Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-15, 01:42
  #1
Medlem
Om bankmannen uppger de har befintlig kund i ett sällskap. Sedan nämner ålder samt inkomst till en potentiell låntagare arbetandes i samma sällskap och denna personen enkelt kopplar vem det rör sig om. Vilka påföljer kan brytande av tysthetsplikten ge i detta fall?
Citera
2018-08-15, 02:00
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motorisk
Om bankmannen uppger de har befintlig kund i ett sällskap. Sedan nämner ålder samt inkomst till en potentiell låntagare arbetandes i samma sällskap och denna personen enkelt kopplar vem det rör sig om. Vilka påföljer kan brytande av tysthetsplikten ge i detta fall?

Om det leder till ekonomisk skada kan banken bli skadeståndsskyldig.
Annars inga påföljder.

Brytande av banksekretess innebär inte brott mot tystnadsplikt och är inte straffbart.
Citera
2018-08-15, 06:11
  #3
Medlem
cacas avatar
Inget konstigt, banken jag har brukar anordna champagne provning och andra evenemang där även investeringstips pressenteras. Saken är det att det endast är de som har en viss förmögenhet eller över en viss inkomst som bjuds in, så går man på det så vet alla att man har minst en summa på banken.
Vore bättre man fick infon om investeringen på annat sätt då de oftast kör på lokala uteställen. Man outar sig ju ganska rejält om man följer med på nått sånt ju.
Citera
2018-08-15, 11:05
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Inget konstigt, banken jag har brukar anordna champagne provning och andra evenemang där även investeringstips pressenteras. Saken är det att det endast är de som har en viss förmögenhet eller över en viss inkomst som bjuds in, så går man på det så vet alla att man har minst en summa på banken.
Vore bättre man fick infon om investeringen på annat sätt då de oftast kör på lokala uteställen. Man outar sig ju ganska rejält om man följer med på nått sånt ju.

Fast då väljer man själv närvara och inte detsamma.

I detta fall informerar banken om min speicifika lön till en person inom samma organisation. Eftersom jag tjänar betydligt mer än personen, kan osämja skapas och frågor börjar ställas.
Citera
2018-08-15, 12:57
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motorisk
Fast då väljer man själv närvara och inte detsamma.

I detta fall informerar banken om min speicifika lön till en person inom samma organisation. Eftersom jag tjänar betydligt mer än personen, kan osämja skapas och frågor börjar ställas.

Som sagt så är inte brott mot banksekretess inkluderat i brottet "brott mot tystnadsplikt", det är inte straffbart.

Om du lider ekonomisk skada av det kan du dock få skadestånd.
Men då måste man så klart kunna bevisa skadan och vara beredd att driva en skadeståndsprocess mot banken.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback