Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-08-23, 17:59
  #25
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spelmissbruket
Senaste åren har jag stört mig väldigt mycket på hur mycket flygplan låter. Vissa jag pratat om det med håller med mig och tycker det i vissa fall låter överdrivet högt (Söderort, inte jättenära en flygplats ens). Tycker det är något jag lagt märke till sen ungefär 3 år tillbaka. Tidigare har jag inte störts av detta eller upplevt det. Antingen har jag börjat tänka på det, eller så har dom ändrat rutt, regler om hur lågt dom får flyga eller något.

Tid på dygnet spelar ingen roll, det är dygnet runt.

Är det någon som håller koll på hur högt flygplan måste flyga över städer för att inte "störa"? Jag kan tänka mig att djur stressas mycket av det också.

Någon som känner igen sig?
Kan det vara ambulanshelikoptrar du hör? Dom flyger lågt och dygnet runt.

Bor man någorlunda nära någon av deras rutter låter det rejält och upp till någon minut.
Citera
2018-08-24, 15:44
  #26
Medlem
iSvempas avatar
Som gammal pilot vet jag att flyg som skall till flygplatser måste tilldelas landningsbana och det får dom av tornet i början av Ctrl (Kontrollzonen runt flygplatsen) som har koll på rätt vindriktning så piloten inte landar i medvind. Sträckan från ytterkanten av Ctrl och in till landningsbanan heter Finalen och den måste han hålla sig på.

Ena landningsbanan till Bromma går nästan parallellt bredvid Tranebergsbron och jag bor på Övre Kungsholmen, ett stenkast frå bron, men jag hör aldrig några ljud från flygplan förutom när en gammal DC3:a dundrar förbi med sina gamla högljudda motorer.

Enligt lag får inga plan flyga mellan 23.00 till 05.00.

Landande plan glidflyger med minimal hjälp från motorerna därför är dom nästan tysta.

Däremot startande plan måste ha bra fart på motorerna för att lyfta. En annan sak ifall motorerna lägger av under start för att inte störta har man full kraft på motorerna redan från start som får upp farten på planet och höjden som kan glidflyga till lämpligt gärde där man nödlandar utanför tättbebyggt område.

Moderna flygplan hörs knappt alls.

Det som folk irriteras av är förmodligen helikoptrarna som dygnet runt kör patienter till akutsjukhusen innanför tullarna som man blandar ihop med flygplan.
Citera
2018-09-20, 16:59
  #27
Medlem
En stor del av befolkningen jobbar på natten, alla dessa störs av Brommaflyget. Det vore bättre ur infrastruktur synpunkt om all flygtrafik i Stockholm flyttade till Arlanda.
Citera
2018-09-22, 21:44
  #28
Medlem
Spelmissbrukets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSvempa
text.

Tack för svaret!

Jag är rätt säker på att jag hör jetmotorer på nattetid ibland, men även helikoptrar. Dock sällan mitt i natten, utan snarare vid 01-02. Är du helt säker på att verkligen inga som helst flygplan får flyga över stockholm efter 23 och att inga heller gör det? Får dom inte ens bara flyga över oss på 10.000 meter om dom inte ska landa?

Men ja, det kanske är helikoptrar då. Du kanske har rätt.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback