Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-15, 00:43
  #1
Medlem
Tuttdyrkarens avatar
Tja! Åker till London på fredag för att kolla på wrestling framför allt, men hoppas även ta en bira på nån klassisk pub innan och kanske spendera lite tid på nått rave eller något efteråt, i den mån jag hinner.

Mitt flyg landar 12:35 på Gatwick. Jag ska vara på plats på wrestlingarenan 17:00. Hur kommer jag billigast från Gatwick till Bethnal Green? Det får gärna vara billigt som sagt, men det får inte ta för lång tid heller. Någon bra buss kanske?

Kan någon rekommendera något kul att göra i Bethnal Green-området fram tills showen börjar? Nån schysst pub som är öppen den tiden? Nått kul museum? Marknader? Butiker? Öppen för det mesta.

Tror showen borde sluta runt 22:00. Vill gärna festa lite också. Gillar elektronisk musik och techno, men att dra iväg på något äkta rave långt ut från stan känns korkat, då mitt plan från Heathrow går 06:00 dagen efter.

Söker alltså bra techno/trance/något i den stilen, mellan 22:00 och 04:00, för då borde jag ju bege mig mot Heathrow.

Tunnelbanan går väl förbi Heathrow. Vad kostar en enkelbiljett i tunnelbanan? Går det att köpa en enkelbiljett på stationen kl. 04 på natten eller måste jag köpa det i förväg?

Tack på förhand!
Citera
2018-08-15, 01:26
  #2
Medlem
Kollade priser nu. Den billigaste varianten med tåg är nog Gatwick Express, 14.50 pund för en anytime ticket. Om du inte bokar med Southern trains, och köper en ”advanced ticket”. Hittade en sådan för 12 pund. Men då gäller det en specifik avgång på fredag, något som du väljer själv. Missar du den så får du alltså köpa en ny biljett. Något som kan vara värt att tänka på. Med EasyBus kostar det runt 8 pund på fredag, men restiden till London Victoria (centrala London) tar 1 timme och 50 minuter. Så satsa på tåget.

Från Victoria Rail Station går du sedan till Victoria Underground station. Du tar sedan Victoria line to Oxford Circus. Byter där till Central line till Bethnal Green.

Victoria and Albert: Childhood museum finns i Bethal Green, öppen 10.00-17.45. Gratis inträde. Du kanske hinner med ett besök där? Annars finns det inte direkt några marknader, sevärdheter etc i just Bethal Green. Det finns ju saker i närliggande stadsdelar, men frågan är hur mycket du hinner med.

Du kommer inte kunna ta tunnelbanan så tidigt på morgonen, utan ditt bästa alternativ är N9-bussen från Trafalgar Square/Charing Cross station till Heathrow Central Bus Station (Terminal 5). Eftersom den tar 1 timme och 15/20 minuter ungefär, så måste du tänka på det. Med tanke på att du troligen vill vara vid Heathrow vid en specifik tidpunkt. Du borde snarare vara framme till Heathrow kl. 4 snarare än att åka då. Även om du hade kunnat ta tunnelbanan, så hade du fått räkna med åtminstone en timmes restid. Kanske längre beroende på var du skulle börja resan mot flygplatsen. Tidtabell för bussen: https://tfl.gov.uk/bus/timetable/n9?fromId=490013767S

Eftersom du troligen kommer att resa med kollektivtrafiken ett par gånger (för att ta dig till Bethnal Green, och sedan för att ta dig till något ställe där du kan festa, och sedan till Heathrow) så kanske du kan köpa en one day travel card som gäller i zon 1-6. Borde bli både billigast och smidigast, än att köpa enkelbiljetter hela tiden. One Day travel card gäller fram till 04:30 på morgonen dagen därpå (köper du på fredag, så kommer biljetten gälla fram till 04:30 på lördagen). Men då är du troligen på Heathrow.
__________________
Senast redigerad av Koiho 2018-08-15 kl. 01:46.
Citera
2018-08-16, 09:56
  #3
Moderator
Neksnors avatar
Det går nattunnelbana på helgerna på vissa linjer.
Citat:
Piccadilly line - trains run on average every 10 minutes between Cockfosters and Heathrow Terminal 5

No service on the Terminal 4 loop, or between Acton Town and Uxbridge
Den stannar även vid Terminal 2/3. Räkna med en timme från Piccadilly circus.
https://tfl.gov.uk/campaign/tube-imp...ing/night-tube
Tror att en enkelbiljett zon 1 - Heathrow kostar runt 3,50 pund. Du kan köpa ett busskort (oystercard), ladda med pengar (pay as you go) och sedan betala som vanligt. När du åkt för en viss summa (cap) så betalar du inte mer den dagen (i zon 1-2 handlar det om ca 7 pund). På sista stationen kan du lämna in kortet och få tillbaka pengarna som finns kvar.
Citera
2018-08-16, 22:17
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Det går nattunnelbana på helgerna på vissa linjer.

Den stannar även vid Terminal 2/3. Räkna med en timme från Piccadilly circus.
https://tfl.gov.uk/campaign/tube-imp...ing/night-tube
Tror att en enkelbiljett zon 1 - Heathrow kostar runt 3,50 pund. Du kan köpa ett busskort (oystercard), ladda med pengar (pay as you go) och sedan betala som vanligt. När du åkt för en viss summa (cap) så betalar du inte mer den dagen (i zon 1-2 handlar det om ca 7 pund). På sista stationen kan du lämna in kortet och få tillbaka pengarna som finns kvar.

Fast det verkar inte gå natten mellan fredag och lördag denna helgen, då TS ska resa. Använde deras reseplanerare och sökte resor till Heathrow mellan midnatt och 4 på morgonen. Får bara upp sökresultat för bussar, samtidigt som jag hittade en tidtabell för N9-bussen. Men ingenting dyker upp med nightuben när jag använder reseplaneraren. Det var därför jag rekommenderade buss.
Citera
2018-08-16, 22:38
  #5
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Fast det verkar inte gå natten mellan fredag och lördag denna helgen, då TS ska resa. Använde deras reseplanerare och sökte resor till Heathrow mellan midnatt och 4 på morgonen. Får bara upp sökresultat för bussar, samtidigt som jag hittade en tidtabell för N9-bussen. Men ingenting dyker upp med nightuben när jag använder reseplaneraren. Det var därför jag rekommenderade buss.
Konstigt, jag hittar tubavgångar från Piccadilly Circus klockan 3.03, 3.13 och 3.23 på lördag, med ankomst Heathrow 1-3 klockan 3.52, 4.02 respektive 4.12, lägg till några minuter till T5. Du råkade inte missa att det är ny dag (lördag 18) efter midnatt?
Citera
2018-08-16, 23:27
  #6
Medlem
Bucketshops avatar
Finns mycket att göra i bethnal green. Börja med att besöka Viktor Wynd Museum of Curiosities. Är det bra väder bör du svänga förbi Netil 360 och ta en öl på Londons bästa terrass. Vill du uppleva en klassisk brittisk sunkig old man's pub så är Salmon and Ball den ultimata platsen. Broadway Market brukar vara trevligt om du är hungrig. Avsluta kvällen med att dra till Oval Space för att få din dos av techo.

Allt inom 15 minuters promenad från bethnal green station.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2967822

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback