Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-15, 18:36
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrfragvis
Säffle skulle kunna vara nåt, har du någon erfarenhet av den staden?

Jag har erfarenhet av staden, vet inte ens om det är en stad, men den är inte kul alls. Bara pinsamma barn med pinsamma epatraktorer. Och donken. Finns en del invandrare där, ja, särskilt på donken.

Åmål kanske är bättre, men jag hade nog inte rekommenderat det heller, om du vill ha så lite invandrare som möjligt. Detta mest för att i vårt område (kommer från Dalsland) så finns arbetsförmedlingen endast i Åmål, vilket betyder att flertalet invandrare är där med. Annars är det nog rätt trevligt

Mellerud är fint det med
Citera
2018-08-15, 19:16
  #14
Medlem
Det kan finnas ett antal välgrundade skäl till varför det är en låg grad invandrare på dessa orter:


* Hög andel egnahem/låg andel hyresrätter. Brukar mest känneteckna välbeställda kommuner som Vellinge och Danderyd men kan givetvis finnas även på "landsbygden" eller i vissa mindre städer och samhällen. Skillnaden där mot de välbeställda kommunerna är att husen kostar som en ny bil eller under en halv miljon samt att pensionärsinslaget (dvs grannar som bott där i 40-50 år och "vet hur saker ska vara") är högt.

* Svag ekonomisk utveckling. Eftersom dessa orter inte följde med under "rekordåren" (de var inte beroende av att bruket expanderade på samma sätt) har de kanske inte särskilt många hyresrätter som hyrs av något statligt verk men du har heller ingen ekonomisk utveckling att tala om som skett sedan andra världskriget. Om du inte kan jobba hemifrån, syssla med hantverkeri, gift in dig i någon svärfars verksamhet eller står ut med att vara underskötare på vårdhemmet är det svårt att se vilka arbetsuppgifter du kan ta dig an om du kommer utifrån utan kontakter på plats.

* Det kan vara så att orten p.g.a. ovannämnda förutsättningar har ganska få invandrare men i kommunen i stort kan de vara många p.g.a. kommunsammanslagningarna som skedde kring 1970 och där alla kommunerna som gick upp i storkommunen hade skilda förutsättningar. Dvs i statistik och genom omfördelningsprinciper får du vara med om att delta i och betala för denna verklighet i alla fall.


Sanningen och den bittra kalken att svälja är att du aldrig kommer "kunna flytta ifrån problemen" helt och hållet någonstans i dagens Sverige. Det är liksom så ett samhälle fungerar.


Ska jag ge TS något "lugnande besked" är att mindre militärstäder där militären fortfarande är kvar (Karlskrona, Eksjö, Enköping) åtminstone inne i själva städerna i mina ögon har relativt få invandrare jämfört med många andra ställen i Sverige men som sagt att titta på hela kommunen är en annan sak (Eksjö har en mängd samhällen i kommunen med flyktingförläggningar som exempel).
Citera
2018-08-15, 23:42
  #15
Medlem
Europes avatar
Finns det verkligen sådana städer i Sverige?

Citat:
Ursprungligen postat av Mrfragvis
Jag hittade statistik här för er som är nyfikna, http://www.scb.se/hitta-statistik/st...ingsstatistik/
Jag gick igenom alla kommuner och den med lägst hade 6.2% utlandsfödda. Notera att de inte finns en enda kommun i Sverige utan afghaner, syrianer mm..

Dock finns det mer invandrare i städerna än ute på landsbygden, så de lär inte ha så "liten" andel utlandsfödda som 6,2%.
Citera
2018-08-19, 11:50
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Falköping

Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Falköping

Tyvärr inte, det är min hemstad men bor inte där längre men gör återbesök ibland och jag känner inte igen staden alls. Det har visserligen alltid funnits en rejäl drös invandrare i den staden sen de första stora flyktingströmmarna till Sverige. Redan tidigt 90-tal var ställen som Bergsliden mer eller mindre en flyktingförläggning, vilket jag växte upp nära och som förpestade min uppväxt. Wetterlinsgatan är också en klassisk invandrargata, testa att åka dit.

Dock finns det några fina villaområden kvar som är helt besparade eländet, men på något sätt kommer du ändå alltid i kontakt med eländet var du än bor i den staden.
Citera
2018-08-20, 20:55
  #17
Medlem
Adelaides avatar
Visby är både Sveriges vackraste stad och den stad med minst utlänningar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback