Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-14, 21:10
  #1
Medlem
Jag vet en notoriskt kriminell person som sannolikt bytt namn på 1960-talet efter att ha begått ett brott. Jag skulle vilja leta rätt på domen men för att inte behöva leta ihjäl mig skulle jag behöva ringa in tidpunkten för namnbytet.

Eftersom jag har hans personnummer och hans fars efternamn borde det gå att fastställa att namnbytet skett på 60-talet genom att titta i Sveriges Befolkning 1960 resp 1970 (har inte själv prövat att leta i dessa publikationer). Funkar detta bör jag kunna ringa in tidpunkten för namnbytet och domen inom ett spann om 10 år. Tycker dock att 10 år blir litet träligt att leta sig igenom. Finns det någon som har några idéer om hur jag skulle kunna göra för att ringa in tidpunkten för namnbytet bättre?

Eftersom det tagna namnet är väldigt vanligt så lär inte namnbytet ha publicerats i Post- och Inrikes Tidningar.

Jag undrar också hur man gör för att ta reda på vilka orter en viss person bodde på under 1960-talet.

Någon som har några idéer?
Citera
2018-08-14, 22:12
  #2
Medlem
Det är väl bara att ringa skattemyndigheten och fråga vad personen heter nu, du har ju personnumret.

Har du fullständigt namn och åtminstone de första siffrorna i personnumret så kan du få veta var personen bott sen hon/han föddes.
Skattemyndigheten ger.dig upplysningarna utan att ställa några frågor.
Citera
2018-08-14, 22:38
  #3
Medlem
Adressändringar längre bak i tiden kan du kontakta Riksarkivet för.

Namnändringen har jag vetat en gång eftersom jag hittat det en gång, men kommer tyvärr inte ihåg hur jag gick tillväga.
Men det kan vara som Undrande1967 skriver, att det kan vara Skattemyndigheten som har den uppgiften, för jag har för mig att den namnändring jag hittade sökte jag inte i några arkiv efter.

Börja med Skatteverket 0771-567 567 och folkbokföringen där och begär en familjebild.
__________________
Senast redigerad av vgh 2018-08-14 kl. 22:44.
Citera
2018-08-14, 23:46
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vgh
Adressändringar längre bak i tiden kan du kontakta Riksarkivet för.

Namnändringen har jag vetat en gång eftersom jag hittat det en gång, men kommer tyvärr inte ihåg hur jag gick tillväga.
Men det kan vara som Undrande1967 skriver, att det kan vara Skattemyndigheten som har den uppgiften, för jag har för mig att den namnändring jag hittade sökte jag inte i några arkiv efter.

Börja med Skatteverket 0771-567 567 och folkbokföringen där och begär en familjebild.


Skattemyndigheten har uppgifter fr o m början av 90-talet, inte längre tillbaka i tiden.

Riksarkivet brukar inte ha datoriserade söksystem. Är du säker på att du minns rätt?

Kommer du på hur du fick reda på när en person ändrat namn så får du gärna posta den informationen.
Citera
2018-08-15, 00:40
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edith.W.
Skattemyndigheten har uppgifter fr o m början av 90-talet, inte längre tillbaka i tiden.

Riksarkivet brukar inte ha datoriserade söksystem. Är du säker på att du minns rätt?

Kommer du på hur du fick reda på när en person ändrat namn så får du gärna posta den informationen.

Adressändringar längre bakåt i tiden fick jag veta när jag ringde Skatteverket att Riksarkivet förvarar.
Det kostar en viss avgift när man ska ha ut handlingar från sådana arkiv eftersom att de måste söka efter dem bland pappershandlingar.

Är föräldrarna till den kriminelle personen avlidna kan du prova att kontakta Skatteverket om bouppteckning. Skulle det vara för långt bak i tiden de skulle ha avlidit så blir det återigen arkiv du får vända dig till.
Men det du ska börja med är att ringa Skatteverket.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback