Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-15, 18:12
  #1
Medlem
bjornebarns avatar
Jag har en fråga i första hand avseende ansökan om att få behålla ett PUT vid längre utlandsvistelse, och i andra hand på vilka grunder man kan motsätta sig återkallelse av ett PUT efter en längre utlandsvistelse.

I 4kap23§ utlänningsförordning framkommer det klart och tydligt att en anmälan om att få behålla sitt PUT vid längre utlandsvistelse (upp till två år) måste inkomma senast en vecka före utresan.

Är detta ett absolut krav, eller går det att överklaga en ansökan som har blivit avslagen pga att ansökan är för sent inkommen?

Om ens PUT återkallas i enlighet med 7kap7§ utlänningslag pga för lång utlandsvistelse, går ett sådant beslut att överklaga och på vilka grunder kan man få behålla det trots en de facto lång utlandsvistelse?
Citera
2018-08-15, 18:45
  #2
Medlem
Det är ett absolut krav.

Och du fattar själv vad alla andra fattar, om din respektive inte är här men borta

Vem behöver längre utlandsvistelse, om man är intresserad av uppehållstillstånd och anknytning till Sverige?
Citera
2018-08-15, 18:55
  #3
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det är ett absolut krav.

Och du fattar själv vad alla andra fattar, om din respektive inte är här men borta

Vem behöver längre utlandsvistelse, om man är intresserad av uppehållstillstånd och anknytning till Sverige?

Jag kanske inte heller är "här"... *facepalm*

Vi kanske inte vill vänta i 13-19 månader (enligt Migrationsverket) på att skaffa ett nytt TUT nästa gång vi flyttar tillbaka till Sverige? *facepalm*
__________________
Senast redigerad av bjornebarn 2018-08-15 kl. 19:06.
Citera
2018-08-16, 00:13
  #4
Medlem
Överklaga kan du ju alltid, men ha inga förväntningar på att utfallet ändras.

Sådana grunder som man exempelvis kan peka på är om migrationsverkets beslut har fattats felaktigt eller på felaktiga grunder. Eller så kanske du har meddelat migrationsverket om uppgifter som är väsentliga i frågan, vilka migrationsverket försummat. Eller om du blivit kidnappad på utlandssemestern. Typ sådana grunder kan jag tänka mig är godtagbara.

Egna vagare ursäkter/förklaringar om varför du tycker att du borde få behålla PUT vid längre utlandsvistelse lär inte hålla då det i först och främst handlar om att påvisa att migrationsverket gjort fel vid beslutet. Annars kan dom alltid bara luta sig tillbaka mot något resonemang likt detta: "Vi fattade ett korrekt beslut, baserat på den information som var tillgänglig för oss vid tidpunkten. Vi har följt regelboken och gjort de åtgärder som åligger oss". I stort sätt är det denna argumentation från migrationsverkets sida som behöver slås i spillror om man ska nå någon framgång som motpart.
Citera
2018-08-16, 09:27
  #5
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Överklaga kan du ju alltid, men ha inga förväntningar på att utfallet ändras.

Sådana grunder som man exempelvis kan peka på är om migrationsverkets beslut har fattats felaktigt eller på felaktiga grunder. Eller så kanske du har meddelat migrationsverket om uppgifter som är väsentliga i frågan, vilka migrationsverket försummat. Eller om du blivit kidnappad på utlandssemestern. Typ sådana grunder kan jag tänka mig är godtagbara.

Egna vagare ursäkter/förklaringar om varför du tycker att du borde få behålla PUT vid längre utlandsvistelse lär inte hålla då det i först och främst handlar om att påvisa att migrationsverket gjort fel vid beslutet. Annars kan dom alltid bara luta sig tillbaka mot något resonemang likt detta: "Vi fattade ett korrekt beslut, baserat på den information som var tillgänglig för oss vid tidpunkten. Vi har följt regelboken och gjort de åtgärder som åligger oss". I stort sätt är det denna argumentation från migrationsverkets sida som behöver slås i spillror om man ska nå någon framgång som motpart.

Så det finns inga bestämmelser om "synnerliga skäl" som det brukar finnas för annat? Om återkallelsen tex skulle leda till att man separeras från sina barn?

Annars är ju så klart ett alternativ att man folkbokför sig i Sverige igen utan att flytta dit, lämnar in ansökan om att få behålla PUT igen och sedan folkbokför sig som utflyttad... fast de kanske ser igenom det?
Citera
2018-08-16, 13:49
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Så det finns inga bestämmelser om "synnerliga skäl" som det brukar finnas för annat? Om återkallelsen tex skulle leda till att man separeras från sina barn?

Annars är ju så klart ett alternativ att man folkbokför sig i Sverige igen utan att flytta dit, lämnar in ansökan om att få behålla PUT igen och sedan folkbokför sig som utflyttad... fast de kanske ser igenom det?

Om du bor utomlands så anses du inte ha behov av PUT. Bor du utomlands med dina barn så blir ni ju inte separerade. Om du bor utomlands men barnen bor i Sverige så har du inte behov av PUT just nu, men du kan använda anknytning till barnen som argument vid en ny PUT-ansökan när du tänkt att flytta till Sverige igen.

Jag är inte alls insatt i utlänningslagen, så någon med bättre koll kan säkert ge ett bättre svar. Men en snabb koll i kapitel 4 och 5 verkar inte nämna något om hinder vid synnerliga skäl eller liknande i samband med återkallat PUT. Så därför ser jag det som att du isf får argumentera för ett felaktigt grundat myndighetsbeslut enligt allmänna principer. Jag ser dock inte hur du i din situation skulle kunna nå framgång med en sådan talan, för jag kan inte se att migrationsverket gjort något fel.

Dock förekommer begreppet synnerliga skäl till att bevilja PUT enligt 5:6, vilket eventuellt kan användas som argument för varför du borde ha PUT. Men det är ju något som du kan hävda först då du har för avsikt att bo i Sverige. Att bo utomlands och försöka söka om PUT bara "för att det är bra att ha" lär knappast att gå igenom.
__________________
Senast redigerad av DJ-Emerald 2018-08-16 kl. 13:51.
Citera
2018-08-16, 14:13
  #7
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Dock förekommer begreppet synnerliga skäl till att bevilja PUT enligt 5:6, vilket eventuellt kan användas som argument för varför du borde ha PUT. Men det är ju något som du kan hävda först då du har för avsikt att bo i Sverige. Att bo utomlands och försöka söka om PUT bara "för att det är bra att ha" lär knappast att gå igenom.

Fast nu handlar det i huvudsak inte om att "det är bra att ha". PUT innehas redan, eftersom vi har bott i Sverige. Nu är vi tillfälligt i några år utomlands pga arbete, men kommer att komma tillbaka till Sverige. Nästa Sverigevistelse kommer dock vara i ungefär två år, varefter vi kommer vara utomlands igen. Problemet här är att om PUT blir återkallat nu, så måste vi söka nytt TUT för nästa Sverigevistelse. TUT kan dock ansökas om först efter att den svenska medborgaren har flyttat tillbaka till Sverige. Vi kan alltså påbörja processen som kan ta upp till 19 månader, först iom att vår nästa Sverigevistelse startar. Sedan bara några månader efter att ha erhållit det nya TUT så kommer vi flytta ut från Sverige igen...

(man får i normala fall inte ansöka om TUT när man är i Sverige på turistvisum och man får heller inte vänta i Sverige)

Det ser med andra ord ut som att vårt enda alternativ är att låtsas flytta tillbaka till Sverige tidigare, och hoppas att vi inte straffas av den nya folkbokföringslagen...

Tack för dina svar
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback