitto isåfall och sedan hänvisa till vad UL/SL-'delen' av detta kort kostar?

Någon som har erfarenhet av detta eller liknande?
Citera
2018-08-15, 20:17
  #2
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Ska börja pendla till Stockholm från Uppsala snart och har bestämt mig för att åka movingo för 2200kr/månad så att jag kan åka SJ till stockholm och därefter ta tunnebanan till mitt arbete för att komma dit så snabbt som möjligt. Movinggo är ett ihopslagningskort som då slår ihop SJ-pendlingskort med 'UL/SL-kortet' för SL pendeln från Uppsala inklusive SL i Stockholm City.

Jag trodde att jag skulle kunna dra av allt över 11000 som reseavdrag, men det har visat sig i en annan tråd (och efter lite eftersökningar) att skatteverket endast godkänner reseavdrag för billigaste alternativet, vilket i såfall skulle vara ett UL/SL kort på 1600kr/månad.

Movinggo är alltså 12*2200=26400 per år*
UL/SL är 12*1600=19200 per år*

*Om man köper månadsbiljetter

Så det är ju absolut en skillnad, men jag har bedömt att det är bättre att kunna jobba lite på tåget och komma fram lite tidigare. Frågan är om jag skulle kunna bara spara undan vad UL/SL skulle ha kostat och sedan göra avdrag för detta, på ett år skulle jag alltså kunna 'få ut' 19200-11000 = 8200kr.

Vad händer dock om det blir en granskning och de vill ha kvitton? Kan jag försöka hänvisa till att min arbetsgivare är i Stockholm? Kan jag hävda att jag tappat bort dem för att bara bli av med avdraget eller gör jag mig skyldig till något, allvarligt brott de gör efterforskningar i? Kan man bara skicka in movinggo-kvitto isåfall och sedan hänvisa till vad UL/SL-'delen' av detta kort kostar?

Någon som har erfarenhet av detta eller liknande?

Du får inte ut 8 200. Avdraget på din beskattningsbara inkomst är på 8 200.
Citera
2018-08-15, 20:19
  #3
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Du får inte ut 8 200. Avdraget på din beskattningsbara inkomst är på 8 200.

därav 'få ut'
Citera
2018-08-15, 20:22
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
därav 'få ut'

Du 'får ut' cirkus 2460 - 4500 kr.
Om du åker hela 2018.

Om du börjar åka i höst så får du noll tillbaka av staten för resorna 2018.
Citera
2018-08-15, 20:25
  #5
Medlem
hakanthebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
därav 'få ut'

Du får en sänkning av skatten på dessa 8200:-
Kan bli runt 30% av detta beloppet.

( 2 på den )
__________________
Senast redigerad av hakantheb 2018-08-15 kl. 20:28. Anledning: 2
Citera
2018-08-15, 20:30
  #6
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Du 'får ut' cirkus 2460 - 4500 kr.
...

Citat:
Ursprungligen postat av hakantheb
Du får en sänkning av skatten på dessa 8200:-
Kan bli runt 30% av detta beloppet.

( 2 på den )

Men herregud vad ni går in på detaljer. Det är inte det jag frågar efter Som det ser ut nu så är det ju väldigt binärt, antingen får jag ett avdrag eller inte. Dvs. Kan jag resonera som jag har tänkt? Är det orimligt? Chanser för att bli upptäckt? Är det ens ett brott / går det att bevisa?
__________________
Senast redigerad av IRME 2018-08-15 kl. 20:39.
Citera
2018-08-15, 20:38
  #7
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Om du börjar åka i höst så får du noll tillbaka av staten för resorna 2018.

Kan väl tillägga att det är väl snarare så att jag kommer åka hela 2019 har jag väl tänkt. Förmodligen ett par år framåt om det inte är alldeles för tungt med pendlingen.
Citera
2018-08-15, 21:39
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Men herregud vad ni går in på detaljer. Det är inte det jag frågar efter Som det ser ut nu så är det ju väldigt binärt, antingen får jag ett avdrag eller inte. Dvs. Kan jag resonera som jag har tänkt? Är det orimligt? Chanser för att bli upptäckt? Är det ens ett brott / går det att bevisa?


Jag förstår faktiskt inte riktigt vad du menar med att "spara undan vad UL/SL skulle ha kostat".

Om du pendlar Uppsala-Stockholm så har du ju en kostnad, antingen med Movingo eller UL/SL. På vad sätt sparar du vad UL/SL skulle ha kostat?
Citera
2018-08-15, 21:57
  #9
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Jag förstår faktiskt inte riktigt vad du menar med att "spara undan vad UL/SL skulle ha kostat".

Om du pendlar Uppsala-Stockholm så har du ju en kostnad, antingen med Movingo eller UL/SL. På vad sätt sparar du vad UL/SL skulle ha kostat?

Äh, det kanske var lite kryptiskt.

Menar alltså att om priserna förändras under tiden så håller jag koll på vad 'det billigaste alternativet' hade kostat och bara skickar in ett avdrag för det.
Citera
2018-08-16, 06:46
  #10
Medlem
Du får göra avdrag för en skälig kostnad, vilket i detta fall borde vara ul/sl kort. Och oavsett om du väljer att betala för en dyrare pendling så ska det inte vara några som helst problem att göra avdrag för den "skäliga" kostnaden. Spara dina movinggo kvitton och berätta för skatteverket hur du resonerat om de skulle begära ut kvitton.
Citera
2018-08-17, 06:56
  #11
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kht86
Du får göra avdrag för en skälig kostnad, vilket i detta fall borde vara ul/sl kort. Och oavsett om du väljer att betala för en dyrare pendling så ska det inte vara några som helst problem att göra avdrag för den "skäliga" kostnaden. Spara dina movinggo kvitton och berätta för skatteverket hur du resonerat om de skulle begära ut kvitton.


Tack, verkar vettigt när jag läst lite närmare också
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback