Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-16, 16:44
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Hej allesammans!

Nu är det så här att efter drygt ett år i arbetslivet så börjar jag sakta men säkert inse att ingenjör kanske inte var det jag skulle utbildat mig till.

OM du gillar att lära ut så ja varför inte. Matematik är dock kanske inte det roligaste ämnet att vara lärare i. Dina lektioner kommer ju bestå i att skriva upp matematiska bevis och räkna tal på tavlan i tjugo minuter och sedan titta på när eleverna själva sitter och räknar i sina böcker. Och sedan några gånger per år skapa och rätta prov.

Blir nog rätt enformigt. Jag hade satsat på att iaf även ha behörighet till Fysiken. Så som jag minns det så var fysiklektionerna mer fartfyllda och du har större frihet att lägga upp lektionerna/bestämma vad som skall gås igenom. Dessutom så är fysik intressant, hade alltid många och långa diskussioner med min fysiklärare och lektionerna var alltid roliga, medan matten alltid kändes seg och trist.

Kan ju såklart till viss del bero på läraren .

Att studera utan studiestöd låter ju lite jobbigt dock. Enbart pedagogiken är nog inte speciellt svår, ganska mycket flum som jag förstått det. Men om du ska läsa fysik paralellt så blir det nog bara helgerna du hinner jobba på, så blir inte mcyket fritid under studietiden...
Citera
2018-08-16, 21:51
  #26
Medlem
Jannebigplays avatar
Många svar är väldigt ignoranta anser jag. Lärare är ett drömjobb om man hittar sina rutiner, tycker det är roligt att undervisa samt hittar en bra skola. Det är som natt och dag mellan olika skolor och vill man undervisa på gymnasiet så är många elever väldigt motiverade.

Gällande om du ska plugga till fysiken eller inte så skulle jag göra det om du ABSOLUT vill undervisa i det och det på gymnasiet. För att undervisa i fysik på högstadiet räcker 45 hp. Dock är det en enorm brist på matematiklärare så du kan i princip välja och vraka.
Citera
2018-08-16, 23:16
  #27
Medlem
Har kompisar som har över 35k som lärare, en över 40k.


Det är väl inte så illa pinkat?
Citera
2018-08-17, 07:42
  #28
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Många svar är väldigt ignoranta anser jag. Lärare är ett drömjobb om man hittar sina rutiner, tycker det är roligt att undervisa samt hittar en bra skola. Det är som natt och dag mellan olika skolor och vill man undervisa på gymnasiet så är många elever väldigt motiverade.

Gällande om du ska plugga till fysiken eller inte så skulle jag göra det om du ABSOLUT vill undervisa i det och det på gymnasiet. För att undervisa i fysik på högstadiet räcker 45 hp. Dock är det en enorm brist på matematiklärare så du kan i princip välja och vraka.

Ja vissa låter kanske lite negativa men jag har ju ingen riktig insyn i området och vet därmed inte om det stämmer eller inte. Är du lärare eller har på annat sätt koll på det här?

Egentligen vill jag inte ABSOLUT undervisa i fysik. Fysik är intressant och jag tycker det är kul så jag skulle kunna undervisa i det om det är det som krävs för att få en heltidstjänst men det bästa hade varit att få en heltidstjänst som matematiklärare.

Citat:
Ursprungligen postat av Mialterego
Har kompisar som har över 35k som lärare, en över 40k.


Det är väl inte så illa pinkat?

Just lönen tror jag inte behöver vara några problem. Man hör det klagas ganska mycket på lärarlöner men så som jag förstår det har de det rätt bra lönemässigt ändå. Men de som klagar kanske sätter lönen i relation till arbetsbelastningen vilken kanske är jättehög för vissa.
Citera
2018-08-17, 08:22
  #29
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Ja vissa låter kanske lite negativa men jag har ju ingen riktig insyn i området och vet därmed inte om det stämmer eller inte. Är du lärare eller har på annat sätt koll på det här?

Egentligen vill jag inte ABSOLUT undervisa i fysik. Fysik är intressant och jag tycker det är kul så jag skulle kunna undervisa i det om det är det som krävs för att få en heltidstjänst men det bästa hade varit att få en heltidstjänst som matematiklärare.



Just lönen tror jag inte behöver vara några problem. Man hör det klagas ganska mycket på lärarlöner men så som jag förstår det har de det rätt bra lönemässigt ändå. Men de som klagar kanske sätter lönen i relation till arbetsbelastningen vilken kanske är jättehög för vissa.

Jag arbetar som lärare i Stockholm. Lönen är bra i Stockholm, här är ingångslönen på högstadiet runt 35k i samtliga ämnen, som matematiklärare med legitimation skulle du kunna kräva 40k, speciellt om du har arbetslivserfarenhet sedan tidigare. Sedan som sagt. Arbetsmiljö beror enormt mycket på vilken skola du hamnar på. Många på flashback fokuserar på att det är stökigt i skolan. Detta kanske stämmer på vissa förortsskolor. Den stora boven enligt mig, speciellt på gymnasiet är att du kan åka på att ha väldigt många klasser och kurser vilket gör att rättnings- och dokumentationsbördan blir väldigt stor. Dock kan du i princip välja och vraka bland skolor som matematiklärare så arbetsintervjuerna kommer mer handla om att du frågar ut skolorna vad de kan erbjuda istället för tvärtom.
Citera
2018-08-17, 10:02
  #30
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Jag arbetar som lärare i Stockholm. Lönen är bra i Stockholm, här är ingångslönen på högstadiet runt 35k i samtliga ämnen, som matematiklärare med legitimation skulle du kunna kräva 40k, speciellt om du har arbetslivserfarenhet sedan tidigare. Sedan som sagt. Arbetsmiljö beror enormt mycket på vilken skola du hamnar på. Många på flashback fokuserar på att det är stökigt i skolan. Detta kanske stämmer på vissa förortsskolor. Den stora boven enligt mig, speciellt på gymnasiet är att du kan åka på att ha väldigt många klasser och kurser vilket gör att rättnings- och dokumentationsbördan blir väldigt stor. Dock kan du i princip välja och vraka bland skolor som matematiklärare så arbetsintervjuerna kommer mer handla om att du frågar ut skolorna vad de kan erbjuda istället för tvärtom.

Om det du säger är sant (vi är ju på Flashback trots allt ) så låter det ju bra. Lönen du beskriver ligger i linje med vad jag har hört, iaf i Stockholm, och det där med att alla skolor är olika arbetsmiljömässigt köper jag definitivt. Det gymnasium jag gick på var inte stökigt alls (friskola om det är relevant. Har av någon anledning en känsla att friskolor är lugnare än kommunala i regel) och det kanske gör att jag har en lite förvrängd syn på arbetsmiljön är eftersom den enda gymnasieerfarenhet var ifrån en lugn skola.

Det här med att välja och vraka hoppas jag verkligen du har rätt på också. Som jag skrivit tidigare har jag inga jätteproblem med att lära ut två ämnen men absolut bäst skulle det vara om jag slapp läsa upp en hel del fysik för att också få behörighet i det ämnet.
Citera
2018-08-18, 00:27
  #31
Medlem
JehovasFittslems avatar
1. Lyssna inte så mycket på olyckskorparna. Arbetsmiljö och lön för en gymnasielärare är i många fall helt okej, särskilt om du jobbar på natur- och teknikprogrammen.

2. Det här med friskolor och kommunala skolor har du fått om bakfoten. Kommunala gymnasier har oftast högre lön för mindre jobb. Friskolekneg är instegsjobb som är lättare att få när du saknar erfarenhet. Det finns en anledning till att Academediakoncernen har typ 25% personalomsättning varje år...

3. Vad det låter så borde din utbildning i dagsläget innebära att du har ämnesbehörighet för matte och teknik på gymnasiet. Matte är dock ett stort ämne där det är brist på lärare så det borde inte vara något problem att hitta jobb med enbart det ämnet. Eller så låter rektorn dig undervisa även i fysik trots att du saknar formell behörighet, sånt är inte ovanligt.

4. Det finns i dagsläget redan en del möjligheter att få betalt för din KPU-utbildning om du samtidigt arbetar deltid som obehörig lärare. Fler möjligheter är på gång, tex har Fridolin som vallöfte att satsa statliga pengar på detta: http://skolvarlden.se/artiklar/2-mil...gga-och-fa-lon
Citera
2018-08-20, 09:00
  #32
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JehovasFittslem
1. Lyssna inte så mycket på olyckskorparna. Arbetsmiljö och lön för en gymnasielärare är i många fall helt okej, särskilt om du jobbar på natur- och teknikprogrammen.

2. Det här med friskolor och kommunala skolor har du fått om bakfoten. Kommunala gymnasier har oftast högre lön för mindre jobb. Friskolekneg är instegsjobb som är lättare att få när du saknar erfarenhet. Det finns en anledning till att Academediakoncernen har typ 25% personalomsättning varje år...

3. Vad det låter så borde din utbildning i dagsläget innebära att du har ämnesbehörighet för matte och teknik på gymnasiet. Matte är dock ett stort ämne där det är brist på lärare så det borde inte vara något problem att hitta jobb med enbart det ämnet. Eller så låter rektorn dig undervisa även i fysik trots att du saknar formell behörighet, sånt är inte ovanligt.

4. Det finns i dagsläget redan en del möjligheter att få betalt för din KPU-utbildning om du samtidigt arbetar deltid som obehörig lärare. Fler möjligheter är på gång, tex har Fridolin som vallöfte att satsa statliga pengar på detta: http://skolvarlden.se/artiklar/2-mil...gga-och-fa-lon

1. Helst hade man ju undervisat för natur- och/eller teknikprogrammen då de förmodligen har mer engagerade elever och sedan är ju nivån lite högre också vilket gör det roligare. Gällande lön och arbetsmiljö tror jag också att det kan överdrivas åt det negativa hållet en del.

2. Aha, det visste jag inte. Jag trodde det var i princip tvärtom.

3. Jag har pratat med studievägledaren för ämneslärarprogrammet och de håller just nu på att se över vilka behörigheter (utöver matematik) som jag har. De skulle kolla upp teknik och fysik. Teknik tror jag att jag har behörighet att undervisa i men inte fysik.

4. Tack för länken! Hade ingen aning om det där så ska se över det och se om det är någonting jag kan utnyttja.
Citera
2019-07-09, 11:43
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Hej allesammans!

Nu är det så här att efter drygt ett år i arbetslivet så börjar jag sakta men säkert inse att ingenjör kanske inte var det jag skulle utbildat mig till. Jag pluggade civilingenjör i teknisk fysik och elektroteknik men främst har jag ett intresse för matematik i första hand och till viss del fysik. Programmering (vilket den förkrossande majoriteten av mina medstudenter jobbar med) tilltalar mig knappt alls.
Just det sistnämnda gör det lite kämpigare på arbetsmarknaden och det är knappast så att jag kan välja och vraka bland arbetsgivarna.

Eftersom matematik ligger mig väldigt varmt om hjärtat så har jag därför börjat få tankarna om att jag kanske skulle söka in till KPU (Kompletterande Pedagogisk Utbildning) för att därmed bli behörig matematiklärare för gymnasiet (har >120hp matematik).

Nu till frågorna:
  • Eftersom jag pluggade civilingenjör i teknisk fysik och elektroteknik har jag även en del högskolepoäng i fysik men tyvärr inte tillräckligt för att kunna ha det som andra ämne. Är det värt att under KPUn läsa ungefär 30hp fysik för att även kunna bli lärare i det? Fysik intresserar mig mindre än matematik men jag tänker att man förmodligen är mer attraktiv på arbetsmarknaden, kan begära högre lön och kanske har lättare att få heltidsanställning.
  • Jag läste på the interwebz att det kan vara svårt att få en heltidstjänst på gymnasiet om man endast är behörig lärare i 1 ämne, i mitt fall matematik, stämmer det?
  • Jag tänkte, om jag genomför detta, läsa min KPU i Linköping där det finns en möjlighet att börja VT2019 90hp på helfart eller HT2019 90hp på halvfart. Jag har efter mina civilingenjörsstudier slut på CSN och måste därmed arbeta under tiden jag läser, är det därför bättre att jag läser KPUn på halvfart, jobbar (som vikarie eller liknande för att få erfarenhet) och engagerar mig i studentlivet eller klarar man av att jobba in cirka 8000-10000kr i månaden samtidigt som man läser KPU på helfart?
    Betänk även att jag (som jag skrev ovan) kanske kommer läsa in 30hp fysik också. Jag har svårt att se hur jag skulle klara av helfart KPU, jobba, plugga fysiken och kanske engagera mig i studentlivet samtidigt.
  • Eftersom jag inte helt trivs med mitt nuvarande jobb så vill jag helst sätta igång med KPU så fort som möjligt. Väljer jag dock att plugga på halvfart så måste jag vänta ett helt år innan jag kan börja. Är det vettigt att påbörja helfartsstudierna VT2019 för att sedan när hösten kommer byta till "halvfartsKPUn" och fortsätta med den tills jag är klar?

Lite rörigt inlägg kanske men hoppas folk förstår hur jag tänker och kan komma med svar.

Tack på förhand!



Ser att inlägget är något år gammalt, men försöker ändå. Jag går lite i samma banor och undrar bara hur det gick för dig?
Citera
2019-07-09, 21:20
  #34
Medlem
henkegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarackObama10
Ser att inlägget är något år gammalt, men försöker ändå. Jag går lite i samma banor och undrar bara hur det gick för dig?
Lite OT kanske men vad är det som fått er att tvivla på ingenjörsyrket? Intressant att få input som studerande. Har förövrigt också trott att teknisk fysik gav de bästa möjligheterna på arbetsmarknaden inte bara inom programmering, men detta kanske är en aning glorifierat?
Citera
2019-07-21, 20:23
  #35
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarackObama10
Ser att inlägget är något år gammalt, men försöker ändå. Jag går lite i samma banor och undrar bara hur det gick för dig?

Jag gav till slut upp tanken. Hamnade i en lite annan roll på jobbet som blev roligare så det var därför.
Citera
2019-11-27, 09:30
  #36
Medlem
Verkar vara en växande trend det här att gå från civ-ing till lärare. Jag känner för närvarande två civilingenjörer som läser KPU för att kunna jobba som legitimerad lärare. Ofta är teknik dock det enda ämnet som man har tillräckligt med poäng i för inte behöva läsa fler poäng inom ämnet, men det blir såklart på vilken civ-ing inriktning man har.

Ingen av dem är helt klara med sin KPU så jag vet inte ännu om dem blir nöjda mitt sitt karriär-byte, men egentligen så är det inga problem att komma tillbaka till ingenjörsyrket om man inte trivs som lärare. Dubbelexamen ger såklart bara mer möjligheter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback