Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-15, 16:33
  #1
Medlem
exades avatar
Hej.
Vet inte vart jag ska börja men...
Jag fick iaf utskrivet tramadol 2013 för smärta, men ung och dum så tog det inte länge innan jag manipulerade mig till oxycontin istället (sa att jag krmapade på tramadol). Hade i början 10mg osv, sen utökade det till 98st 20mg oxycontin (depot) för kronisk smärta. Vid detta laget hade jag fortfarande hyfsad kontroll och tog de mest för smärtan, men inte alltför länge går, sen skriver läkaren en dag ut även 98st 20mg oxynorm ovanpå de långtidsvärkande vilket jag inte ens frågat efter!
Det ökade alltså min dos dubbelt, och på oxynormen så får du garanterat effekten av ruset. Depot måste man tugga.
Skrev ut de med 3 månaders intervall, och vid den tiden så gick allt åt helvete.. köpte även extra på gatan efter ett tag och låg på doser upp mot 260mg/dag + benso för att få nodda.

Men jag tog tag i mig själv och gick ned från 260mg/dag - 40mg/dag och det tog över ett år. Men hade även korta återfall den perioden också. Så haft grova avtändningar hundratals gånger..

Men iaf, jag klarade mig ett par månader på 40mg/dag och det var för mig som att vara ren då det endast dämpade fysiska symptom och lite av smärtan. Sen helt plötsligt i fjol, i höstas..så får jag reda på att det inte blir någon operation för smärtan pga. sjukvården låtit lederna bli sämre
(pga. att de inte viljat ge remiss direkt,tog 3år att få komma till överläkare) för en operation.. samtidigt efter det så tog det slut med mitt ex (hon hade verkligen motiverat mig under tiden jag gått ned till 40mg) så när det hände samtidigt så spårade det ur totalt... gick upp till 160mg/dag+ igen med benso till... var inte ens lycklig under den tiden, smärtan gick inte ens maskera med 200mg oxycontin.
Sen dess har jag gjort flera försök att gå ned till 80mg/dag som jag skall ligga på (det jag får utskrivet) för att någon gång trappa ned till 0.. men måste få kontroll på suget..Mitt problem ligger inte i avtändningarna utan efteråt.
Gått/går till återfallsprevention osv men tycker inte det gör mig någon skillnad alls.. Så fort man sitter ned vid datorn kommer tankarna om att flumma.. och visst jag börjar gymma mm. Men det täcker inte många timmar på dygnet, har heller inga pengar att göra något praktiskt.
Så vafan gör man? Viljas finns verkligen där att vara ren. Tog precis en hemsk avtändning igen på 1,5 vecka och ligger nu på 80mg/dag igen men vettskrämd att man kommer ta extra sen spårar det ur igen, eftersom jag inte har bra förutsättningar att lyckas hålla mig borta.

Frågat soc om hem men de säger att ''man måste vara ren innan'' VAFAN är det för jävla idé då..
Börjar bli desperat... inte ens jag orkar att ta avtändning efter avtändning år ut och år in. Har gjort det i 2-3 år nu! allt själv också, får ingen hjälp från varken sjukvården eller soc egentligen.
Citera
2018-08-15, 17:31
  #2
Medlem
blodigdiarres avatar
Gå till din läkare och begär remiss till subutexklinik och håll soc borta från den behandlingen helt och hållet.
Citera
2018-08-15, 20:01
  #3
Medlem
exades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blodigdiarre
Gå till din läkare och begär remiss till subutexklinik och håll soc borta från den behandlingen helt och hållet.

Hur hade en subutexklinik hjälpt mig menar du? ersätta en drog med en annan? mitt sug kommer fortfarande vara där.
Citera
2018-08-15, 20:06
  #4
Medlem
Bästa är väll om du åker till canada eller Sydafrika och genomgår ”Ibogaine” behandling. Kan göras hemma själv men kan bli farligt då, så rekommenderar att du åker till proffsen.

EDIT: det är 95%+ success rate och du slipper witvdrawals i minst 2 veckor.
Citera
2018-08-15, 20:09
  #5
Medlem
blodigdiarres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exade
Hur hade en subutexklinik hjälpt mig menar du? ersätta en drog med en annan? mitt sug kommer fortfarande vara där.
Vilken socialkärring har tutat i dig den där jävla skiten? Gå in i tråden i morgon igen så ska jag ha gett dig en förklaring om vad subutex är och hur den hjälper och vad subutex inte är.
Citera
2018-08-15, 20:14
  #6
Medlem
exades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blodigdiarre
Vilken socialkärring har tutat i dig den där jävla skiten? Gå in i tråden i morgon igen så ska jag ha gett dig en förklaring om vad subutex är och hur den hjälper och vad subutex inte är.

Jag vet mycket väl vad subutex är, missbrukade även det ett tag.
Citera
2018-08-15, 20:14
  #7
Medlem
Ha4kioskvaltareJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exade
Hej.
Vet inte vart jag ska börja men...

Tillhör du en smärtklinik?
Citera
2018-08-15, 20:16
  #8
Medlem
exades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ha4kioskvaltareJ
Tillhör du en smärtklinik?

Nej, men har varit på en förut.

edit. eller var på Smärtkliniken - Capio S:t Görans Sjukhus , det var där överläkaren bedömde vad som kunde göras i form av operation mm.
__________________
Senast redigerad av exade 2018-08-15 kl. 20:18.
Citera
2018-08-15, 20:28
  #9
Medlem
Ha4kioskvaltareJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exade
Nej, men har varit på en förut.

Ok, synd att du inte är det längre. Kan du kanske få komma tillbaka till den? De läkarna är ju generellt sett mer insatta i t.ex. oxycontin än andra läkare. Smärtläkaren kan (fast långt ifrån alla gör) läkemedelsrotera så att man håller toleransen nere per preparat. Rotera och trappa ned.

Ett annat alternativ är ju en inneliggande utsättning. Låt säga att man börjar på 160 mg/dygn och tar bort 10mg varannat dygn så tar det i runda slängar en månad.

Kan du få en second opinion på ledoperationen? Det lät ju tragiskt att dessa tre åren gjort en förbättrande operation omöjlig.

För en del som lyckas sätta ut oxycontinet kan norspanplåster och Gabapentin fungera bra mot smärtan.
Citera
2018-08-15, 20:51
  #10
Medlem
exades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ha4kioskvaltareJ
Ok, synd att du inte är det längre. Kan du kanske få komma tillbaka till den? De läkarna är ju generellt sett mer insatta i t.ex. oxycontin än andra läkare. Smärtläkaren kan (fast långt ifrån alla gör) läkemedelsrotera så att man håller toleransen nere per preparat. Rotera och trappa ned.

Ett annat alternativ är ju en inneliggande utsättning. Låt säga att man börjar på 160 mg/dygn och tar bort 10mg varannat dygn så tar det i runda slängar en månad.

Kan du få en second opinion på ledoperationen? Det lät ju tragiskt att dessa tre åren gjort en förbättrande operation omöjlig.

För en del som lyckas sätta ut oxycontinet kan norspanplåster och Gabapentin fungera bra mot smärtan.
Ett annat alternativ är ju en inneliggande utsättning. Låt säga att man börjar på 160 mg/dygn och tar bort 10mg varannat dygn så tar det i runda slängar en månad.

Har långsam nedtrappning från vårdcentralen , men just nu har jag sagt som det är till dem, att jag inte klarar ligga på 80mg/dag ens och tar återfall, för att sedan gå ned.. så för tillfället ligger det på paus, men annars är det 5mg/varje vecka som gäller.
Men problemet är som sagt suget och inte själva avtändningen för min del.

Kan du få en second opinion på ledoperationen? Det lät ju tragiskt att dessa tre åren gjort en förbättrande operation omöjlig.
^Ja, det är väldigt tragiskt hur man blir behandlad i dagens svenska Sjukvård, den är totalt kass.. Ska gå till patientnämnden för vad läkaren gjorde med utskrivning mm när jag är på fötter. ang second opinion Nja, ingen idé.. jag märkte att han var ärlig.. han kalkylerade riskerna och allting så det är kört, han sa dock att smärtan kan försvinna allt ifrån ett år-30 år ^^ (har med rygg att göra)
Men jag har accepterat att jag får gå utan och ha smärta... men som sagt, suget är problemet!
Citera
2018-08-15, 21:35
  #11
Medlem
blodigdiarres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exade
Jag vet mycket väl vad subutex är, missbrukade även det ett tag.
Subutex är ett läkemedel när man har det på recept. När man missbrukar som du säger att du gjort, så är det inte något mer än just knark, en form av knark som, leder till misär och död. Läkemedel är något helt annat. Jag ska inte slösa mer av din eller min tid åt något som du redan vet. Jag tycker i och för sig det är onödigt att du låter socialkärringars tyckande och ovetenskapliga pladder leder dig vidare i misär och död när alternativet kan vara liv och självrespekt.
Citera
2018-08-15, 21:53
  #12
Medlem
exades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blodigdiarre
Subutex är ett läkemedel när man har det på recept. När man missbrukar som du säger att du gjort, så är det inte något mer än just knark, en form av knark som, leder till misär och död. Läkemedel är något helt annat. Jag ska inte slösa mer av din eller min tid åt något som du redan vet. Jag tycker i och för sig det är onödigt att du låter socialkärringars tyckande och ovetenskapliga pladder leder dig vidare i misär och död när alternativet kan vara liv och självrespekt.


Men som sagt, det hade inte ens hjälpt mig med suget? förklara gärna för mig hur en subutexklinik skulle hjälpa mig att inte ta och flumma på mer sub eller tram eller något annat utan korstolerans?

Sen så skulle jag dock kunna pusha soc på behandlingshemmet kanske, för enligt mig är det rent skitsnack att man måste vara helt ren först, handlar bara om resurser och pengar. För vet folk som åkt till behandlingshem utan att varit ren först + en som var på ett hem där de först hade han på en låst avdelning för avgiftning 2 veckor, sen släpptes man ut i den öppna..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback