Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-15, 10:34
  #1
Medlem
Spelmissbrukets avatar
Senaste åren har jag stört mig väldigt mycket på hur mycket flygplan låter. Vissa jag pratat om det med håller med mig och tycker det i vissa fall låter överdrivet högt (Söderort, inte jättenära en flygplats ens). Tycker det är något jag lagt märke till sen ungefär 3 år tillbaka. Tidigare har jag inte störts av detta eller upplevt det. Antingen har jag börjat tänka på det, eller så har dom ändrat rutt, regler om hur lågt dom får flyga eller något.

Tid på dygnet spelar ingen roll, det är dygnet runt.

Är det någon som håller koll på hur högt flygplan måste flyga över städer för att inte "störa"? Jag kan tänka mig att djur stressas mycket av det också.

Någon som känner igen sig?
__________________
Senast redigerad av Spelmissbruket 2018-08-15 kl. 10:37.
Citera
2018-08-15, 10:49
  #2
Medlem
Flyger dom över stad, så är det för landning eller efter take-off. Annars är det 10 000 meter, och det hör du inte.

Söderort så befinner du dig i direkt läge för allt som händer på Bromma, men där sker inga rotationer mellan 23:00 och 05:00.

Sluta tänk på det och fokusera på något annat vettigare.
Citera
2018-08-15, 11:00
  #3
Medlem
Jernmaskens avatar
Man stör sig på ljud när man blir äldre. Kan vara det som drabbat dig
Citera
2018-08-15, 11:03
  #4
Medlem
Spelmissbrukets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Flyger dom över stad, så är det för landning eller efter take-off. Annars är det 10 000 meter, och det hör du inte.

Söderort så befinner du dig i direkt läge för allt som händer på Bromma, men där sker inga rotationer mellan 23:00 och 05:00.

Sluta tänk på det och fokusera på något annat vettigare.

Du har säkert rätt men det hörs på nätterna ofta, inte lika frekvent som dag/kväll men det gör det. Vad innebär rotation? Att dom flyger lågt iom landning/takeoff? I så fall flyger inte dom andra heller 10.000 meter för tro mig, det hörs, tydligt.

Det är svårt att sluta tänka på det. Jag har försökt, men tycker som, med anledningen till trådstarten, att det låter högt. Det går liksom inte bara att tänka bort.
Citera
2018-08-15, 11:04
  #5
Medlem
Spelmissbrukets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jernmasken
Man stör sig på ljud när man blir äldre. Kan vara det som drabbat dig

Jag är under 30, under 25 när jag la märke till det första gångerna.
Citera
2018-08-15, 11:08
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spelmissbruket
Jag är under 30, under 25 när jag la märke till det första gångerna.

Är du säker på att det du hör är flygplan? Det kan inte vara tinitus då? Du skriver själv att du hör detta dygnet runt, så ofta flyter inte flygplan...

Har du utsatt dina öron för höga ljud tidigare, hög musik?

Är du spelmissbrukare är du antagligen stressad, och sådant kan öka risken för tinitus.
Citera
2018-08-15, 11:13
  #7
Medlem
Spelmissbrukets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHager
Är du säker på att det du hör är flygplan? Det kan inte vara tinitus då? Du skriver själv att du hör detta dygnet runt, så ofta flyter inte flygplan...

Har du utsatt dina öron för höga ljud tidigare, hög musik?

Är du spelmissbrukare är du antagligen stressad, och sådant kan öka risken för tinitus.

Nej gud nej, folk runt mig hör det också, vissa säger att det kan vara irriterande ibland och andra säger att dom inte "tänker" på det. Men nej, absolut inget sånt.

Jag förstår ju att jag kanske är "Känslig" för ljud och liksom registrerar ljuden medans andra bara låter det gå förbi obemärkt. Men med tanke på att flera vänner har sagt att dom håller med, det låter lite väl högt när flygplanen åker förbi så är jag trygg med att det inte är någon sjukdom.

Och det är ju inte konstant. Det är väl 1-2 gånger i timmen i perioder, ibland inte alls och ibland mer. Jag har kollat på flygradar och fått det bekräftat att det var flygplan över, men ibland har det inte varit det, då blir jag lite konspiratorisk och tänker om det är något militärt eller nåt. :P
Citera
2018-08-15, 11:17
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spelmissbruket
Du har säkert rätt men det hörs på nätterna ofta, inte lika frekvent som dag/kväll men det gör det. Vad innebär rotation? Att dom flyger lågt iom landning/takeoff? I så fall flyger inte dom andra heller 10.000 meter för tro mig, det hörs, tydligt.

Det är svårt att sluta tänka på det. Jag har försökt, men tycker som, med anledningen till trådstarten, att det låter högt. Det går liksom inte bara att tänka bort.

Rotation betyder start och landning. Bromma är stängd på natten.

Sover du inte på nätterna som normala människor?
Citera
2018-08-15, 11:18
  #9
Moderator
Neksnors avatar
Jag har ibland hört flygplan på 10000 meter (enligt Flightradar) som passerat mer eller mindre rakt över mig. Det verkar krävas att att det är tyst (ingen vägtrafik i närheten), klart väder och öppen yta (jag gissar att skog dämpar). Det senaste jag hörde som fick mig att vända upp huvudet var en A330 från Turkisk Airlines. Det kan kanske, jag ska försöka kolla nästa gång, handla om att flygplanet just när det passerade mig gasade lite extra för att byta höjd.
Citera
2018-08-15, 11:20
  #10
Medlem
Du lider ju, enligt dina inlägg, av både psykisk och fysisk ohälsa.
Citera
2018-08-15, 11:28
  #11
Medlem
Spelmissbrukets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Rotation betyder start och landning. Bromma är stängd på natten.

Sover du inte på nätterna som normala människor?

Ibland nattsuddas det.

Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du lider ju, enligt dina inlägg, av både psykisk och fysisk ohälsa.

Som jag nämnde i tidigare inlägg så verkar jag störa mig på ljud inte många andra stör sig på, men jag har bollat den här diskussionen med folk i min närhet som också tycker det är väldigt högljutt ibland.

Så nu kan vi sluta diskutera mig, det finns fler och inte bara jag som upplevt detta och jag har förstått att du inte själv upplever det, lämna då diskussionen till dom som upplever det som ett problem.
Citera
2018-08-15, 11:42
  #12
Medlem
Spelmissbrukets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Jag har ibland hört flygplan på 10000 meter (enligt Flightradar) som passerat mer eller mindre rakt över mig. Det verkar krävas att att det är tyst (ingen vägtrafik i närheten), klart väder och öppen yta (jag gissar att skog dämpar). Det senaste jag hörde som fick mig att vända upp huvudet var en A330 från Turkisk Airlines. Det kan kanske, jag ska försöka kolla nästa gång, handla om att flygplanet just när det passerade mig gasade lite extra för att byta höjd.

Håller med, har också varit inne på hemsidor och sett att dom ligger på ca 39.000 ft (11.000 m) men trots det låter det. Dock är dom flesta på väg uppåt då som du säger.

Enkel googling leder till att flygplan låter ganska högt i området när dom stiger.

Så det är väl helt enkelt bara en fråga om person till person, vilka som tänker på det och inte. Många reagerar med "Nu när du säger det så låter det faktiskt illa." och andra säger "Nä tycker inte det låter så mycket." och vissa säger "Jag har också tänkt på det, det är riktigt irriterande.".
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback