Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-15, 16:51
  #13
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Övriga nätverksdiskussioner
/Moderator
Citera
2018-08-15, 16:55
  #14
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Har du nätverksuttag/fiber in i hemmet? Även om huset är anslutet till Comhem så kan det även finnas andra anslutningspunkter utöver Comhem. Har du inget annat förutom 3-hål i väggen och telefonjack så får du nedgradera till adsl eller välja mobilt, har du fiber in eller nätverksuttag in så lär det ju vara statsnät eller liknande med flera leverantörer att välja på.
Citera
2018-08-15, 18:04
  #15
Medlem
iSvempas avatar
Vi tar allt från början. Jag har bott här i 18 år och samtidigt skaffade jag mig ett abonemang hos Comhem med router med tre hål i väggen. För fem år sedan böt man router.
För 18 år sedan fanns inte autogiro så jag betalade mina räkningar genom Swedbank.

Sedan kom alla efter varandra med krav på autogiro, hyresvärden, elverket, comhem och några till.
Allt flöt på och allt kändes smidigt med autogiro. Alltid har jag fått papperfaktura trots autogiro. Jag har för mig att man kan avsäga sig den om man loggar in på Comhems hemsida, men jag har inte brytt mig. Det spelar ju ingen rol om jag får ett brev mer eller inte det är ju bara att kasta.

De gånger jag fått faktura som skall betalas utanför autogiro har jag fått två brev någon dag efter varandra som jag betalat manuellt och inte tänkt mer på det.
När jag kontaktade Comhem och undrade varför dom inte lägger alla fakturor på autogiro fick jag till svar att det var deras rutiner med vissa fakturor. Det till och med står på fakturan att den skall betalas manuellt, även fast alla andra fakturor betalas med Autogiro.

Nu till problemet.

I dag fick jag pappersfakturan från Comhem för nästa månad. På den har man lagt in ett Påminnelsfakurabelopp på 60:- Jag har varken beställt någonting eller fått någon papperfaktura om denna faktura så varför en Påminnelsefaktura på 60:-

Jag börjar få mina aningar därför har jag kontaktat kontoret för att undersöka om fler fått påminnelsfakturor som dom inte väntat sig för att brevbäraren som är ny har slängt postsäckar som är orsaken till varför folk inte fått sina fakturor som blivit till Påminnelsfakturor. Om några dagar får jag besked om kontoret har fått in fler klagomål.
Citera
2018-08-18, 22:37
  #16
Medlem
iSvempas avatar
Ringer man Comhem Kundtjänst blir man placerad som nummerr 125 i kön, självklart lägger man på.
Loggar jag in på Comhems hemsida och skickar ett meddelande om Påminnelsefakturan så är det ingen som svarar. När jag kollar fakturorna på deras hemsida ser jag ingenting om att fakuror inte betalats men på nästa Autogirofaktura har man lagt på Påminnelsesumman 60:-

De gånger jag tidigar har fått fakturorna har det stått på den ena Autogiro och den andra manuell betalning, då undrar man ju varför två när dom kunde bakat ihop båda i en och samma Autogirofaktura.

Det sjuka är att de senaste gångerna har jag fått min normala räkning för autogiro och ingen mer faktura men på nästa månads autogirofaktura har man lagt på påminnelsebeloppet utan att jag fått någon faktura med argt meddelande om att jag inte betalt faktura och därför påförts påminnelseavgift. Ingenting om detta alls ändå påminnelsesumma 60:- som är inbakad på sista autogirofakturan, med det har Comhem bevisat att det går att baka ihop alla fakturor till en Autogirofaktura Jag har inte beställt någonting från Comhem. På måndag går jag upp på Comhems huvudkontor på Fleminggatan eftersom jag bor i kvarteret bredvid med en kopia av detta brev och ber dem lösa problemet med skitstövlarna i Härnösand som skickar fakturorna.
Citera
2018-08-19, 01:50
  #17
Medlem
Är det samma kontonummer du skall betala till på fakturan?
Är det comhems riktiga konto?
Citera
2018-08-19, 02:27
  #18
Medlem
Tripportreats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSvempa
Ringer man Comhem Kundtjänst blir man placerad som nummerr 125 i kön, självklart lägger man på.
Loggar jag in på Comhems hemsida och skickar ett meddelande om Påminnelsefakturan så är det ingen som svarar. När jag kollar fakturorna på deras hemsida ser jag ingenting om att fakuror inte betalats men på nästa Autogirofaktura har man lagt på Påminnelsesumman 60:-

De gånger jag tidigar har fått fakturorna har det stått på den ena Autogiro och den andra manuell betalning, då undrar man ju varför två när dom kunde bakat ihop båda i en och samma Autogirofaktura.

Det sjuka är att de senaste gångerna har jag fått min normala räkning för autogiro och ingen mer faktura men på nästa månads autogirofaktura har man lagt på påminnelsebeloppet utan att jag fått någon faktura med argt meddelande om att jag inte betalt faktura och därför påförts påminnelseavgift. Ingenting om detta alls ändå påminnelsesumma 60:- som är inbakad på sista autogirofakturan, med det har Comhem bevisat att det går att baka ihop alla fakturor till en Autogirofaktura Jag har inte beställt någonting från Comhem. På måndag går jag upp på Comhems huvudkontor på Fleminggatan eftersom jag bor i kvarteret bredvid med en kopia av detta brev och ber dem lösa problemet med skitstövlarna i Härnösand som skickar fakturorna.

Berätta gärna hur det gick, jag misstänker att du kommer bli hänvisad till deras kundtjänst.

//tripportreat
Citera
2018-08-19, 04:53
  #19
Medlem
iSvempas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tripportreat
Berätta gärna hur det gick, jag misstänker att du kommer bli hänvisad till deras kundtjänst.

//tripportreat

Comhem på Fleminggatan kommer säkert ta hand om brevet med kopia på fakturan och ringa Comhem i Härnösand och utreda saken, men jag misstänker att jag får ett meddelande om att dom inte gjort något fel och hänvisar till att dom skickat faktura som jag bara struntat i att betala. Ord mot ord som dom vinner. 60:-är väl inte hela världen. Jag har krävt i brevet att från och med nu måste Comhem samla samtliga räkningar under en och samma månad i en enda Autogirofaktura, då kan inte det som hände hända, men dom åberopar säkert att sina rutiner kan och vill dom inte ändra på. Dom är för stora att bråka med. Det är deras datoriserade fakturasystem som skickar ut fakturorna och den gör aldrig några fel anser dom nog. Jag återkomnmer.
Citera
2018-08-21, 21:50
  #20
Medlem
iSvempas avatar
Under tiden jag väntat på svar fick jag ett mejlsvar på mitt mejl till Comhem där dom hävdar att dom inte har gjort något fel. I mejlet anges datumet 20/8 när jag betalade fakturan på 237:- vilket jag gjorde samma dag den damp ner på hallgolvet.
I nästa mening berättar man att förfallodagen var den15/8 därför påfördes jag påminnelseavgift och att man skickat påminnelsefaktura till mig innan. Varför skulle jag kollat förfallodatumet på en faktura jag fick samma dag jag betalade den.

Jag har varken fått något påminnelsebrev och varför skickar dom fakturan på 237:- samma dag den förfaller. Ett bevis på att Comhem ljuger, men eftersom ord står mot ord så lär jag stå där med Svarte Petter och tvingas att betala.

Detta indikerar om att Comhems faktueringsmachin inte haft koll på datum. Det är vedertagen praxis att skicka ut fakturor några veckor innan de förfaller så man hinner betala dem. Om Comhem hade lagt ihop denna faktura med de andra jag betalar varje månad genom Autogiro då hade problemet aldrig uppstått. Jag har påtalat detta i mejlsvaret till Comhem.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback